Okej, jag ser att jag kanske varit onödigt hård i min kritik angående installationsförloppet.
I tidigare versioner av Mint har det funnits ett "färdigt" alternativ - installera sida vid sida om ett redan befintligt os.
Där kunde man som nybörjare hantera detta på ett ganska enkelt sätt.
Se guiden för Sonya
https://linuxmint.se/wp-content/uploads ... nnamon.pdfDet alternativet finns inte längre kvar, inser jag nu.
Om man väljer att installera Tricia ser det ut så här:
- 20200320201316.png (45.22 KiB) Visad 29182 gånger
Man får info att det finns ett operativsystem sedan tidigare, men valen är i princip att skriva över det eller mecka manuellt.
**
När man väljer att installera Debbie ser det ut så här:
- 20200320200233.png (39.51 KiB) Visad 29027 gånger
Samma val, ingen upplysning om att annat OS finns.
**
Som jag ser det så är det detta som det bör ske en förändring. Den mest kritiska delen i installationen om man, som nybörjare, vill pröva att installera sida-vid-sida.
Ja, det är ju ett lika kritiskt skede oavsett om det är "vanliga" Mint eller LMDE.
Zwopper & Jan-Olof har gjort ett bra jobb med den officiella Svenska användarguiden och jag har förståelse för att de och/eller andra inte har den tid som krävs för att ständigt hänga med i alla utgåvor.
Kanske kan vi se till att just dessa moment finns aktuell och uppdaterade här på forumet, under guider?
Jag kan tänka mig att påbörja detta men vill då få hjälp och synpunkter.