Hej,
Varje gång jag installerat Linux Mint och LMDE så blir jag förvirrad angående krypteringen som ställs in i installationsprocessen. Nu när jag installerar LMDE 6 (från ISO), så tycker jag texten är lite annorlunda.
Skärm 1: Fråga om kryptera hemkatalogen, kryssruta.
Skärm 2: Förutsättning att först kryssa i LVM. Sedan fråga om jag vill kryptera operativsystemet. Jag har för mig att frågan tidigare installationer varit om att kryptera hela hårddisken, men jag kan minnas fel.
Frågor jag ställer mig är ungefär:
a. Om jag bara krypterar hemkatalogen, då lär det väl bli så.
b. Om jag väljer bara kryptera operativsystemet, betyder det då att allt utom hemkatalogen är krypterat? Eller är det fler kataloger som är okrypterade? Eller är det en felskrivning så även hemkatalogen är krypterad ändå?
c. Om jag väljer att kryptera både hemkatalogen och operativsystemet, blir det någon slags dubbelkryptering? Kan de vara i konflikt med varandra? Eller blir det bara en kryptering? Är det separat kryptering för hemkatalogen respektive operativsystemet? Eller spelar krysset för hemkatalogen i skärm 1 ingen roll om kryptering i skärm 2 görs?
d. Jag vet egentligen inte alls vad det är för krypteringar som görs i skärm 1 respektive skärm 2; hur fungerar dessa krypteringar, vad heter de eller någon info där man kan läsa mer?
Är det någon här som kan bena ut detta med krypteringen? Annars ska jag kolla mer och fråga i internationeller forumet, eller annorstädes.