Hejsan igen
Den där datorn ska lätt och ledigt klara av mint20.x Flaskhalsen har du i ramminnet med bara 4GB.. om man ska använda datorn o surfa med så är minimum 8GB att rekommendera.
Jag sökte lite snabbt på din dators specifikationer och tydligen är ett ramminne enkelt att byta, medans det andra ramminnet är jäkligt att komma åt, man måste plocka isär hela bottendelen för att komma åt andra ramminnes platsen. enligt inlägg på denna sidan.
https://community.acer.com/en/discussion/397884/aspire-e1-522-ram-upgradeNär jag kikar på nätet får jag lite dubbla budskap om e1-522 vissa säger 2x8GB=16GB max... vissa säger 4x4GB=8GB max.. Min E1-572 som inte är så långt ifrån din i spec klarar 16GB 2X8GB så att säga.. Så sannolikheten är ganska stor att din klarar det samma.. Du hade väl som jag win8 på den som original OS?
Så om ena modulen är svår att komma åt är en 2GB modul och den andra slotten som är enkel ska klara 8GB, så om du bara sätter dit en 8GB i den slotten som är enkel att komma åt så kommer du få 10GB ram. Det räcker ganska långt.
Minnet du ska ha till din är samma model som min. DDR3 pc3-12800s
snabb sökning tradera
https://www.tradera.com/search?q=12800s&queryScope=AllWordsAnyOrder&searchInLongDescription=true&county=HelaSverige&zipcode=&itemType=All&priceRange=All&fromPrice=&toPrice=&fromNumberOfBids=&toNumberOfBids=&itemCondition=All&sellerType=All&alias=&sortBy=Relevance&categoryId=344495Jag såg inget om swap i inxi infon.. och kör man under 16GB ram bör man ha swap aktiverat.
Vad får du för info på följande terminal kommando om du skriver:
cat /proc/meminfo och enter?
Lika så kommandot:
cat /proc/swapsDet första listar all information om minnet i datorn.. fritt, använt, cache osv. Det andra listar din swap info om du har på fil, då du inte har det på partition.
(Mellanslag mellan cat och /proc*****)Prova att använda datorn lite innan du kör kommandona.. öppna libre office o lite andra program i datorn, så den får "arbeta" lite innan du tar ut infon.

då ser man lite hur den hanterar saker o ting.
Lika så när den varit igång ett tag och du använd den.. testa inxi kommandot igen och se vad du har för cpu temp.
Men helt klart ramminnet kommer bli flaskhalsen i datorn om du öppnar en webbläsare och börjar surfa.
Datorn i sig klarar lätt och ledigt mint20.x

Vill du få den så snabb att du upplever den som modern, då kan du maximera ramminnet samt skaffa en SSD hårddisk. Då kommer datorn bli som nytillverkad nästan.. ja om du inte drar igång ett tungt modernt grafiskt spel, för då kräks den nog i vilket fall. *hihi*
Edit:
Jag tänkte på det du sa när den startar att det tar nästan 1½minut innan du kommer till inloggningsskärmen..
Något är det som den försöker initiera men gör timeout på.. Så det du kan göra när du startar datorn och direkt efter (Lm) loggan dyker upp när den bootar så trycker du på [Esc] tangenten.. Då försvinner loggan och du kan se allt den laddar i realtid.. och då kan du se om den fastnar på något som det dyker upp en liten timer som börjar att räkna ner. Observera i så fall om det händer vad det står på den raden..
Esc eller enter
(minns inte i skrivande stund vilken av dem) brukar avbryta timern och den fortsätter inläsningen.