linuxmint-debian-201012-amd64

linuxmint-debian-201012-amd64

Inläggav sluggo » tor dec 30, 2010 6:37 pm

Hej alla duktiga.
Har hämtat hem Linux Mint Debian 201012 och försökt installera densamma. Men det gick inte så bra hela vägen.
1. Install Linux Mint på skärpem OK
2. Språk OK
3. Tidsson OK
4. Tangentbord OK
5. Please select a root...Vad menas med det? Klickade på alla möjliga alternativ men samma "Please select..." dök upp hela tiden. Fattar inte vad detta betyder och VAD jag skall klicka. (Det var enklare med "Julia")
Ha en trevlig nyårshelg!
/Sluggo
e-post: diwa@telia.com
sluggo
Munk

Re: linuxmint-debian-201012-amd64

Inläggav tux-sven » tor dec 30, 2010 10:41 pm

Välja root? Det är väl så att du skall välja en "root-plats" "/", d.v.s där Linux skall installeras på hårddisken?

Har du gjort i ordning partitionerna i förväg eller gör du partitioneringen direkt under installationen?

Här har jag i alla fall skrivit ett förslag till hur man partitionerar: viewtopic.php?f=15&t=34

Sedan finns det en del övriga frågor omkring partitioneringen av hårddisken. Har du t.ex en egen hårddisk för Linux eller har du något annat operativ på samma hårddisk? Det är vissa åtgärder man måste vidtaga om man har fler OS på hårddisken.. (Windows eller något annat Linux) :roll:

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav sluggo » fre dec 31, 2010 12:02 pm

Hej Sven.
Jag har "Julia" på hårddisken, inget annat. Vid mina tidigare installationer av Mint och Ubuntu har frågan alltid kommit: "Vill du ha systemen bredvid varandra eller vill du använda hela hårddisken?" Några "rootfrågor" har jag aldrig fått.
Nåväl, får jag ingen förklaring till detta så får jag väl hålla mig kvar vid "Julia" Lite synd eftersom jag alltid varit intresserad av att följa utvecklingen.
/Sluggo
sluggo
Munk

Inläggav tux-sven » fre dec 31, 2010 1:11 pm

Du kommer att lära dig mer allteftersom. ;) LMDE kräver lite mer kunskap, både vid installation och för att administreras.
"Julia" är en alldeles utmärkt utgåva så det är säkert inget du förlorar på.

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav sluggo » fre dec 31, 2010 4:38 pm

Hej igen Sven.
Okej, då blir det "Jullan" att hålla sig till tillsvidare. Inget fel på henne precis, men som jag sa tidigare, vill gärna hålla mig uppdaterad med det senaste.
För övrigt har jag justerat lite på kommande flygblad, se nedan, och har du några kommentarer är du välkommen (diwa@telia.com)
Får jag din e-postadress kan jag skicka flygbladet som det se ut just nu.
/sluggo
Programutbud
Det finns massor av gratis program för Linux Mint. Några exempel är: OpenOffice, ett komplett officeprogram för ordbehandling, kalkyler, presentationer och databaser. Evolution, ett lika komplett program för e-post, kontakter, kalender, uppgifter och memon. Webbläsare av olika typer, där Firefox är det mest använda. Fotohanteraren Shotwell för dina bilder, bildredigeraren Gimp, mediaspelaren VLC, musikspelaren Rhytmbox, skivbrännaren Brasero. Videoredigeraren Pitivi, program för filmuppspening och ljudinspelning, samt en hel del trevliga spel och tillbehör. Och allt detta är helt gratis!
sluggo
Munk

Återgå till Installera Linux Mint