linux mint jämte windows 10

linux mint jämte windows 10

Inläggav Geronticus » sön apr 06, 2025 9:39 am

Jag är (ännu) helt novis på Linux, men vill försöka bli god vän med detta system innan Windows 10 avslutas (Windows 11 vill jag inte ha). Nu har jag just laddat ner Linux Mint 22 på ett USB i avsikt att lägga det på en Dell XPS laptop, vid sidan av Windows 10, men datorn bootar endast på Windows. Är det Legacy eller UEFI secure boot som måste avaktiveras? Vad mer måste göras för att de två systemen skall kunna köras parallellt? Jag vill ju inte göra mig av med Windows 10 innan jag känner att det funkar med Linux!
Tacksam om någon kan guida mig vidare då detta överstiger min kompetens!
Geronticus
Nykomling

Re: linux mint jämte windows 10

Inläggav Mikael » sön apr 06, 2025 11:38 am

Välkommen!!

1. Hur har du lagt in Mint på minnet?
2. Är boot-ordningen i BIOS satt så att USB är första val? Eller kan du välja en bootmeny direkt vid uppstart om du ex. trycker F12?
3. Har du endast "vanliga" BIOS dvs. inte UEFI?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Geronticus » sön apr 06, 2025 1:48 pm

Hej och tack för hälsningen!
Jag har lagt Mint på USB med hjälp av Etcher; min urgamla dator bootar också på USB och jag kan gå in i Mint.
Med F12 på min Dell får jag upp några alternativ: överst UEFI BOOT: Windows Boot Manager. Sedan OTHER OPTIONS: BIOS Setup, Device Config, BIOS Flash Update, Diagnostics, SupportAssist OS Recovery samt Change Boot Mode Settings.Vid sista alternativet är då optionen att stänga de båda Secure Boot som jag nämnde, Legacy och UEFI. Eftersom jag inte vet vad de olika alternativen innebär har jag inte vågat pilla med dem... ;-)
Geronticus
Nykomling

Inläggav Mikael » sön apr 06, 2025 2:04 pm

BIOS Setup är ju en lämplig början.

Så här ser det ut i min gamla Fujitsu.
photo_2025-04-06_14-56-18.jpg
photo_2025-04-06_14-56-18.jpg (111.85 KiB) Visad 331 gånger

Även fast USB MEMORY kommer på tredje plats/efter lokal disk får jag en text som säger "tryck en tangent för att boota från USB"
Hade jag inte valet skulle jag ändra så att USB MEMORY hamnar på första plats.

Etcher är ett bra val då det berättar om USB-minnet inte kommer att bli startbart innan man fortsätter proceduren.
Tyvärr har Mint-teamet valt att inte bry sig om oss med gamla datorer :evil: . Skapar man minnet, med ex. Echer, från en dator som har UEFI kommer minnet att som/för GPT/UEFI och då startar det inte upp på en dator som inte har UEFI. "Alla andra" Linuxdistributioner har inte denna "feature".
Från Windows - använd antingen Rufus och ändra inställning till MBR/BIOS eller använd Unetbootin.
(Från Linux - använd Unetbootin)
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Geronticus » mån apr 07, 2025 8:20 am

Min gamla HP Pavilion bootar på USB och jag kan där gå in i Mint. Så USB är det inget fel på. Men ett sådant boot alternativ kan jag inte hitta på Dell XPS – trots att det säkerligen finns där… Bockade av Windows Boot Manager men då hamnade jag i SupportAssist OS Recovery och fick snällt återställa Windows. Frustrerande!
Geronticus
Nykomling

Inläggav Mikael » mån apr 07, 2025 9:54 am

Jag har/hade(?) en dator där man endast kunde välja boot från USB om USB-minnet satt på plats. Då hittades den under "drive" alltså som en intern disk och man fick ändra inbördes ordning på de "diskarna".
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Jan-Olof » mån apr 07, 2025 10:35 am

Enligt Dell skall man kunna få möjlighet att ändra startordningen genom att trycka upprepade gånger på F2 när datorn startar. Vet inte om det gäller just denna modellen men det kan vara värt att prova.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Installera Linux Mint