Ett litet problem med en installation

Ett litet problem med en installation

Inläggav Masen » tor apr 30, 2020 3:35 pm

Har en äldre dator med två hårddiskar, den ena F: 80 GB och den andra disken C: 232 GB. 165GB ledigt på C: På denna disken finns Windows XP installerad. Ledigt utrymme 165 GB
Datorn fungerar perfekt med XP. Tänkte att lägga in Linux Mint i denna dator. Inläsningen tar sin tid. Testar Linux utan problem. Vid installation hittar inte Linux någon av hårddiskarna! Floppyn, cd:n, minneskortet finns uppräknade. Har testat alla möjliga installationsprogram (18). Min fråga till Er: De båda diskarna är IDE som har en omkopplare till SATA delen på moderkortet. Finns ingen anslutning till IDE på moderkortet. Kan inte Linux komma förbi detta problem?
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Ett litet problem med en installation

Inläggav Mikael » tor apr 30, 2020 5:33 pm

Masen skrev:Testar Linux utan problem. Vid installation hittar inte Linux någon av hårddiskarna!


När du kör Mint som Live - ser du diskarna då med programmet Disks?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ett litet problem med en installation

Inläggav Masen » tor apr 30, 2020 5:57 pm

Oavsett vilket Linux Mint version 18, har testat alla versionerna men ser inte hårddiskarna i programmet Disk. Det är därför denna frågan angående övergången mellan IDE till SATA.
Det sitter en Hårddisk-adapter, IDE till SATA eller SATA till IDE till varje disk. Kom bara inte på vad den heter. Det är åldern!
Komplettering: Brandväggen bortkopplad, virusprogrammet inaktiverat.
Senast redigerad av Masen tor apr 30, 2020 6:36 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Ett litet problem med en installation

Inläggav Mikael » tor apr 30, 2020 6:25 pm

Jag har haft Mint installerad på en sådan disk med en adapter ATA-SATA.
Problem kan det bli om två fysiska diskar är konfigurerade som RAID-0 men så verkar inte vara fallet hos dig.
Problem blir det om Windows har Fast startup aktiverat men den funktionen kom med Windows 8 och du kör med XP..

Får klura på detta..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ett litet problem med en installation

Inläggav Mikael » tor apr 30, 2020 7:18 pm

Inte för jag vet till vilken nytta men kan du posta en skärmdump hur det ser ut i Diskhantering när du kör XP?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ett litet problem med en installation

Inläggav Masen » tor apr 30, 2020 8:41 pm

Menar du diskhanteringen via Linux? Eller från XP? Antar att du menar från Linux, då måste jag ladda in Linux igen. Som jag ser det innan installationen av Linux så finns inte de båda diskarna med. Allt annat som hör till datorn finns klart och tydligt. Installationsprogrammet vill installera på mint-stickan där "ISO" filen finns. Nu skriver jag på en annan dator som har Linux mint 18.2. På den ser jag allt som ska vara rätt. Eftersom jag inte kommer åt diskarna på den andra datorn kan jag inte göra någonting. Får starta om från noll varje gång och testa och försöka utesluta alla tänkbara bromsklossar. Vi kör natti-natti nu
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Ett litet problem med en installation

Inläggav Mikael » tor apr 30, 2020 9:41 pm

Masen skrev:Menar du diskhanteringen via Linux? Eller från XP?

XP, där allt lirar som det ska.
när du kör XP
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ett litet problem med en installation

Inläggav Masen » fre maj 01, 2020 7:16 am

Det första operativa ingreppet sprack! Men efter en hel del krångel där Linux inte hittade mina två hårddiskar. Skam den som ger sig, envishet i första rummet gäller.
:D :D :D
Äntligen, efter minst 7 sorger och 8 bedrövelser fungerar datorn med Linux och Windows XP!

Fick byta ut den ena hårdisken där en omvandlare från IDE till SATA inte fungerade ihop med Linux. Har kvar den andra gamla IDE-hårddisken kvar i datorn och på den disken finns Windows XP.
För mig fanns ingen anledning krångla vidare då det var enklare att byta startordning i BIOS.
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron