Hur får man enbart svenska i startmenyn?

Hur får man enbart svenska i startmenyn?

Inläggav Henrik Jansson » ons aug 09, 2023 9:06 pm

Hur får man enbart svenska i menyn på Linux mint mate 21.2? Alltså meny nere i hörnet där alla program och inställningar finns. Nu är det blandat, det mesta är på svenska men vissa grejer står på engelska, exempelvis disks, calulator och onboard.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Hur får man enbart svenska i startmenyn?

Inläggav Jan-Olof » tor aug 10, 2023 12:20 am

När jag tittar i 21.2 MATE så står det Diskar och Kalkylator i menyn. Onboard räknas nog som ett egennamn.

Hur ser det ut om du väljer Inställningar, Språk, Installera / Ta bort språk... - har svenska då markerats som Fullt installerat? Om inte så kan du klicka på det och välja Installera språkpaket.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hur får man enbart svenska i startmenyn?

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 9:23 am

Det står att "vissa språkpaket saknas" Vad beror det på?
Fast så har det nog alltid varit för mig i Linux, och jag har haft ubuntu/Linux Mint i sisådär 15 år.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Hur får man enbart svenska i startmenyn?

Inläggav Mikael » tor aug 10, 2023 10:41 am

Ja så har det sett ut tidigare för mig med och då får man göra som Jan-Olof skriver och installera det helt enkelt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur får man enbart svenska i startmenyn?

Inläggav Jan-Olof » tor aug 10, 2023 11:07 am

Har bara sett det här fenomenet någon enstaka gång. Då berodde det på att man installerat någonting extra som gjorde att språkstödet behövde kompletteras i efterhand.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hur får man enbart svenska i startmenyn?

Inläggav Marie SWE » tor aug 10, 2023 5:20 pm

Om det bara gäller enstaka programstartare i menyn, så är enklaste sättet att bara döpa om dem till svenska eller det namnet du vill ha.. (detta fungerar i Xfce iallafall) Högerklicka på Calculators.. sedan redigera, Sedan står programnamn för sig och startvägen för sig.. Döp om programnamnet och klicka [OK]
Då visas det nya namnet i start menyn för att säga det på windowska :D

Edit.
Jag är tvärt om.. ganska sur på att de översätter programnamnen då det blir svårt att hitta programpaketet i terminal eller synaptic programhanterare.
Värst av allt som översättarna ska ha lite konstruktiv kritik på.. Det är när man öppnat programmet och klickar på Hjälp och sedan OM programet.. så får man upp även där et svenskt namn så det blir svårt att hitta paketnamnet.. Så man blir tvungen att antingen öppna systemÖvervakaren för att försöka lista ut processens namn.. eller så får man följa programstartaren ner i /usr/share/applications/ sedan öppna startaren med texteditior för att se det riktiga namnet. :x

Så ni som jobbar med översättningar.. Låt även originala paketnamnet stå kvar under OM programmet. ;)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster