Stöd för 3G modul

Stöd för 3G modul

Inläggav p.nilsson » sön jan 17, 2010 4:10 pm

Hej!

Jag har installerat linuxmint version, 8 på en HP mini 5101, allt funkar som en dröm förutom att jag inte lyckas hitta stöd för den inbyggda 3g modulen.

Vad göra?

Tacksam för svar!

Hälsningar!

//Pär
p.nilsson
Nykomling

Re: Stöd för 3G modul

Inläggav tux-sven » sön jan 17, 2010 10:20 pm

Hallå Pär, kul att allt annat funkar så du trivs med det. :)

Jag skulle vilja ställa några frågor som kanske kan hjälpa oss att komma vidare.
Vad är det för 3g enhet? (fabrikat typ osv)
Ger Mint ifrån sig några tecken på att den hittat din 3g-enhet? (t.ex kan du se enheten i Nätverkshanteraren? Dyker nätverkshanteraren upp i nedre panelen öht?)

Jag har ingen inbyggd 3g själv, men men däremot en USB-pinne från Comvik med GSM/3G. Den gick att få att fungera. (Har dock f.n inte laddat kontantkortet.) Jag tror att det hela borde gå att lösa. ;)

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav p.nilsson » ons jan 20, 2010 5:59 pm

Hej!

Det är den inbyggda modulen i HP mini 5101, jag ser inget bland de trådlösa nätverken, använder jag min telia-dongel så funkar det som det skall, men det är just det, att jag vill slippa dongeln, jag misstänker att det är någon drivrutin som jag inte lyckats hitta.
Det finns officiellt stöd för hårdvaran om man använder sig av SuSe, men jag är frälst av Mint!

//P
p.nilsson
Nykomling

Inläggav tux-sven » ons jan 20, 2010 6:55 pm

Det verkar vara det proffessionella Suse Linux och inte open Suse som den levereras med. Suse KAN ju ha gjort någon specialare..
Om man har Suse installerat skulle man kanske kunna söka på WWAN och se vad som är installerat?
Här är f.ö. en Ubuntu-länk om ämnet: https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/81039
Det verka som datorn är mycket linuxkompatibel, med frågetecken för just bara WWAN, som du har problem med.
Om det finns en lösning för Ubuntu så funkar den för Mint åxå. :roll:

Edit:

Här är ännu en länk som kanske kan vara intressant för dig: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=49&t=37352
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Återgå till Installera Linux Mint