Hur påverkar installationsmetod framtida uppdateringar?

Hur påverkar installationsmetod framtida uppdateringar?

Inläggav Kjellinux » mån aug 31, 2020 2:07 am

Jag har installerat Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit på en Dell Latitude D610. Nu har jag installerat ny programvara på två olika sätt.

Metod 1: Googla efter guide och installera från terminalen. Typiskt något i stil med: Import public key..., Add the repository, Install Vivaldi, med motsvarande kommandon att kopiera och klistra in.

Metod 2: Ladda ned fil från tillverkarens hemsida, öppna med paketinstalleraren GDebi,

Skärmbild från 2020-08-31 02-53-45.png
Skärmbild från 2020-08-31 02-53-45.png (27.15 KiB) Visad 6746 gånger

och därefter välja installera.

Fråga 1: Kommer installationerna att skilja sig åt mellan metod 1 och metod 2?

Fråga 2: Kommer framtida uppdateringar att skilja sig åt mellan metod 1 och metod 2?

Fråga 3: I en guide står det "Run the following commands as root user:". Hur gör man det, är det bara att skriva "sudo" framför varje kommando?
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Hur påverkar installationsmetod framtida uppdateringar?

Inläggav Mikael » mån aug 31, 2020 7:23 am

Svarar enligt egna erfarenheter:

1. Nej, inte funktionsmässigt.

2. Nej, jag får uppdateringar för program installerade med GDebi. Installationsmetod 1 ger med säkerhet uppdateringar: "add repository..")
2½ Program som bara körs direkt blir av förklarliga skäl inte uppdaterade.

3. Ja. Eller det brukar räcka med 1x sudo för varje instans av terminalen. Alltså egentligen bara för första kommandot.
Du får omedelbart felmeddelande om du inte har rättigheter. Man behöver inte börja om från början utan bara för det "stycke" där felmeddelandet uppstår. (Åtminstone så länge du har terminalfönstret öppet)

Jag brukar normalt välja att installera en .DEB eftersom det är lite enklare än att klippa och klistra men i vissa fall väljer jag att köra via terminalen.
Att köra via terminalen kan nog ge info om hur väl detta kommer att lyckas på just min dator med just min version av Linux Mint.

***

Metod 3, som borde ligga som nr 1: Installera via Programhanteraren.

Metod 4: Installera via Pakethanteraren
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur påverkar installationsmetod framtida uppdateringar?

Inläggav Kjellinux » mån aug 31, 2020 12:53 pm

Tack för ett bra svar!

Jo, Programhanteraren är alltid förstahandsvalet, det kanske jag borde ha tagit med i beskrivningen. I ett av fallen (Anydesk) fanns det önskade programmet i Programhanteraren, men i recensionerna fanns kommentarer om att det var en ganska gammal version och att den var behäftad med en del buggar, därför valde jag att ladda ner en nyare, och förhoppningsvis mer buggfri, version från leverantörens hemsida. Programmet har fungerat klanderfritt så här långt för fjärrstyrning båda vägarna mellan datorer med Linux MInt och Windows 10, så jag tror att det var ett bra val.

Din Metod 4 har jag aldrig använt mig av. Är inte det samma som metod 2? Måste man inte ha en nedladdad fil för att installera från Pakethanteraren?
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Hur påverkar installationsmetod framtida uppdateringar?

Inläggav Mikael » mån aug 31, 2020 1:04 pm

Man kan nog säga att Programhanteraren innehåller det som finns i Pakethanteraren Synaptic.
Ett färskt exempel:
när jag skulle starta en applikation fick jag meddelande om att paketet pdftk saknades och det installerade jag då enkelt via Synaptic.
Alltså inte att förväxla med paketinstalleraren GDebi.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur påverkar installationsmetod framtida uppdateringar?

Inläggav Kjellinux » mån aug 31, 2020 1:32 pm

Tack än en gång, och särskilt för det sista påpekandet. Jag hade inte noterat att det fanns en pakethanterare och en separat paketinstallerare.
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster