Egen rubrik för nybörjare?

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Egen rubrik för nybörjare?

Inläggav Kjellinux » mån sep 14, 2020 1:05 am

Jag har senaste tiden ägnat en del tid åt att läsa såväl det svenska som engelska forumet för Linux Mint. Något jag saknar här i det svenska forumet är en egen rubrik för nykomlingar. För den som inte är bekant vare sig med operativsystemet som sådant, eller med den värld som omger öppen programvara, så kan det vara något överväldigande att för första gången konfrontera forumet. Med en egen rubrik, till exempel "För dig som är ny", så tror jag att det skulle vara lättare för många att komma till tals med världen kring Linux i allmänhet och Linux Mint i synnerhet.

Denna rubrik kunde lämpligen inledas med ett antal anslag där nykomlingen snabbt och enkelt hittar grundläggande information om hur forumet fungerar, vilka regler som gäller, arbetsgång när man söker svar på någon fråga eller lösning på något problem, vad Linux Mint är, hur man hämtar och installerar Linux Mint, grundkunskaper om Linux i allmänhet och Linux Mint i synnerhet, hur Linux Mint skiljer sig från Windows respektive Apple, grundläggande information om distributioner, m.m.

Detta tror jag skulle göra såväl forumet som Linux Mint mer tillgängligt och därmed även utgöra en del av svaret på frågan hur vi kan göra Linux Mint mer känt och använt.
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Egen rubrik för nybörjare?

Inläggav Mikael » mån sep 14, 2020 12:12 pm

Tanken är god men frågorna i nuvarande kategorier Installera Linux Mint, Program till Linux Mint, Vanliga frågor & svar samt Övriga supportfrågor flyter redan nu ihop över varandra.
Det finns (väl?) bara en aktiv moderator som ska slussa frågor på "fel" ställe rätt. Ytterligare en kategori skulle stöka till ännu mer.

Det är dessutom svårt att veta i vilken kategori man ska posta ett inlägg (ny tråd). Hur vet jag om frågan är vanlig eller ej? Jag har för mig att jag tidigare föreslog att den kategorin ska vara låst och bara innehålla trådar som så att säga blivit just vanlig.

Ej riktigt genomtänkt, av mig, men spontant skulle jag vilja att två andra forumkategorier slås ihop för att "ge plats" för Nybörjarfrågor.

Vad tycker ni andra?

Oavsett - bra att det finns engagemang!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Egen rubrik för nybörjare?

Inläggav Jan-Olof » mån sep 14, 2020 12:40 pm

Mikael skrev:Jag har för mig att jag tidigare föreslog att den kategorin ska vara låst...

Ja, du minns helt rätt. Jag låste den, trodde jag, men det visade sig att medlemmarna ändå kunde skriva inlägg. Skall titta på inställningarna igen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Egen rubrik för nybörjare?

Inläggav Jan-Olof » mån sep 14, 2020 1:26 pm

Nej, jag kan inte låsa hela kategorin utan bara enskilda trådar. Vilken medlem som helst kan sedan skapa en ny tråd så den åtgärden har ingen större effekt.

Vanliga frågor & svar har ju blivit lite "diversehandel" och de flesta inläggen borde därför kunna flyttas till Övriga supportfrågor.

Vad är egentligen nybörjarfrågor? Det kan säkert variera från person till person. En del sådana frågor gör att jag får leta en hel del för att kunna hitta ett bra svar. Personligen tycker jag att en särskild kategori delvis skulle bli en dubblering av vad vad som redan finns: Regler för forumet finns nu under Forum. Installationsanvisningar och liknande finns under Guider och ärenden som rör nätverk finns under Nätverk.

Det finns inga frågor som är "dumma". Alla problem, stora som små, är till för att lösas.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Egen rubrik för nybörjare?

Inläggav bosse » mån sep 14, 2020 1:54 pm

Jan-Olof skrev:Nej, jag kan inte låsa hela kategorin utan bara enskilda trådar. Vilken medlem som helst kan sedan skapa en ny tråd så den åtgärden har ingen större effekt.

Vanliga frågor & svar har ju blivit lite "diversehandel" och de flesta inläggen borde därför kunna flyttas till Övriga supportfrågor.

Vad är egentligen nybörjarfrågor? Det kan säkert variera från person till person. En del sådana frågor gör att jag får leta en hel del för att kunna hitta ett bra svar. Personligen tycker jag att en särskild kategori delvis skulle bli en dubblering av vad vad som redan finns: Regler för forumet finns nu under Forum. Installationsanvisningar och liknande finns under Guider och ärenden som rör nätverk finns under Nätverk.

Det finns inga frågor som är "dumma". Alla problem, stora som små, är till för att lösas.


Känner mig emellanåt som nybörjare och ibland lite mer kunnig. Och att det inte finns några "dumma" frågor är jag nog ett bevis på. Trots detta har jag fått ovärderlig hjälp i de olika Kategorierna på forumet av mer kunniga. Det kanske finns en risk med alltför många kategorier att "hålla reda " på.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Egen rubrik för nybörjare?

Inläggav Kjellinux » mån sep 14, 2020 8:51 pm

Linux sägs ofta vara tekniknördarnas operativsystem. Samtidigt läser jag att de som står bakom distributioner som Ubuntu och Linux Mint har en önskan att "vanliga" användare skall upptäcka Linux. Skall detta ske måste det göras så lättillgängligt som någonsin möjligt.

Om man köper en dator med Windows eller MacOS, så är operativsystemet redan installerat från start och man får vanligtvis tillgång till telefonsupport. Chansen är dessutom stor att finna kunniga personer i vänkretsen. Med Linux är situationen en helt annan. Inget förinstallerat operativsystem, ingen telefonsupport och betydligt mindre sannolikt att någon i vänkretsen kan bistå. Hittar man till något av de supportforum som finns möts man dessutom av ett gränssnitt som för tankarna till internets barndom. Det är snudd på att man skulle behöva en helgkurs för att förstå hur forumet fungerar. Börjar man sedan läsa de inlägg som finns, så framstår det mesta som rena grekiskan. Många ger sannolikt upp redan här.

En rubrik i stil med För dig som är ny/Börja här skulle sänka tröskeln avsevärt för nykomlingar. Det hjälper inte om delar av den information man skulle behöva redan finns på forumet (på åtminstone tre olika ställen) om man inte hittar den. Om man i stället möttes av en lättillgänglig och pedagogiskt upplagd introduktion till forumet, Linux Mint och Linuxvärlden i allmänhet, så skulle betydligt fler ta steget över tröskeln.

Har man väl klivit över tröskeln känns det inte lika viktigt vilka övriga rubriker är. Jag kan se ett värde i att det svenska forumet speglar det engelska så att man lätt kan förflytta sig mellan dem.

Vad är en nybörjarfråga? Om jag skall svara på det, så blir svaret helt enkelt att det är en fråga som en nybörjare ställer. En fråga som man klarar av att formulera redan på nybörjarstadiet, utan ingående kunskaper i ämnet.

Ytterst handlar mitt inlägg om vilket syftet med forumet är. Om nytillkomna skall hitta rätt, så tror jag att sannolikheten ökar att de blir kvar om de får en strukturerad och lättillgänglig introduktion.
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Egen rubrik för nybörjare?

Inläggav Mikael » mån sep 14, 2020 9:09 pm

Någon skrev:
Om man ska kunna Linux så måste man kunna Linux

Ligger lite i det.

Det som är knepigt är att man inte kan veta vilken kunskap som finns och inte finns sedan tidigare.

Här på forumet har jag fått bra bemötande. Har inte fått känslan av man fattar nada av det som skrivs men inte vågar fråga mer.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Egen rubrik för nybörjare?

Inläggav Kjellinux » mån sep 14, 2020 9:53 pm

Mikael skrev:Här på forumet har jag fått bra bemötande.


Det är mitt intryck också. Frågan är bara hur många som aldrig kommer så långt som att ställa en första fråga?
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm


Återgå till Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster