GRUB

GRUB

Inläggav Snitser » tis okt 27, 2009 4:33 pm

Är Windowsanvändare och har testat olika Linuxapplikationer. När jag nu har bestämt mig och skall installera Linux Mint uppstår "allvarligt fel" och installationen av GRUB misslyckas. Senast hade jag Fedora och när jag startar datorn kommer val av Fedora eller Other (lika med Windows). Min fråga är hur man tar bort Fedora-GRUB och ersätter den med Linux Mint-GRUB? Vad jag förstår är problem med GRUB vanligt förekommande. Det finns dokumentation och många lösningar på webben, men de har ett gemensamt: Det är för komplicerat och fungerar inte för mig.
Snitser
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån okt 26, 2009 4:02 pm

Re: GRUB

Inläggav tux-sven » ons dec 02, 2009 9:49 pm

Jag brukar ha flera Linuxinstallationer samtidigt. (testsyfte) Min uppfattning är att i Linux Mint så fixar sig boot-menyn automatiskt på ett mycker bra sätt. T.ex. i Mint 7.
Nya Mint 8, Helena, har en nyare version av grub (grub2) som funkar lite annorlunda men är mycket bra på att hitta andra installationer på datorn och lägga in dem som alternativ i boot-menyn. Grub installeras på hd0 (sda) för det är där datorn börjar att läsa vid uppstart.
Detta även om du installerat din Linux på hd1 (sdb) Om du ändrat på var grub skall ligga kan det nog ge problem.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: GRUB

Inläggav Snitser » ons jan 27, 2010 5:12 pm

Problemet löst. Tog bort alla partitioner, formaterade om hela hårddisken, och lade in nya partioner. Först då kunde jag installera Windows på nytt. Mina erfarenheter av att pröva olika Linuxapplikationer:
- Knöligt att installera skrivare.
- Det går inte att ansluta till nätverket.
- Grub ligger kvar efter avinstallation trots ett antal försök med "fixmbr".
Slutsatsen blir att det behövs en hel del utveckling av linux innan man kan installera och få allt att fungera omedelbart. Först då blir det användarvänligt och något för vanligt folk
Snitser
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån okt 26, 2009 4:02 pm

Re: GRUB

Inläggav tux-sven » ons jan 27, 2010 6:39 pm

Det var en konstig upplevelse du hade. Jag kan inte förklara riktigt vad som hände.

Om du skall ha Windows och Linux på samma dator är det viktigt att Windows ligger på FÖRSTA hårddisken och om du bara har EN hårddisk måste Windows ligga först på den hårddisken. Detta beror på Windows konstruktion, inte på Linux!

Numera är det inte Grub utan Grub2 som används. Grub2 är alldeles utmärkt på att hitta vilka OS du har på hårddisken/hårddiskarna. Under inststallationen kommer det upp ett val "Avancerat". Kolla där så att starthanteraren installeras på första hårddisken (sda1) Den bör vara automatiskt förvald.

Vad som sedan händer är att starthanteraren skrivs in i MBR på 1 hårddisken. Där pekas Grub-menyn ut, den heter numera grub.cfg och ligger under /boot/grub/. Grub-menyn skall presenteras vid uppstart och där kan du då välja vilket OS du skall starta.

Skrivaren konfigureras helt automatiskt utan att man behöver lyfta ett finger. (Du kan förståss ha en skrivare som inte supportar Linux, men idag är det bara vissa Lexmark och kanske några få ytterligare som inte har drivrutiner för Linux)

Det trådbundna nätverket konfigureras helt automatiskt. :D
Det trådlösa måste du välja vilket trådlöst nätverk du vill ansluta till och fyllla i krypteringsnyckeln. ;)
Jag har även provat med mobilt nätverk utan problem, vissa av dessa kan dock ibland behöva lite handpåläggning. ;)

Om du däremot vill ominstallera Windows så vill inte Windows veta av några andra OS och kommer att skriva över MBR så att Grub-menyn försvinner. (Allt enligt principen "Du skall inga andra gudar hava jämte mig" ;) )

Om du provar igen får du gärna höra av dig, följ bara det om Windows placering som jag skrev först i inlägget.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: GRUB

Inläggav Snitser » sön feb 14, 2010 11:47 am

Tack för svaret. Efter att ha repat nytt mod testar jag min HP laptop med att installera senaste Ubuntu under Windows. Under två dygn försöker jag installera trådlöst nätverk. Testar olika lösningar men det trådlösa nätverkskortet är stendött. Det går inte att hitta andra datorer i nätverket även direktansluten till routern med nätverkskabel. Däremot fungerar anslutningen till Internet. Det trådlösa nätverkskortet är NETGEAR WG 511 och har troligen sålts i tiotusentals. Således kan det inte vara okänt i Linuxmiljön. Ger upp och avinstallerar Ubuntu. Då uppstår ett nytt GRUB-fenomen: Vid uppstart frågar datorn vilket operativsystem som skall startas. Antingen Windows eller Ubuntu (som är avinstallerat och alltså inte finns). Testar med fixmbr och andra tips från webben. Ingen rättelse. Så nu har jag en nyinstallerad stationär Windowsmaskin (se mitt föregående inlägg) och en laptop som inte är i samma form som tidigare.
Erfarenheterna kvarstår. Det behövs ytterligare utveckling av Linux innan det är användbart för vanligt folk.
Snitser
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån okt 26, 2009 4:02 pm

Re: GRUB

Inläggav tux-sven » mån feb 15, 2010 7:36 pm

Angående ditt nåtverkskort, kolla här: https://help.ubuntu.com/community/Hardw ... rdsNetgear
Det skall funka "out of the box" enligt vad jag kan utläsa. :D
Men varför köra Ubuntu, när det finns MINT! ;)

Det här med att installera Linux "under Windows" har jag aldrig testat och kommer troligen aldrig att testa. (Har sedan länge skippat allt vad MS heter.. :lol: )
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster