Slö dator efter installation av Ulyana ska det vara

Re: Slö dator efter installation av Ulyana ska det vara

Inläggav Marie SWE » ons feb 03, 2021 10:18 pm

Manne skrev:Ok
Jag tackar för tipsen. Jag ska testa mig får vi se hur det går.
Återkommer säkert med flera frågor.
Tack så länge :D :D

Du är välkommen att ställa hur många frågor du vill. :D
Det är det forumet är till för.. alla hjälper alla... ;)
jag har fått massor hjälp här inne när jag började med linux. :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Slö dator efter installation av Ulyana ska det vara

Inläggav Manne » tor feb 04, 2021 9:48 am

Hej igen
Nu har jag kört ut inxi -Fxz från den här datorn.
Vad kan man utläsa av detta
System:
Kernel: 5.4.0-65-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 9.3.0
Desktop: Cinnamon 4.8.6 Distro: Linux Mint 20.1 Ulyssa
base: Ubuntu 20.04 focal
Machine:
Type: Laptop System: Acer product: Aspire E1-522 v: V2.08 serial: <filter>
Mobo: Acer model: Aspire E1-522 v: V2.08 serial: <filter> UEFI: Insyde
v: 2.08 date: 10/22/2013
Battery:
ID-1: BAT0 charge: 29.0 Wh condition: 29.5/37.0 Wh (80%)
model: SANYO AL12A32 status: Charging
Device-1: hidpp_battery_0 model: Logitech Wireless Mouse M315/M235
charge: 55% (should be ignored) status: Discharging
CPU:
Topology: Quad Core model: AMD A4-5000 APU with Radeon HD Graphics
bits: 64 type: MCP arch: Jaguar rev: 1 L2 cache: 2048 KiB
flags: avx lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 sse4a ssse3 svm
bogomips: 11977
Speed: 1082 MHz min/max: 800/1500 MHz Core speeds (MHz): 1: 938 2: 972
3: 868 4: 976
Graphics:
Device-1: AMD Kabini [Radeon HD 8330] vendor: Acer Incorporated ALI
driver: radeon v: kernel bus ID: 00:01.0
Display: x11 server: X.Org 1.20.9 driver: ati,radeon
unloaded: fbdev,modesetting,vesa resolution: 1920x1080~60Hz
OpenGL: renderer: llvmpipe (LLVM 11.0.0 256 bits) v: 4.5 Mesa 20.2.6
direct render: Yes
Audio:
Device-1: AMD Kabini HDMI/DP Audio vendor: Acer Incorporated ALI
driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:01.1
Device-2: AMD FCH Azalia vendor: Acer Incorporated ALI
driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:14.2
Sound Server: ALSA v: k5.4.0-65-generic
Network:
Device-1: Qualcomm Atheros QCA8171 Gigabit Ethernet
vendor: Acer Incorporated ALI driver: alx v: kernel port: 2000
bus ID: 01:00.0
IF: enp1s0f0 state: down mac: <filter>
Device-2: Qualcomm Atheros QCA9565 / AR9565 Wireless Network Adapter
vendor: Lite-On driver: ath9k v: kernel port: 2000 bus ID: 05:00.0
IF: wlp5s0 state: up mac: <filter>
Device-3: Lite-On Atheros AR3012 Bluetooth type: USB driver: btusb
bus ID: 4-2:3
Drives:
Local Storage: total: 298.09 GiB used: 36.83 GiB (12.4%)
ID-1: /dev/sda vendor: Western Digital model: WD3200BPVT-22JJ5T0
size: 298.09 GiB
Partition:
ID-1: / size: 291.92 GiB used: 18.41 GiB (6.3%) fs: ext4 dev: /dev/sda2
Sensors:
System Temperatures: cpu: 44.1 C mobo: N/A gpu: radeon temp: 24 C
Fan Speeds (RPM): N/A
Info:
Processes: 199 Uptime: 4m Memory: 3.29 GiB used: 763.0 MiB (22.6%)
Init: systemd runlevel: 5 Compilers: gcc: 9.3.0 Shell: bash v: 5.0.17
inxi: 3.0.38
Manne
Munk
 
Inlägg: 48
Blev medlem: lör dec 21, 2019 11:03 am

Re: Slö dator efter installation av Ulyana ska det vara

Inläggav Marie SWE » tor feb 04, 2021 4:06 pm

Hejsan igen :)

Den där datorn ska lätt och ledigt klara av mint20.x Flaskhalsen har du i ramminnet med bara 4GB.. om man ska använda datorn o surfa med så är minimum 8GB att rekommendera.
Jag sökte lite snabbt på din dators specifikationer och tydligen är ett ramminne enkelt att byta, medans det andra ramminnet är jäkligt att komma åt, man måste plocka isär hela bottendelen för att komma åt andra ramminnes platsen. enligt inlägg på denna sidan.
https://community.acer.com/en/discussion/397884/aspire-e1-522-ram-upgrade
När jag kikar på nätet får jag lite dubbla budskap om e1-522 vissa säger 2x8GB=16GB max... vissa säger 4x4GB=8GB max.. Min E1-572 som inte är så långt ifrån din i spec klarar 16GB 2X8GB så att säga.. Så sannolikheten är ganska stor att din klarar det samma.. Du hade väl som jag win8 på den som original OS?

Så om ena modulen är svår att komma åt är en 2GB modul och den andra slotten som är enkel ska klara 8GB, så om du bara sätter dit en 8GB i den slotten som är enkel att komma åt så kommer du få 10GB ram. Det räcker ganska långt. :)
Minnet du ska ha till din är samma model som min. DDR3 pc3-12800s
snabb sökning tradera
https://www.tradera.com/search?q=12800s&queryScope=AllWordsAnyOrder&searchInLongDescription=true&county=HelaSverige&zipcode=&itemType=All&priceRange=All&fromPrice=&toPrice=&fromNumberOfBids=&toNumberOfBids=&itemCondition=All&sellerType=All&alias=&sortBy=Relevance&categoryId=344495

Jag såg inget om swap i inxi infon.. och kör man under 16GB ram bör man ha swap aktiverat.
Vad får du för info på följande terminal kommando om du skriver: cat /proc/meminfo och enter?
Lika så kommandot: cat /proc/swaps
Det första listar all information om minnet i datorn.. fritt, använt, cache osv. Det andra listar din swap info om du har på fil, då du inte har det på partition. (Mellanslag mellan cat och /proc*****)

Prova att använda datorn lite innan du kör kommandona.. öppna libre office o lite andra program i datorn, så den får "arbeta" lite innan du tar ut infon. :) då ser man lite hur den hanterar saker o ting.
Lika så när den varit igång ett tag och du använd den.. testa inxi kommandot igen och se vad du har för cpu temp.

Men helt klart ramminnet kommer bli flaskhalsen i datorn om du öppnar en webbläsare och börjar surfa.
Datorn i sig klarar lätt och ledigt mint20.x 8-) Vill du få den så snabb att du upplever den som modern, då kan du maximera ramminnet samt skaffa en SSD hårddisk. Då kommer datorn bli som nytillverkad nästan.. ja om du inte drar igång ett tungt modernt grafiskt spel, för då kräks den nog i vilket fall. *hihi* :mrgreen:


Edit:
Jag tänkte på det du sa när den startar att det tar nästan 1½minut innan du kommer till inloggningsskärmen..
Något är det som den försöker initiera men gör timeout på.. Så det du kan göra när du startar datorn och direkt efter (Lm) loggan dyker upp när den bootar så trycker du på [Esc] tangenten.. Då försvinner loggan och du kan se allt den laddar i realtid.. och då kan du se om den fastnar på något som det dyker upp en liten timer som börjar att räkna ner. Observera i så fall om det händer vad det står på den raden..
Esc eller enter(minns inte i skrivande stund vilken av dem) brukar avbryta timern och den fortsätter inläsningen.
Marie SWE
 

Re: Slö dator efter installation av Ulyana ska det vara

Inläggav Manne » tor feb 04, 2021 5:28 pm

Hej
Ja det är ju synd att det är Ram minnet som är för litet.
Jag har testat att trycka på esc tangenten vid uppstart och den stannar inte på någon rad någon längre stund vad jag kan se.
Men jag har kört ut de två info grejorna.
Jag undrar om den blir snabbare om jag installerar version 18 tex?
Bilagor
Skärmbild från 2021-02-04 17-13-22.png
Skärmbild från 2021-02-04 17-13-22.png (12.33 KiB) Visad 10748 gånger
Skärmbild från 2021-02-04 17-11-35.png
Skärmbild från 2021-02-04 17-11-35.png (73.75 KiB) Visad 10831 gånger
Manne
Munk
 
Inlägg: 48
Blev medlem: lör dec 21, 2019 11:03 am

Re: Slö dator efter installation av Ulyana ska det vara

Inläggav Marie SWE » tor feb 04, 2021 5:55 pm

Du hade swap fil, då är allt i sin ordning. :D

Njae du tjänar inte så mycket på att köra 18.x istället för 20.x på den där datorn.. du har så pass vass cpu så det gör ingen skillnad.
Största skillnaden är skrivbordsmiljön på en dator med flaskhalsar.

Så följ Mikaels råd och testa att installera Mint20 Xfce versionen och se om du upplever skillnaden där. :)
Sedan får du ha i åtanke att du har en mekanisk hårddisk i datorn.. de har sina begränsningar i läs och skrivhastighet. ;)
När du känner att du börjar få lite kläm på linux med lite installationer, så modifikationer osv.. så skulle jag säga att LMDE4 och sedan byta ut till Xfce skrivbord är super nice. på 4kärniga laptops 8-)
Ja klämma i ett ramminne till är en god idé.. Det är inte svårt även om man inte kan meka med datorer.. Det kan jag guida dig igenom. :) Hade du bott i närheten av linköping så skulle jag kunna hjälp tid att gradera upp minne och hårddisk om du skulle vilja byta ut till en SSD.. det tar inte mer än max 5minuter.. ska man även byta ut det elaka dolda minnet så får man plussa på 15minuter.

Jag kör mekaniska diskar i alla mina datorer(laptops, desktops och servrar), då mekaniska snurrdiskar har vissa fördelar som jag personligen värderar... De är billigare/GB än SSD.. de har längre livslängd i write to disk operationer, och råkar man ut för hårddiskhaveri så är det lättare att rädda data från en mekanisk disk.. Men SSD har sina fördelar.. de är snabba och de är inte lika stötkänsliga som mekaniska. :)
Har man bara en dator man inte belastar disken onormalt mycket i och alltid backup på viktiga dokument osv,(vilket man alltid ska ha kopior på) och man värderar att datorn ska vara snabb i uppstart och programstart.. då är SSD rätta valet.
För min del så tänker jag inte på uppstart.. jag trycker igång datorerna och går o hämtar kaffet.. när jag väl är tillbaka har de startat.. :D
Marie SWE
 

Re: Slö dator efter installation av Ulyana ska det vara

Inläggav Manne » fre feb 05, 2021 4:46 pm

Hej igen
Jag installerade xfce skrivbordet, och den blev lite snabbare dock ej uppstarten.
Men den andra varianten Mint20 Xfce versionen, hur kommer man åt den?
Måste man ladda ned den via usb eller går den att få ned direkt i datorn, det finns bara Linux på den?
Manne
Munk
 
Inlägg: 48
Blev medlem: lör dec 21, 2019 11:03 am

Re: Slö dator efter installation av Ulyana ska det vara

Inläggav Mikael » fre feb 05, 2021 7:04 pm

Mint 20.1 Ulyssa med skrivbordsmiljön Xfce kan du hämta via länk här:

https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=1208&start=15#p8243
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Slö dator efter installation av Ulyana ska det vara

Inläggav Manne » fre feb 05, 2021 7:17 pm

Tack för hjälpen
Manne
Munk
 
Inlägg: 48
Blev medlem: lör dec 21, 2019 11:03 am

Re: Slö dator efter installation av Ulyana ska det vara

Inläggav Marie SWE » fre feb 05, 2021 8:17 pm

Manne skrev:Hej igen
Jag installerade xfce skrivbordet, och den blev lite snabbare dock ej uppstarten.
Men den andra varianten Mint20 Xfce versionen, hur kommer man åt den?
Måste man ladda ned den via usb eller går den att få ned direkt i datorn, det finns bara Linux på den?

Hejsan igen :)
Jag misstänkte att du skulle uppleva det lite snabbare med så lite ramminne och snurrdisk, då Xfce är det mest resurssnåla skrivbordet av de vanligaste Cinnamon, gnome, kde, mate och xfce.

Japp, du måste ladda ner mint20 xfce versionen och göra ett nytt bootbart media o installera om.
Det blir "snyggast" i filsystemet och minst fix på det sättet och det går absolut snabbast. :D

Men mest lärorikt är att fortsätta på den vägen du är nu.. att se till att du får med alla xfce komponenterna och sedan avinstallera cinnamon bitarna.. Jag kraschade hela datorns operativsystem första gången jag gjorde det. :lol: :lol: :lol: :lol: Men det är ju så man lär sig och blir bättre och bättre på linux.. testa, labba o trixa, lyckas och misslyckas. 8-)
Jag länkar in Mikaels quote där han länka åt mig här i din träd när jag var för lat för att kika om xfce fanns som färdig iso. *hihi* :oops:


Oj.. det hade blivit inlägg emellan medans jag höll på o skriva o pausade för att laga mat.
aja, jag låter mitt komma med även att Mikael var snabbast. :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
 

Föregående

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster