Hårddiskutrymme

Hårddiskutrymme

Inläggav Olle K » lör mar 28, 2020 11:16 am

Hej Linuxkunniga,
har sedan några år en PC med Ubuntu (nöjd med det) som en reserv ifall min Windowsmaskin skulle bli drabbad av Malware eller dålig Windows update. Dock trubbel med Wifi.
Nu till min Linuxfråga, har en smidig Laptop med 30 (28)GB hårddisk där det verkar omöjligt få in W10 1909 pga utrymmesbrist. Hittade Då Linux Mint som bara behöver 5 GB rekommenderat 20GB.
Undrande över den stora skillnaden 5->20 GB. Varför ?
Installationen 19.2 gick lätt, men inget Wifi funkade. Med en USB Ethernet adapter uppgaderade till 19.3 fortfarande inget Wifi. Enligt sökningar på nätet relativt vanligt Linux trubbel.
Lyckades fixa detta, men strax började Linux "klaga" över för lite ledigt på HD. Fast jag tagit bort alla spel och onödiga teckensnitt. Och efter senaste uppdateringen kräver den nu lösenord på startsidan hade inte något aktiverat innan, admin-lösen funkar INTE. Såg på något forum att upptaderingar kan fylla disken så mycket att filer skadas och ger problem med inloggning.
Nu till min fråga är det lönt att göra en ny fullständig ominstallation ?
Fyller den igen hårddisken så till den grad att det blir problem igen.
Eller bör jag satsa på någon "mini"-distro ?
Med vänlig hälsning.
Olle K
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån mar 23, 2020 7:36 am

Re: Hårddiskutrymme

Inläggav Jan-Olof » lör mar 28, 2020 1:36 pm

Hej och välkommen!

Vad är det för dator (fabrikat, modell)? Fem GB som minimikrav är ju i minsta laget, tycker jag. Däremot borde 30 GB vara tillräckligt om du inte tänker installera alltför många program eller har många bilder, video m.m.

Du har väl inte Timeshift aktiverat till att spara systemkopior på samma enhet? De tar stor plats och då blir det fullt omgående. Har du provat kommandona
Kod: Markera allt
sudo apt autoclean

och
Kod: Markera allt
sudo apt autoremove

för att städa bort gamla filer?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hårddiskutrymme

Inläggav Mikael » lör mar 28, 2020 4:17 pm

Om man använder Wine och har många "bottles" eller virtuella diskar i PlayOnLinux (samma sak) så har jag märkt att de kan, lite felaktigt, ta stor plats.
Ex:
Jag har installerat program A i en virtuell disk, program B i en annan virtuell disk.
Det blir då som att jag har två Windowsinstallationer.
De i sig tar inte stor plats.
I Windows finns ju "Mina Dokument". Det blir liksom länkade till min Home i Mint.
Så det utrymme min Home tar räknas in, i exemplet ovan, tre gånger; en gång i Mint, en gång i A-Windows, en gång i B-Windows.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hårddiskutrymme

Inläggav Jan-Olof » lör mar 28, 2020 5:24 pm

Vad konstigt. De "mapparna" är ju bara symboliska länkar till samma plats. Borde inte bli mer än några tiotal tecken extra. Lägger man däremot in lite .NET i båda winemapparna så går det snabbt åt några GB extra.

De flesta av mina installationer ligger på lite drygt 10 GB. Då har jag ändå installerat en del extra program.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hårddiskutrymme

Inläggav Mikael » lör mar 28, 2020 9:34 pm

Jan-Olof skrev:Vad konstigt. De "mapparna" är ju bara symboliska länkar till samma plats. Borde inte bli mer än några tiotal tecken extra. Lägger man däremot in lite .NET i båda winemapparna så går det snabbt åt några GB extra.

De flesta av mina installationer ligger på lite drygt 10 GB. Då har jag ändå installerat en del extra program.

Jag tror det beror på vilket program man använder för att kolla storleken.
Om jag med Nemo kollar egenskaper för en sådan virtuell disk är den på 1.1 GB
Letar mig in i filstrukturen:
drive_c 1,1 GB > i den users 10,9 MB > mint (som "jag" heter i Mint) 10,8 MB > Mina Dokument 1,2 GB alltså mer än vad hela drive_c är.

Nu använder jag Filelight för att kolla storleken, tidigare "Diskanvändningsanalysator" eller något sådant.
Filelight tycks visa detta rätt men ack så stökigt, jag måste hitta någon annan och jag tror att denna Diskanvändningsanalysator visade fel varför jag avinstallerade den.

TILLÄGG:
Nä, jag hade nog fått detta om bakfoten, det låg faktiskt filer kvar och skräpade i en av de virtuella diskarna.
Jag trodde det var filer i ex. Bilder som listades.
20200328214252.png
20200328214252.png (37.83 KiB) Visad 9250 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hårddiskutrymme

Inläggav Olle K » sön mar 29, 2020 7:05 pm

Tack för råd.
Datorn med platsbrist är en Lenovo S21e-20, lätt och behändig att ta med sig.
Installerade om Mint, och nu med Wine installerat tar det ca 8GB och gott om ledig plats.
Gick enklare att få igång Wifi denna gång.
Har kollat att Timeshift inte har något ikryssat/ibockat.
Är det något annat man bör se upp med ?
Undrar vads om gick tokigt förut.
Gillar Mint det är enkelt men har ändå det mesta.
Olle K
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån mar 23, 2020 7:36 am

Re: Hårddiskutrymme

Inläggav Mikael » sön mar 29, 2020 8:49 pm

Olle K skrev:Är det något annat man bör se upp med?

Förutom Timeshift och kommandon för att rensa kan det vara vissa program som så att säga installeras som de är.
Kanske beroende på HUR de installeras.

Man installerar ett program men inser att man vill ta bort det, väljer högerklick i menyn och Avinstallera.
Får kanske ett meddelande om att det inte finns något associerat till menyposten, fråga om att ta bort.

Det som då händer är att menyposten tas bort men programmet finns kvar i en mapp i Home.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster