Problemet med installationen på testdatorn kan räknas som löst men kvarstår är frågan varför det blev som det blev?
Disken var partitionerad som GPT och då funkar det inte! Egentligen samma som det blev när jag skulle testa med 21 Vanessa tidigare men då var det själva USB-minnet som blev partitionerat så och då startade inte
det upp.
Disken var i mitt (senaste) fall alltså partitionerad som GPT och Mint 21.1 var installerad på den.
Med hjälp av gdisk, som finns installerad på Live-USB,n med Mint, kunde jag konvertera från GPT till MBR.
Kommandot var
- Kod: Markera allt
sudo gdisk /dev/sda
och med den engelska tangentbordslayouten får man fram / genom att trycka på - till vänster om höger shift
sedan r följt av g och sedan w för att verkställa.
Går väl kanske på andra sätt med men jag hade en förhoppning om att konverteringen skulle medföra att den installerade Mint 21.1 skulle starta upp men så var dock inte fallet.
När jag då gjorde en ny installation valde jag alternativet "Någonting annat" vid fråga om var man vill installera. Jag vet inte om "Använd hela disken" skulle formatera den som GPT igen.
I nästa dialog tog jag bort partitionerna och skapade en ny stor av hela disken som ext4 och med monteringspunkt /
Alltså ingen partition för boot eller liknande och ingen växlingspartition heller. Ignorerade varningen om EFI-partition och kunde gå vidare för att slutföra installationen. Mint 21.1 startar upp vid omstart
Kvar finns frågetecknen kring GPT?
Är det så att disken alltid partitioneras så när man väljer "Använd hela disken"?
Vid ett försök använde jag gparted, trots att jag inte gillar den, för att inte bara ta bort partitionerna utan även hela partitionstabellen och skapade en ny. Blev den då GPT? Eller valde jag kanske "Använd hela disken" efteråt och då spelade det ingen roll?
När jag installerade MX valde jag "Använd hela disken" och jag antar att MX då såg till att det blev MBR. MX kanske lite smartare än Mint?
När jag hade installerat Mint först och MX parallellt hade ju Mint redan sabbat förutsättningarna.
Fortfarande är jag ganska övertygad om att val av verktyg för att skapa USB-minnet
inte påverkar själva installationen.
Härnäst borde ju ett nytt försök göras och då med valet "Använd hela disken".
Så är nu gjort men det fungerar att boota så det kan inte bero på det ensamt.
Frågan nu om jag måste backa tillbaks och skapa USB med Rufus i Windowsmiljö...
Gjorde så men denna gång blev det något fel med USB,t. Det tog även längre tid än normalt att skapa det och denna gång gjorde jag ingen kontroll av ISO-filen (som jag fick ladda hem på nytt)
I det här läget väljer jag att stoppa det här sidospåret med testdatorn. Varför disken var/blev formaterad som GPT får vara obesvarad. Förra gången jag testade nåt på den var det LMDE5 och OM det skulle vara så att den installationen skapade GPT-formatet, och att det fungerade för LMDE5, så borde det ju åter ha fungerat med LMDE5 men det gjorde det ju inte.
Kanske bara är så att OM datorn inte startar efter installation - kontrollera detta med GPT och byt till MBR samt installera på nytt.