Störningar på hemsida och forum

Här diskuterar vi webbsidan linuxmint.se.

Störningar på hemsida och forum

Inläggav carl-uno » mån sep 30, 2019 7:31 pm

Nu fungerar allt som det ska igen. Felet uppstod när tre saker ändrades samtidigt och jag har varit på fel spår och haft för lite tid.

Vad var det för problem?
Naturligtvis ska man inte göra många saker samtidigt, men pekade om dns till nya namnservrar för att kunna stänga ner den gamla servern och slippa betala för den. någon dag senare uppdaterade jag phpBB med Softacolous, som jag inte använt förut, och defaultalternativet var då att byta version av PHP. Eftersom dns-ändringar tar någon eller några dagar att slå igenom så har jag trott att något varit fel där eftersom både wordpress och phpbb verkade snurra och mailade mig som de skulle. I verkligheten var det ändringen av PHP-version som ställde till det och nu går allt som det ska. Hade jag inte bytt namnservrar hade jag troligen felsökt betydligt snabbare.

Varför tog det så lång tid att fixa?
Jag har en period med extrem arbetsbelastning. Vi pratar drygt 80 timmar per vecka plus att jag läser på halvfart. Det är självvalt men påverkar möjligheter och lust att prioritera linuxmint.se.

Kan man få pengarna tillbaka när servicen är så usel?
Linuxmint.se drivs helt ideellt. Ni ser själva vilka som är hjältarna på forumet. Jag var bland de första på bollen och började översätta redan för versionen Bea och drog igång forumet 2009. Personligen har jag lagt drygt 30 000 kr över åren för serverplats och nu senast för proffshjälp med flytten till ny server för att minimera problem och få sidan snabbare. Det har också varit helt frivilligt, men är en nog delvis en förklaring till att jag prioriterat betalt arbete under störningarna nu.

Hur undviker vi detta i framtiden?
För det första så ligger linuxmint.se sedan någon månad på en ny server och inga större äventyr är planerade. Kör vi vidare som vanligt borde allt fungera. Annars får ni gärna komma med idéer. Finansieringen har jag stått för ensam genom åren. Återigen frivilligt. Men det är klart att man när det krånglar funderar över rimligheten att de pengar jag lagt här är en större summa än min bil är värd. Sponsring, teknikstöd av någon kunnig är väl det som främst skulle vara till hjälp. Forumet är kärnan och har många som bidrar so det rullar väl på. Nyheter för hemsidan har varit svårare att få fram. De flesta som fått rättigheter att lägga upp har inte producerat ens en post så vill ni skriva så maila mig det ni skrivit först så ska jag se till att ni kan lägga upp själva.

Ha det bra alla och har ni någon idé för förbättringar ni kan bidra med är ni välkomna.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Störningar på hemsida och forum

Inläggav LennartL » mån sep 30, 2019 7:48 pm

Ja vill först Tacka dig carl-uno för det fina jobb du gör.
En ide är att ha en länk någonstans på sidan där man kan
"skänka" pengar till dig och ditt jobb.
Det vore inte mer än rätt tycker jag.
LennartL
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Störningar på hemsida och forum

Inläggav carl-uno » mån sep 30, 2019 9:17 pm

Tack LennartL. Du är en stor tillgång du också.

Jag testar att lägga upp en länk till patreon så får vi se hur det går. Återkommer.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Störningar på hemsida och forum

Inläggav carl-uno » mån sep 30, 2019 9:27 pm

carl-uno skrev:Tack LennartL. Du är en stor tillgång du också.

Jag testar att lägga upp en länk till patreon så får vi se hur det går. Återkommer.


Det var enklare än jag trodde så nu ligger det en länk i min signatur. Det borde väl vara lagom diskret.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum


Återgå till Webbsidan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster