Vanliga frågor och svar

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Vanliga frågor och svar

Inläggav Mikael » fre mar 15, 2013 5:11 pm

På diverse siter brukar FAQ bestå av de vanligaste förekommande frågorna. Antingen har man skrivit in dessa manuellt eller så kanske de läggs dit med automatik.

Här i forumet finns ju en sådan forumkategori men den är ju öppen att starta nya trådar i.

Om jag som besökare vill hitta ett svar utan att behöva ställa en ny fråga skulle jag kunna tänka mig att först kolla i denna kategori.
När jag då märker att det är många (nåja, just nu bara 28) trådar av varierande karaktär kanske den inte var så tilltalande.
Visst kan jag använda möjligheten att söka i kategori men då kan jag ju lika gärna söka i hela forumet.
Behovet av kategorin Vanliga frågor och svar känns för mig överflödig.

Om jag som medlem vill ställa en ny fråga - ska jag då veta om den anses som vanlig och ställa den i kategorin Vanliga frågor och svar eller ska jag ställa frågan i Övriga supportfrågor?
Eller om det gäller en fråga som rör installation av Mint, är den vanlig och ska postas i Vanliga frågor och svar eller ska jag posta i Installera Linux Mint?

Ja, ni kanske förstår vart jag vill komma och jag har nämnt detta i tidigare trådar med.
Skrota Vanliga frågor och svar eller lås den och låt bara en klistrad tråd finnas med en länk till en handknappad sida med just vanliga frågor och svar..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vanliga frågor och svar

Inläggav jkw » sön mar 17, 2013 5:20 pm

Så vitt jag kan se så är det endast Jan-Olof som är global moderator och jag tror inte att en sådan har några rättigheter att utföra sådan åtgärd.
Utöver det är det enbart carl-uno som är administratör på forumet.
jkw
Munk
 
Inlägg: 30
Blev medlem: tis feb 12, 2013 12:25 am

Re: Vanliga frågor och svar

Inläggav Mikael » mån mar 18, 2013 1:26 pm

jkw skrev:Så vitt jag kan se så är det endast Jan-Olof som är global moderator och jag tror inte att en sådan har några rättigheter att utföra sådan åtgärd.
Utöver det är det enbart carl-uno som är administratör på forumet.


Ja, vem som har rättigheter att göra vad lägger jag mig inte i jag är främst intresserad av ett rent och lätthanterat forum.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vanliga frågor och svar

Inläggav mats_larsson » ons maj 01, 2013 6:09 pm

Ja, men det var ju ett bra iniativ, Mikael! Kan ingen kolla detta!?
mats_larsson
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: ons feb 10, 2010 8:54 pm
Ort: Nyköping

Re: Vanliga frågor och svar

Inläggav Jan-Olof » ons maj 01, 2013 11:12 pm

jkw skrev:Så vitt jag kan se så är det endast Jan-Olof som är global moderator och jag tror inte att en sådan har några rättigheter att utföra sådan åtgärd.
Utöver det är det enbart carl-uno som är administratör på forumet.


Du har uppfattat det helt rätt. Jag har däremot städat och sedan låst de 3 trådar som finns kvar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vanliga frågor och svar

Inläggav Mikael » mån mar 19, 2018 9:03 pm

Jag tjatar på lite här, har även berört ämnet i Maries tråd.

Om man kollar på några trådar som återfinns i denna kategori (Vanliga frågor och svar) så finns ex. denna

viewtopic.php?f=18&t=876
Skrivare inkjet canon PRO-1000
Den behandlar specifikt just den skrivaren. Om tråden skulle "platsa" i kategorin bör den vara av mer allmän karaktär - "Hur lägger jag till en nätverksskrivare". Typ.
(Här vill jag dock se en egen kategori för just skrivare)

Nästa är
viewtopic.php?f=18&t=865
Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.
Rubriken antyder om att tråden "platsar" men läser man innehållet handlar det om problem med att installera LMDE. Eller problem vet jag inte ens om det är, men det är en annan sak..
Borde hamna i "Övriga..." eller "Installera.."

Tredje är (just nu)
viewtopic.php?f=18&t=872
superanvändarbehörighet
Denna platsar verkligen i den här kategorin!

Vill poängtera att jag inte klagar på att det är som det är, moderator/admin kan inte lastas för att frågor postas i "fel" kategori.
Men ser gärna en "upprättning" och jag (m.fl.?) kan hjälpa till att, via PM, ge förslag om trådar som bör lyftas ut. I ett senare skede bör man även se över om andra trådar bör lyftas in.

OM vi nu vill ha det på just detta sätt?

Det är inte i huvudsak för min egen skull jag för detta på tal igen, tänker mer på hur vi kan göra forumet "enklare" för de som bara tittar in utan att ännu blivit medlem.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vanliga frågor och svar

Inläggav Jan-Olof » tis mar 20, 2018 1:24 am

Har nu flyttat respektive städat bort en del trådar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vanliga frågor och svar

Inläggav Mikael » tis mar 20, 2018 8:58 am

Perfekt!
Vi får hjälpas åt att underhålla kategorierna.
Och vi kanske kan använda knappen "Rapportera detta inlägg" även om det bara rör sig om en önskan om flytt av inlägg/tråd?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vanliga frågor och svar

Inläggav Jan-Olof » ons mar 21, 2018 12:31 am

Mikael skrev:...vi kanske kan använda knappen "Rapportera detta inlägg" även om det bara rör sig om en önskan om flytt av inlägg/tråd?

Ja, då bör det hamna i min lista på moderatorpanelen.

Moderatorpanel.png
Moderatorpanel.png (33.77 KiB) Visad 10444 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst