Vilke kernel-version fungerar?

Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » lör feb 12, 2022 10:07 pm

Är totalt okunnig om Linux, så jag har många funderingar. Men jag har försökt plocka lite med det ett par dagar och första frågan blir en fråga om kernel.

Ibland läser man att man kan ta vilken gammal dator som helst och köra senaste versionen av ex Mint. Men detta stämmer väl inte? Gjorde en uppdatering av Mint igår och datorn talade om det inte gick att köra den kernel som låg med i den ny versionen.

Hur vet man vilken nyaste version man kan köra? Och vad händer då den version man kan köra inte längre stöds/uppdateras. Nu ligger väl Mint på 20 eller dylikt, jag kan köra max 18.
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Jan-Olof » sön feb 13, 2022 12:53 am

Välkommen!

Du har helt rätt - datorn kan inte vara riktigt hur gammal som helst. Vad är det för dator som du vill använda: Fabrikat, typ, 32 eller 64 bitar (om du vet)? Hur gammal är den, ungefär? Vi antar gärna tekniska utmaningar som du kanske har sett här i forumet.

När en viss version inte längre uppdateras så händer samma sak som med alla andra operativsystem. Säkerheten försämras så småningom även om Linux är betydligt mindre utsatt än andra.

Den senaste versionen av Mint är 20.3. Är det 18.3 som du har lyckats köra?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav bosse » sön feb 13, 2022 9:51 am

Känner igen Jan-Olofs beskrivning. Provade med en gammal Nordiclaptop, en budgetdator slimmad till Win xp. Det som "spökade" där var ett udda grafikkort sis mirage som behövde en del udda drivrutiner. Till slut fick jag igång den med fantastiskt stöd härifrån forumet. Den "tålde" max LM 13.
Det mesta går att få igång :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » sön feb 13, 2022 4:05 pm

Hej Jan-Olof! Här kommer lite info om min dator och OP-systemet.

Det är en Acer E5-771G-54XH, stämplad som tillverkad 2015.06.26.
Processorn är en Intel i5-5200 U 2.2GHz, minnet är på 8 GB.
Hårddisken är på 1 TB och kombinerad SSD/HDD (glömt vad de kallas)

OP-systemet är: Linux Mint 18 Sarah, byggt på Ubuntu 16.04 LTS. (Inget annat finns kvar)
Kernel: 4.4.0-21-generic
Arkiteturen: x86-64

Det är vad jag just nu kan hitta avs dylika uppgifter.
När man går in och kollar möjligheter till uppdatering, via Uppdateringshanteraren, väljer jag alternativet: "Ha inte sönder datorn" (Rekommenderas för nybörjare). När uppdateringen är körd, är systemet kört... Dvs datorn startar inte korrekt längre. Det finns lite olika alternativ man kan pröva, men det är ett moment 21 - man kommer alltid tillbaka till en svart skärm med några påståenden om "kernel" - minns inte nu vad det står där.

Frågan är alltså om påståendet i många bloggar: att man kan plock fram sin gamla dator ur garderoben och plocka in senaste Linux och sen går allt som på räls... om det verkligen är helt korrekt? Man vill ju gärna ha senaste och säkraste utgåvan, men hur?
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Mikael » sön feb 13, 2022 4:19 pm

Den datorn är väl närmast att betrakta som ny, i dessa sammanhang!

"kernel panic" kanske det står?

Kanske är det enklast att ta backup på egna filer (home-katalogen) och installera en helt ny 20.3?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Jan-Olof » sön feb 13, 2022 5:48 pm

Ja, datorns prestanda räcker ju utan vidare till för att köra den senaste versionen, viewtopic.php?f=15&t=1310#p8957

SSD:n är väl en separat enhet men verkar bara vara på 8 GB så du får installera på hårddisken.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » sön feb 13, 2022 5:50 pm

Hej Mikael - Ja, det kan var ett alternativ, som ju ändå inte kostar något. Har inget jag behöver spara på datorn, den är ännu bara ett "projekt", kör normal Mac. Men kan man installera Mint 20.3 direkt, eller måste man skapa en bootbar USB? Jag gjorde så med hjälp av min iMac när jag la in 18.0. År 20.3 en LTS-version eller är det 20.0 som är det?
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Jan-Olof » sön feb 13, 2022 5:55 pm

Du får använda ett USB-minne. Alla nya versioner av Mint har support till april 2025.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Mikael » sön feb 13, 2022 6:04 pm

@Jan-Olof - nomodeset - kan det vara något att kika på i aktuellt fall?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Jan-Olof » sön feb 13, 2022 6:14 pm

Jag vet faktiskt inte. Tycker att vi i första hand provar med en vanlig standardinstallation.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » sön feb 13, 2022 9:31 pm

OK Installerat 20.3 Cinnamon - problem:

När systemet, efter installation, bad mig ta ut USB-enhet och trycka på enter hände inget.
Höll ned on/off och tvingade fram avstängning, då hade jag väntat 6 minuter...
Första start därefter kom en liten ruta upp med 4 alternativ:
    Continue boot
    Enroll MOK
    Enroll key from disk
    Enroll hasch from disk
Jag valde "Continue reboot".
Efter det måste jag nu var gång använda on/off för att stänga av datorn.
Trycket en gång på på "Esc" för att kolla... då stod där:

[ OK ] Recharched target Power-off
sd-unmount: faild to unmount/oldroot: Device or resource bussy
sd-unmount: faild to unmount/oldroot/dev/pts:: Device or resource bussy
sd-unmount: faild to unmount/oldroot/dev: Device or resource bussy
shutdown: Faild finalize system, ignoring

(Tillägg) Efter lite mek: Konstaterade följande, efter att lekt lite med Bios. Oavsett om HDD0 eller USB-HDD kommer först i startlista vill datorn alltid starta på USB-HDD om det sitter i datorn.

(Tillägg) Fortsatt testa : "sudo shutdown" funkar inte det heller. I alla lägen hänger sig avslutningen med att LinuxMint-loggan blir kvar.

(Tillägg) Kollat runt lite på nätet och det tycks vara ett generellt problem att köra min dator på en högre/nyare kernel än 4.4. Så fråga blir: Skall man sluta där och vilken är i så fall den senaste versionen av Mint som kör kernel 4.4?
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Jan-Olof » mån feb 14, 2022 12:21 pm

IngvarA skrev:[ OK ] Recharched target Power-off

Så det står inte Reached target... som är det normala?

Hur såg det ut i BIOS - du har ingen "Fast boot" eller liknande som kan krångla till det?

Du har alltså kunnat installera version 20.3. Fungerar den normalt i övrigt? Har Drivrutinshanteraren något förslag på t.ex. annan drivrutin för grafik? Såg på nätet att någon löst ett liknande problem genom att göra:
Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa
sudo apt update

och sedan välja en annan drivrutin.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Mikael » mån feb 14, 2022 1:30 pm

I BIOS, under Information, vad har du "värde" för SATA-Mode: ?
Går det att andra på detta?

Tillägg: Äh, det ska nog vara AHCI..
Finns secure boot? Pröva att ändra från enable till disable?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » tis feb 15, 2022 7:55 am

Här kommer en läges uppdatering:

Nu kör jag Mint 20.3:

1) Varje gång jag startar får jag upp en blå skärm, där jag måste ange vilken enhet jag skall starta från. Jag har "lekt runt" lite i bios men det kvittar eg. hur jag gör samma sak alltid. Just nu är bios i läget "Facotory".

2) Varje gång jag skall avslut måste jag hålla in on/off knappen. Har försökt med olika "kommandon" men alltid samma resultat: Det slutar med den gröna Lm-loggan och jag måste stänga av manuellt. (Just nu har jag gjort en uppdatering på allt som Mint rekommenderar och klickat på omstart. Men eftersom inte datorn stänger av sig måste jag manuellt stänga av och strata på nytt igen - med samma resultat...)

Anm1) När jag klickar på Esc ser jag förljande slutrader:

[ OK ] Reached target - Shutdown
(tomt) Starting - Shuts down the "live" preeinstalled system cleanly...
[ OK ] Finished - Shuts down the "live" preeinstalled system cleanly.
[ OK ] Reached target - Finsal Step.
[ OK ] Finnished - Power-Off
[ OK ] Reached target Power-Off

Anm2) Redan när jag installerar Min och når slutet och ombeds ta ut installationsmediet och trycka på enter uppstår problemet med att mint hänger sig. Dvs redan där är det "kört" - systemet startar inte om.

OBS: Under själva "driften" fungerar Mint mycket bra, inga noterade problem och start processen går att leva med, men det känns inte bra med avslutet och det är märkligt att just Start och Stopp krånglar. Likaså undrar jag om det är OK med raderna i texten ovan att det är det ' "live" preeinstallated system ' som körs och stängs av, låter ju som om det är något temporärt system.
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Mikael » tis feb 15, 2022 8:07 am

1. Den blå skärmen tillhör nog "Windows Boot Manager"
ksnip_20220215-080226.png
ksnip_20220215-080226.png (169.47 KiB) Visad 12858 gånger

En ändrad startordning så att det valet hamnar på plats 3 i ovanstående exempel kanske löser den detaljen.

2. Funderar på om det finns rester kvar av någon Windowsinstallation (eftersom ett sådant val finns i BIOS) och att det är det som stökar till det?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster