Nybörjare vill prova MINT.

Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav AdamL » fre feb 10, 2012 11:53 am

Hej.

Då jag är helt ny och oerfaren, vänder jag mig till er. Har en stationär dator med en 1Tb som är partitionerat i mindre delar.
Kör Windows 7 som jag måste behålla p.g.a. ACAD.
Går det att lägga in Minten?
Går det att ha multiboot?

Då jag är verkligen dålig på detta, skulle uppskatta om ni kan lägga in länkar i.s.f. att skriva "SÖK".
Tackar i förhand!

Så här ser min hårddisk ut:

http://www.forumbilder.se/show.aspx?iid ... 115430fb94

Hoppas det syns.

Hur skulle ni göra?
Ledsen för alla "dumma" frågor. Men jag är grön. Och vill...
AdamL
Munk
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tor feb 09, 2012 6:14 pm
Ort: Sjöbo

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav Mikael » fre feb 10, 2012 12:05 pm

Får väl själv räknas som nybörjare.
Mint är enkel att installera och den frågar om du vill lägga den bredvid befintligt operativ eller använda hela disken.
Du väljer ju bredvid och då får du fråga om hur stor del av disken du vill avsätta för det. Du får ju leta reda på en partition för detta.
Tänk på att Linux kallar diskarna för sda sdb osv och partitionerna för sda1 sda2 osv..
Multiboot får du automatiskt men om du väljer att ta bort Linux blir det lite knas men det går att lösa.
Man kan säga att det är Linux som väljer vilket OP som ska starta. Tar du bort Linux så finns det ingen som väljer OP.

Man kan, senare, välja Grub4Dos för uppstarten. Då kan man säga att det är i Windows som valet görs.
Detta har jag på min burk som har Raid0-diskar vilket är något som uppstarthanteraren (Grub) i Linux inte fattar.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav Mikael » fre feb 10, 2012 12:11 pm

Men om man bara vill pröva så finns det flera bra alternativ.
Ett är att bara köra en LiveDVD vilket man egentligen alltid börjar med.
Ladda ner filen, bränn på skiva, starta på skivan.
Eller gör detta på ett USB-minne med Unetbootin. Enkelt som tusan..

Annat alternativ är att Installera på ett USB-minne och starta på den.

Ytterligare en variant är att göra allt på en VMware-maskin som du kör inifrån Windows. Inget messande med uppstart och partitioner osv.. Kan inte ställa till med något.

Berätta vilket du väljer att börja med!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav Mikael » fre feb 10, 2012 12:18 pm

(Ber om ursäkt för att jag postar flera inlägg och inte redigerar mitt första men jag vill hålla isär lite..)
"Vill prova Mint" - innebär det att du testat andra?
Har du koll på alla olika versioner/varianter som finns av Mint?
Vill du har (personliga) råd?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav tux-sven » fre feb 10, 2012 12:26 pm

Hej och välkommen till Linux.

Först skulle jag rekommendera att du testar med att köra Linux live, om du inte redan gjort det.

Den dist som fungerar bäst för en nybörjare vill jag hävda är Linux Mint 10. Den är välfungerande och stabil.
Och är lätt att ställa in... Kolla DebEx-Mint-10 remixen på förstasidan på linuxmint.se

Det går utmärkt att ha dualboot med Windows. Vid installation av Linux skapas automatiskt en boot-meny där du kan välja mellan Windows och Linux. Grub heter boot-programmet.

Det absolut säkraste är att montera en extra hårddisk att installera Linux på, men det går mycket bra att installera på samma hårddisk som du har Windows på.

När du kör en live/installations-skiva så finns det ett program i menyn som heter Gparted. Med det programmet kan man trycka ihop sin Windows-partition och skapa utrymme för Linux.

Notera att detta kan vara en farlig operationf! (jag har dock aldrig misslyckats)
Först måste man samla ihop datat på Windows-partitionen genom att köra deframentering i Windows, 2 gånger för säkerhets skull. Spara också undan särskilt värdefulla filer om det skulle gå fel.

Sedan kör man igång Mint-live-skivan och startar programmet Gparted. I Gparted kan man rent grafiskt flytta partitions-gränserna. Dessa operationer varnar ordentlgt, men har man förberett sig noga bör det går bra. Det kan dock ta en ansenlig tid att trycka ihop en partition.

Notera att Windows måste ligga först på hårddisken, annars vill det inte fungera... ;)

Med Gparted kan man sedan formatera det frilagda diskutrymmet till sina Linux-partitioner. Filsystemet ext4 förslagsvis.

Angående partitionering, kolla denna länk: viewtopic.php?f=15&t=34
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav AdamL » fre feb 10, 2012 12:47 pm

TAck för responsen! Verkligen!


Mikael skrev:(Ber om ursäkt för att jag postar flera inlägg och inte redigerar mitt första men jag vill hålla isär lite..)
"Vill prova Mint" - innebär det att du testat andra?
Har du koll på alla olika versioner/varianter som finns av Mint?
Vill du har (personliga) råd?


Har kört ett litet tag Ubuntu.
Det jag saknar idag är ett gränssnitt som liknar den jag har i mobilen. SE Arc. Där man flyttar saker direkt på skärmen. Eftersom min dator är en ALLINONE
med touch skärm, vare det kul att testa eller t.o.m. köra permanent om det funkar (beror på drivrutiner).

Och visst ja. Jag vill ha personliga tips och råd.

Tackar ADAM
Ledsen för alla "dumma" frågor. Men jag är grön. Och vill...
AdamL
Munk
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tor feb 09, 2012 6:14 pm
Ort: Sjöbo

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav tux-sven » fre feb 10, 2012 1:17 pm

Det jag saknar idag är ett gränssnitt som liknar den jag har i mobilen. SE Arc. Där man flyttar saker direkt på skärmen.


Då skall du INTE bry dig om det jag sa om Mint 10. Då hoppas jag någon annan har lämpligare tips istället.. :)

Men vad du än testar, gör det gärna på en installerad USB-sticka till att börja med så slipper du förstöra någonting.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav AdamL » fre feb 10, 2012 1:23 pm

OK.

Nu har jag tagit ett bättre "foto".
Hur, var skulle ni installera den?

p.s. USB? EEE. Man ska våga lite :)
Har redan kopierat rubbet.
Bild
Ledsen för alla "dumma" frågor. Men jag är grön. Och vill...
AdamL
Munk
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tor feb 09, 2012 6:14 pm
Ort: Sjöbo

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav tux-sven » fre feb 10, 2012 2:14 pm

Jag har lite svårt att få grepp om hur det egentligen ser ut, bilden visar inte diskarna på ett sätt som jag är van vid.
Min uppfattning är att du har en C-disk och en D-disk.
De här 15 GB och 136 GB-partitionerna, ligger de på D-disken eller på något annat?
Kan du ställa om BIOS så att datorn startar från disken där dessa partitioner ligger?

Rent spontant skulle jag säga att 15 GB låter lämpligt som root-partition och 136 GB är utomordentligt som /home-partition.
Men det kan behövas en swap åxå, lite beroende på hur stort RAM du har i datorn.

Har du någon live-linux tillgänglig. Starta den i så fall och öppna Gparted så kan man bättre se hur disk-strukturen ser ut.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav AdamL » fre feb 10, 2012 2:43 pm

tux-sven skrev:Jag har lite svårt att få grepp om hur det egentligen ser ut, bilden visar inte diskarna på ett sätt som jag är van vid.
Min uppfattning är att du har en C-disk och en D-disk.
De här 15 GB och 136 GB-partitionerna, ligger de på D-disken eller på något annat?
Kan du ställa om BIOS så att datorn startar från disken där dessa partitioner ligger?

Rent spontant skulle jag säga att 15 GB låter lämpligt som root-partition och 136 GB är utomordentligt som /home-partition.
Men det kan behövas en swap åxå, lite beroende på hur stort RAM du har i datorn.

Har du någon live-linux tillgänglig. Starta den i så fall och öppna Gparted så kan man bättre se hur disk-strukturen ser ut.



Det är bara EN disk. Som är partionerat som bilden visar.
Ska leta efter Gparted. Ligger i en låda nog ;)
Ledsen för alla "dumma" frågor. Men jag är grön. Och vill...
AdamL
Munk
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tor feb 09, 2012 6:14 pm
Ort: Sjöbo

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav Mikael » fre feb 10, 2012 6:36 pm

Gränssnitt som mobilen..
Android går att installera på en VMware-maskin, har nyligen testat det.
Och, åter igen, med en VMware behöver du inte fundera på partition eller boot.
VMware Player är gratis och detta fungerar bra.

Och dessutom kan du ju testa Windows 8 via VMware, funkar också bra och då får du nytta av pekskärmen. (Metro är avsedd för pekskärm)
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav Jan-Olof » lör feb 11, 2012 1:02 am

Som Mikael skrev så är det absolut enklaste att bränna en DVD med den utgåva av Mint som du vill prova och sedan starta om datorn från denna.

Av storleken att döma så gissar jag att den första partitionen, på 15 GB, är avsedd för en total systemåterställning. Eftersom datorn är en Asus så fick du kanske med en systemskiva med samma innehåll när du köpte den? I så fall kan den partitionen användas till annat. Partitionen med beteckningen D: är väl en sådan där som brukar vara tom när datorn levereras. Efi-partitionen skall du nog inte röra och detsamma gäller, förstås, C:. Återstår den där på 136 GB - vad finns på den? Är det kanske office-paket och andra program som skickas med för utvärdering om du skulle vilja köpa dem?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav AdamL » lör feb 11, 2012 9:30 am

Ska kolla VMware Player. Tack för tipset.

Har inte fått nån disk till datan. Men kopierade hela disken med Acronis True Image. Går det åt pippan, blir jag inte ledsen.

Lyckades med Mint installationen! :)

Har dock ett annat problem. Bootloader startar Mint om man inte gör ett val. Var ändrar jag det så att det blir Windows som startas? (för min frus skull).
Ledsen för alla "dumma" frågor. Men jag är grön. Och vill...
AdamL
Munk
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tor feb 09, 2012 6:14 pm
Ort: Sjöbo

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav Mikael » lör feb 11, 2012 12:41 pm

AdamL skrev:Ska kolla VMware Player. Tack för tipset.

Har inte fått nån disk till datan. Men kopierade hela disken med Acronis True Image. Går det åt pippan, blir jag inte ledsen.

Lyckades med Mint installationen! :)

Har dock ett annat problem. Bootloader startar Mint om man inte gör ett val. Var ändrar jag det så att det blir Windows som startas? (för min frus skull).


Kika här, en bit ner
viewtopic.php?f=26&t=229
(punkt 3.)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nybörjare vill prova MINT.

Inläggav Jan-Olof » lör feb 11, 2012 1:35 pm

Lyckades med Mint installationen! :)

Har dock ett annat problem. Bootloader startar Mint om man inte gör ett val. Var ändrar jag det så att det blir Windows som startas? (för min frus skull).


Ett annat sätt (enligt linuxportalen.se) är att:

Dubbelklicka på Dator
Expandera Filsystem och öppna filen /boot/grub/grub.cfg
Leta upp din windowspartition (sök efter ordet "menuentry")
Kopiera etiketten , t.ex. "Windows 7 (loader) (on /dev/sda1)"
Gå till mappen /etc/default
Högerklicka på filen grub och välj Öppna som administratör
Ersätt nollan efter GRUB_DEFAULT= med din etikett så att det står, t.ex.
GRUB_DEFAULT="Windows 7 (loader) (on /dev/sda1)"
Spara

Sedan öppnar du ett terminalfönster och skriver
sudo update-grub

Nästa gång du startar så skall startordningen vara ändrad.

Ett tips är också att lägga upp ett konto i Mint för din kära hustru. Även om hon, för tillfället, inte känner för att prova så får hon i alla fall en chans att kunna avsluta på ett snyggt sätt om hon skulle råka komma "fel".
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Nästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster