Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav tux-sven » tor dec 30, 2010 11:40 pm

Om man vill göra en riktig installation av Linux Mint men saknar lämpligt utrymme på hårddisken kan en installation på en USB-pinne vara ett lämpligt alternativ. Det är väldigt bra åxå om man vill alternera/prova olika distar utan att installera om hela tiden.
Visserligen kan man köra en live-sticka för att testa lite men det blir ju tråkigt när man måste göra om sina inställningar gång på gång. Alternativet (Mitt-i-mellan) är att avända programmet "Skapa Uppstartsdisk" som är beskrivet på annan plats här i forumet.

Men denna beskrivning gäller alltså en regelrätt vanlig installation på en USB-sticka.

Man tager en USB-sticka på lämpligen 8-16 GB. (Som Cajsa Warg antagligen skulle sagt) Anslut stickan till din Linuxdator. (alternativt till en dator som du kör Linux live på m.h.a en CD/USB-pinne)
Med hjälp av programmet "gparted" formaterar du om stickan (hela stickan) till EN partition, en root-partition "/", med filformatet ext2. (det är viktigt att du väljer just ext2 eftersom det INTE är journalförande, annars kan stickan snabbt förbrukas)
Ingen "/home-" eller "swap-" partition skall heller finnas på stickan!

OM du redan har en Linux-installation på hårddisken KAN du gärna peka ut dess swap som swap även för din USB-installation!

Därefter startar du installationen som vanligt. Då du skall välja "root" (platsen att installera MInt) så heter USB-stickan antagligen /dev/sdb1 om du kör installationen från en CD eller så heter den /dev/sdc1 om du kör via en installations-USB.

Du installerar hela Linuxsystemet på din sticka och (OBS!!) VÄLJER MANUELLT att placera GRUB (starthanteraren) i MBR på /dev/sdb (i första fallet med CD-skiva som inst-media) eller på /dev/sdc (i andra fallet med USB-sticka som inst-media).

Starthanterarens placering väljer du på en särskild rad som syns under installationen, i samband med disk-partitioneringen.

LÄGG MÄRKE TILL ATT DET ÄR /dev/sdb och /dev/sdc UTAN SIFFRA! Den fysiska platsen MBR ligger alltid först på disken, alltså på utrymmet innan partitionerna börjar. Det är där starthanteraren (GRUB) skall placeras, därav ingen siffra.

På så sätt får du "startsnöret" direkt på USB-stickan och förstör inte MBR som finns på hårddisken. När du tar bort stickan fungerar datorn som vanligt igen! :lol:

Lycka till, :mrgreen:

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav tux-sven » tor feb 09, 2012 10:32 pm

Komplettering till texten ovan.

När du formaterar USB-stickan, låt det vara kvar några MB i början på stickan så att starthanteraren garanteras tillräckligt utrymme. Det kan annars uppstå problem om skulle göra en ny "grub-install".

Formatet på stickan behöver inte vara ext2. Du KAN använda ext4, som är ett snabbare filsystem, MEN du bör då lägga till optionen "noatime". Detta kan man göra genom att som root editera i filen /etc/fstab. Optioner läggs till med komma mellan, UTAN mellanslag.

Så här kan det se ut i fstab:

Kod: Markera allt
# <file system>                   <mount point>   <type>      <options>              <dump>  <pass>

# / was on /dev/sdc1 during installation
UUID=d3ec9e56-1b84-48ba-b0cf-a11c2c5cf4ea   /      ext4    noatime,errors=remount-ro      0       1


Själv har jag gärna använt USB-stickor som heter Sandisk Cruzer 16GB och kostar ca 200 kr på Clas Ohlsson

/Sven :mrgreen:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav Jan-Olof » sön feb 12, 2012 12:14 am

Det där med att reservera utrymme för starthanteraren kan du väl förklara lite mer.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav tux-sven » sön feb 12, 2012 9:06 am

Jag har tänkt mig att det funkar så här:

På hårddiskar brukar man tala om MBR, Master Boot Record. Det är ett utrymme på t.ex /dev/sda som ligger innan /dev/sda1 börjar. Där läggs "startsnöret" som gör att rätt /etc/grub/cfg hittas av BIOS.

När man formaterar en USB-sticka så verkar det som att detta "MBR-utrymme" kan bli för litet. (Det är ju inte på det viset USB-stickor normalt används.) Jag var själv ute för att det fanns för lite utrymme när jag skulle göra "grub-install" (vilket är det kommandot som skapar "startsnöret" som läggs i MBR)

Nästa försök lämnade jag lite extra space i början på stickan och då gick det alldeles utmärkt att köra kommandot. :)

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav lappgubben » tis nov 20, 2012 2:11 pm

Bra att någon skriver om detta.
Jag har försökt göra som du skriver, men misslyckats ändå. Har laddat ner en iso-fil av linux mint 14 och ville kolla hur det är i jämförelse med Linux 10.
Vad ska jag göra sedan.


Windows är inte att tänka på, har övergett det mesta därifrån, men bankid går inte på min Linux 10 dator, däremot på bärbara med Linux 11.
lappgubben
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 11, 2012 6:51 am

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav Mikael » tis nov 20, 2012 2:33 pm

Jag har gjort detta ett par gånger med gott resultat. (Puppy & Mint)
Vet inte var du fastnar, hur långt du kommer, och vet inte om du vill installera FRÅN en bränd skiva eller FRÅN ett USB-minne.
Det första alternativet är eg. minst krångel *) men "kostar" en skiva.

Så - antingen bränn av iso'n till skiva "Bränn avbild till skiva" eller skapa ett bootbart USB-minne med ex. Unetbootin eller YUMI (<-min favorit just nu).

Testa först att datorn verkligen bootar på valt media.
Om man vill vara säker på att inte "messa till det" kan man, när man vet att datorn startar på ovanstående media, koppla bort alla hårddiskar. (Lite krångligare på en bärbar men)
(går pilla i BIOS med om man vet hur och om man vet hur man återställer)

Starta upp på mediat, låt allt "snurra klart". Sätt i USB-minnet som det ska installeras PÅ.
Starta installationen från genvägen på skrivbordet.

*) Min erfarenhet är att detta fungerar olika beroende på vilket USB-minne man har (fabrikat/typ/använt till annat) samt vilken USB-port man använder när man vill starta.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav Mikael » tis nov 20, 2012 2:40 pm

OBS!!
Har laddat ner en iso-fil av linux mint 14 och ville kolla hur det är i jämförelse med Linux 10.


Om du bara vill kolla behöver du ju inte installera.
Bara köra på livecd/dvd,n
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav Jan-Olof » ons nov 21, 2012 1:02 am

lappgubben skrev:Windows är inte att tänka på, har övergett det mesta därifrån, men bankid går inte på min Linux 10 dator, däremot på bärbara med Linux 11.


Har ännu inte hunnit kolla den "skarpa" versionen av Mint 14 (som publicerades för några timmar sedan) men i den senaste testversionen var det en del strul med just BankID. Om du behöver använda BankID så kan det därför vara läge att vänta lite, eller installera version 13 istället - där fungerar det perfekt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav lappgubben » ons nov 21, 2012 7:36 am

Tack för tipset! Jag ska testa med 13 senare idag.
lappgubben
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 11, 2012 6:51 am

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav Alien » lör jul 19, 2014 2:10 pm

Är det möjligt att fixa en regelrätt vanlig installation på en USB-sticka via Windows om man saknar en fungerande linuxdator?
Användarvisningsbild
Alien
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre maj 23, 2014 2:06 pm

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav Mikael » lör jul 19, 2014 3:15 pm

Alien skrev:Är det möjligt att fixa en regelrätt vanlig installation på en USB-sticka via Windows om man saknar en fungerande linuxdator?

Tror inte jag hänger med riktigt...?
De gånger jag gjort detta har jag bootat med antingen en LiveUSB eller en LiveCD med den version som jag sedan vill installera på en (annan) USB-pinne.

Fungerar ju oavsett vilket operativsystem som finns på datorn som används. Behöver inte ens finnas något..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav Jan-Olof » lör jul 19, 2014 6:00 pm

Det absolut enklaste är att:
1. Hämta iso-filen för den utgåva du vill ha.
2. Bränn den till en DVD.
3. Starta datorn från DVD:n.
4. Installera i USB-minnet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Att installera Mint på en USB-pinne istället för på hårddisk

Inläggav pcpro » tor dec 11, 2014 9:59 pm

Jag använde LinuxLive USB Creator
http://www.linuxliveusb.com/

På några minuter har man då en startbar USB :)
pcpro
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons dec 10, 2014 1:05 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron