Forumet är uppe igen

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Forumet är uppe igen

Inläggav carl-uno » fre apr 04, 2025 12:39 pm

Som ni kanske har märkt så har webbsidan och forumet legat nere ett tag idag.

Problemet började med att Wordpress uppdaterades och tolererade inte längre en äldre version av PHP. När jag uppdaterade PHP så slutade forumet med phpBB att fungera för den installerade versionen klarade inte den nya versionen av PHP. Olika försök att uppdatera phpBB misslyckades av olika orsaker så nu kör jag en äldre version av PHP lokalt för forumet och en nyare för webbsidan.

För att lösa det så fick jag ladda upp backupen från igår så inlägg efter det har tyvärr försvunnit.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader

Re: Forumet är uppe igen

Inläggav carl-uno » fre apr 04, 2025 12:41 pm

När jag kollar statistiken så verkar det vara så att vi har lika många inlägg nu som före problemen. Era inlägg kanske inte försvann ändå.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader

Inläggav Osprey » fre apr 04, 2025 3:25 pm

Ett verkar ha försvunnit men inget långt och krångligt, så det var lätt att lägga in igen... :)
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » fre apr 04, 2025 3:25 pm

Gick långsammare innan forumsidan laddat klart, hann se felmeddelande i statusfältet, något med oAuth
Tycker att det går segare ladda upp filer också.

Fortfarande sparas inte inloggningen....
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » fre apr 04, 2025 6:13 pm

Mikael skrev:Gick långsammare innan forumsidan laddat klart, hann se felmeddelande i statusfältet, något med oAuth
Tycker att det går segare ladda upp filer också.

Fortfarande sparas inte inloggningen....

Det där med oAuth låter som något som -kan- ha att göra med att inloggningen inte sparas...

Kanske kan du carl-uno se något mer med typ "grep -ir oauth /var/log"... om det bara är möjligt att köra det....
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön apr 06, 2025 12:32 am

carl-uno skrev:Som ni kanske har märkt så har webbsidan och forumet legat nere ett tag idag.

Problemet började med att Wordpress uppdaterades och tolererade inte längre en äldre version av PHP. När jag uppdaterade PHP så slutade forumet med phpBB att fungera för den installerade versionen klarade inte den nya versionen av PHP. Olika försök att uppdatera phpBB misslyckades av olika orsaker så nu kör jag en äldre version av PHP lokalt för forumet och en nyare för webbsidan.

För att lösa det så fick jag ladda upp backupen från igår så inlägg efter det har tyvärr försvunnit.

Hur gammal är phpBB versionen, då det finns en del CVE's?

Samt hur går det med problemet att stanna inloggad vid inaktivitet (även om man inte navigerar) på 2+timmar?
Marie SWE
Ninja

Återgå till Forum