Rensa lite?

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Rensa lite?

Inläggav Mikael » mån jun 19, 2023 5:39 pm

Det finns flera trådar, både under Nätverk och under Guider (tror jag) som handlar om att skapa utdelningar mellan datorer, Linux-Linux och Linux-Windows. Det tycks fungera olika för olika användare och olika versioner av Mint.

Det vore kanske bra om dessa "sanerades" så att det finns en (1) fungerande för den nu senaste versionen av Mint och där det behöver installeras så lite som möjligt och utan meckande i filer?

En slags officiell version.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Rensa lite?

Inläggav Jan-Olof » mån jun 19, 2023 11:45 pm

Ja, det vore säkert bra. Eftersom du har en hel del erfarenhet av detta så får du gärna skriva en sådan, kanske i samarbete med andra.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Rensa lite?

Inläggav Mikael » tis jun 20, 2023 9:10 pm

Problemet är kanske att det för mig har det fungerat bra den enkla vägen när den enkla vägen inte har fungerat för andra.
Jag ska dock försöka mig på detta igen. Behöver kanske avinstallera samba och även rensa lite annat först.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Rensa lite?

Inläggav Osprey » tor jun 22, 2023 12:26 am

Det skulle kännas väldigt bra om det fanns någonstans att lägga in trådar om "avancerat" användande också. Som typ "terminalforum" som finns på ubuntu-se.org :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 150
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Rensa lite?

Inläggav Marie SWE » tis jun 27, 2023 3:12 am

Min Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows nätverks guide jag gjorde som pedagogik/minnes notering medans jag började lära mig linux och nätverk kan skrotas, då den inte funkar på mint19 eller nyare och den var bara upp till win7.
Lika så den andra jag påbörja men aldrig slutförde är inget att spara på, då den garanterat är totalt obrukbar... och jag har inte ens Mint, så jag kan inte ens göra om den.

Samt Linux är som det är fortfarande, så göra en GUI-style guide, som är denna sidan av millennieskiftets enklaste melodi, i alla OS utom Linux som inte ens går att göra 100% GUI vägen om det är ett win/linux nätverk utan att göra filhack... och då går det fortast att ta det via terminal direkt o hacka ettpar filer. än att göra 50% i Gui och 50% filhack.

Så den jag gjorde på 18.3 som fungera är "nostalgi bruk only" då 18 är EOL.. den på 19 är EOL oxå tror jag och inte ens klar.
Så jag säger skrota dem. 8-)

Edit
eller skapa en underkategori Gamla Guider så kan de som använder gamla OS hitta info, medans de som använder nyare OS med support inte blandas ihop med EOL info.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Rensa lite?

Inläggav Jan-Olof » tis jun 27, 2023 11:09 pm

Har nu tagit bort dem.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Rensa lite?

Inläggav Mikael » fre jul 07, 2023 8:42 pm

Mikael skrev:Problemet är kanske att det för mig har det fungerat bra den enkla vägen när den enkla vägen inte har fungerat för andra.
Jag ska dock försöka mig på detta igen. Behöver kanske avinstallera samba och även rensa lite annat först.


Ja nu finns det en tråd för granskning
https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=29&p=10194#p10194

Bra om någon kan testa detta på en "ren" installation.

Jag vet inte riktigt var tråden sedan ska ligga, nu är den i Guider eftersom jag tycker det är en guide men den skulle ju kunna platsa i Nätverk med...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster