Ett litet förslag :)

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Ett litet förslag :)

Inläggav Marie SWE » lör mar 03, 2018 2:31 am

Hejsan :)
Jag skulle vilja föreslå en ny kategori för Nätverk, Trådat, wifi o hur kopplas jag upp routern osv skulle ju passa in i en sådan.
Nu när jag kikat runt i kväll efter att ha löst mitt nätverksproblem, så skulle kanske en Kategori "Allmänt snack" passa in oxå.. På så vis kanske forums aktiviteten ökar om det inte bara är tekniska trådar.
Bara en liten ide från mig. :mrgreen:
//Marie

Edit: Jag såg att det pratas lite under övrigt... Men Jag röstar för namnet Allmänt snack istället för Övrigt som låter lite grått. ;)
Marie SWE
 

Re: Ett litet förslag :)

Inläggav Mikael » lör mar 03, 2018 3:48 pm

Varför inte.. jag hakar på förslaget.
Innebär i så fall lite jobb för Jan-Olof att flytta befintliga trådar.

Kan passa på att "bumpa" mina önskemål om att kunna ladda upp bilder större än ikoner samt möjlighet att gilla inlägg.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ett litet förslag :)

Inläggav Jan-Olof » lör mar 03, 2018 4:47 pm

Jag har inte behörighet att skapa/döpa om kategorier men har vidarebefordrat förslaget till carl-uno.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ett litet förslag :)

Inläggav Marie SWE » lör mar 03, 2018 5:34 pm

Kalas :D
Jag finns med på en hel del forum, då jag bojkottar Facebook... Att vara social o bara prata lite allmänt är ju ett måste i livet *hahaha* :lol:
Marie SWE
 

Re: Ett litet förslag :)

Inläggav carl-uno » sön mar 11, 2018 8:34 am

Bra idé! Nu är det genomfört.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Ett litet förslag :)

Inläggav carl-uno » sön mar 11, 2018 8:54 am

Jag passade även på att öka den maximala storleken för avatarer lite.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Ett litet förslag :)

Inläggav Mikael » sön mar 11, 2018 1:44 pm

carl-uno skrev:Jag passade även på att öka den maximala storleken för avatarer lite.

Hade hellre sett att storleken för bifogade bilder blev lite större så att man kan svara/förklara/visa med skärmdump.
Nu behöver man ladda upp bilderna på annat ställe och sedan länka till dem, vilket för mig är aningens för besvärligt varför jag då låter bli...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ett litet förslag :)

Inläggav Jan-Olof » sön mar 11, 2018 11:05 pm

Hur stora bilder behöver det vara? Det går ju att bifoga hyfsat stora skärmbilder, tycker jag. Se t.ex. viewtopic.php?f=15&t=799#p4414
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ett litet förslag :)

Inläggav Mikael » tis mar 13, 2018 10:26 pm

Använder Shutter för att ta skärmdumpar.

"Filen är för stor, den maximala filstorleken är 256 KiB."

Denna bild är nu länkad via forumbilder i stället.

Bild
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ett litet förslag :)

Inläggav Mikael » tis mar 13, 2018 10:41 pm

Funderar på detta med att vi nu kan samla nätverksrelaterade trådar i en egen forumdel..

Är inte "Skrivare" också ett vanligt förekommande problem?
Tycks vara, enligt egen erfarenhet, antingen väldigt enkelt, dvs. Mint hittar själv skrivaren och lägger till den med drivrutiner, eller så kan det vara väldigt svårt med skrivare som inte hanteras på detta sätt.

Vet vi har diskuterat "Vanliga frågor och svar" vid annat tillfälle men börjar nu fundera över den rubriken.

Anta att jag är nybörjare med Mint/Linux, hittar hit till forumet, är inte medlem än, har något, kanske enkelt, problem, hittar "Vanliga frågor och svar" och ser då där 40 trådar, tänker att mitt problem är nog en av dessa men...
Rubrikerna är aningen diffusa, ex. "ostabilt", "mint", "löst" osv...
Här borde det inte gå att posta nya frågor (kanske redan funkar så, har inte testat) utan man får ställa frågan i annan kategori. Dock måste man kunna fortsätta med inlägg i trådarna. (Går det?)
När/om denna fråga s.a.s. platsar bland "Vanliga.." flyttas de dit och får en rubrik som faktiskt är formulerad som en fråga - typ "Terminalen - vad är det?"

Synpunkter så långt?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ett litet förslag :)

Inläggav Marie SWE » ons mar 14, 2018 4:29 am

Hejsan på er igen. :)
Jaa lite olika kategorier kan nog vara en bra ide.. Och jaaa, det med skrivare är något jag funderar på just nu bland annat...
Att vara helt ny på linux från en van windowsmiljö är en ren mardröm.. så du är inne på något väldigt bra Mikael... Men samtidigt kanske det kan vara lite vara dumt att låsa trådarna ifall någon har ett liknande problem... Då kan det bara bli en kort följdfråga istället för att det mer eller mindre blir en identisk tråd.. Vart efter forumet växer, så kommer det bli hundratusentals trådar, var av måååånga är snarlika varandra iallafall..
Däremot kanske bra guider/klockrena diskussioner med bra lösningar kan klistras överst och de låses så de inte blir sönderskrivna. :)
De trådar som råkar hamna fel, kanske lätt att flyttas till rätt forumsdel.

Jag är ju så novis det nästan är möjligt att vara på linux... så jag kan nog komma med lite "korkade" idéer vart efter jag har mina hundrafemtioelva frågor om ni vill? :mrgreen:
Vad det gäller tekniska lösningar, så har jag noll koll på hur forum fungerar... Jag har max erfarenhet utav MS-spray chatten som fredsmäklare(styris kallades det, men det är ju mer moderator status.
Så idéer är jag gärna med o bollar på om ni vill ha en nybörjares synvinkel. :D

Mina små tankar så här efter fyra på natten.
Neee nu ska jag strax sussa.. Ha det bäst.
//Marie
Marie SWE
 


Återgå till Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron