Jag ska installera LMDE3 (med xfce skrivbord) till en vän som inte har någon data vana. inte ens windows. Så jag tror att det är lika lätt att lära honom använda linux som windows.
Det jag vet att han kommer använda datorn till..
Lära sig surfa o googla
Lära sig att kopiera in bilder från sin digitalkamera till datorn.
Lära sig hur man tittar på sina bilder
Lära sig hur man skapar nya mappar och döpa dem till typ, "Semestern 2020" osv.
Varför väljer jag LMDE3 istället för vanliga Mint19... Då jag är så dum som erbjudit mig att hjälpa och underhålla datorn, så väljer jag det som jag har på mina egna för att underlätta för mig om jag måste tweaka o fixa saker i efterhand. Jag är mer bekant med LMDE3 än mina 2veckor med första utgåvan av Mint19.

Nu min fråga till er som använder datorerna för just bildhantering osv.
Vilka program är bra att ha i datorn?
Gimp gissar jag på?
Vilken filhanterare är bäst?
Jag har märkt att Thunar när man väljer visa ikoner så visar den inte miniatyrbilder förrän man har öppnat bilderna och tittat på dem.
Nemo är bättre på att visa miniatyrer utan att man öppnat dem. Men min undran är... finns det ännu bättre filhanterare för just detta ändamålet?
Finns det fler saker som kan vara bra att ha som nybörjare?
Jag tackar för förslag o synpunkter i förhand.

EDIT:
Finns det som i windows någon auto funktion att när man sätter in ett SD-kort i läsaren/usb kabel från kameran att man får upp ett val om man vill överföra filer till datorn?
Sedan en klurigare fråga... Kan man redigera högerklicksmenyn så man får bort valet: Ta bort ?
En nybörjare borde få in rutinen först tänker jag att om man ska ta bort något, skicka et till papperskorgen först och sedan i efterhand tömma den så de inte råkar ta bort filer av misstag genom ett felklick...
Det är liiiiiiiiite lättare att återställa filerna från papperskorgen än att köra en rescue program.

EDIT2
Löste Ta bort valet vid högerklick. Om någon vill veta. Under redigera i filhanteraren, inställningar längst ner och under beteende.