Kopiera en hel partition till en annan hårddisk?

Kopiera en hel partition till en annan hårddisk?

Inläggav Henrik Jansson » sön dec 22, 2019 12:29 pm

Hur gör man för att kopiera en hel partition från en hårddisk exakt som den är till en annan partition på en annan hårddisk?
Ska jag då först göra en exakt lika stor partition på den hårddisken jag ska kopiera till, eller kan partitionen jag kopierar till vara större?
Ska jag göra detta genom att koppla in båda hårddiskarna i samma dator, eller kan jag koppla ihop två datorer med en USB-sladd och kopiera från den ena datorn till den andra? På den hårddisken jag kopierar till finns det andra partitioner som jag inte vill förstöra så jag vill kunna välja vilken partition jag kopierar till. Jag ska alltså inte kopiera hela hårddisken, utan bara en partition.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Kopiera en hel partition till en annan hårddisk?

Inläggav Jan-Olof » sön dec 22, 2019 4:10 pm

Först och främst måste du ju ha en lämplig partition att kopiera till. Den kan vara lika stor eller större än den du kopierar från - huvudsaken är att innehållet får plats. Om det inte finns någon partition så måste det finnas tillräckligt mycket ledigt utrymme för att du skall kunna skapa en ny. I värsta fall går det förhoppningsvis att krympa en eller flera av de befintliga partitionerna så att du får tillräckligt utrymme.

Beroende på vad det är för innehåll du skall kopiera så kan den nya partitionen behöva ha samma filsystem eller ett system med motsvarande egenskaper. Det går ju t.ex. inte att kopiera väldigt långa filer till ett filsystem som bara klarar att hantera kortare filer.

Om du har möjlighet att ha båda hårddiskarna i samma dator så går kopieringen mycket snabbare än om du använder en USB-kabel mellan två datorer. Det kan vara viktigt om det är fråga om stora mängder data.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster