bittin skrev:https://linuxmint-troubleshooting-guide.readthedocs.io/en/latest/where.html Står här vart man kan rapportera buggar officellt till dom som har hand om dom olika delarna i Mint annars
Jan-Olof skrev:Jag tror att det skulle bli krångligt om vi skulle rapportera fel "i andra hand". Bättre att göra som bittin föreslår.
Uppdatering/komplettering av texten i felsökningsguiden:
LMDE 4 bygger på Debian 10 "Buster". Den vanliga Mint 20 bygger på Ubuntu 20.04 "Focal", Mint 19 bygger på Ubuntu 18.04 "Bionic" och Mint 18 bygger på Ubuntu 16.04 "Xenial".
Mikael skrev:Den här forumdelen som heter "Forum" är väl tänkt att användas för att diskutera Linux Mints Svenska forum. Ex. detta att det tycks vara omöjligt att låta en användare förbli inloggad under en och samma session.
Buggar, om det nu är sådana, torde kunna rapporteras, så som tidigare har tipsats om, till de som utvecklar Mint/programmen. Se https://linuxmint-troubleshooting-guide ... where.html
Frågor/problem kan ställas i andra forumdelar här i det Svenska forumet.
Det med inloggning är inte en bugg. Se ex. viewtopic.php?f=18&t=1006&start=0&hilit=seahorse
Henrik Jansson skrev:Jag rapporterade det här felet i Linux Mint 19.3 i mars 2020. Nu drygt 5 år senare har ingenting gjorts. Nu kör jag Linux Mint 21 och det är samma fel där. Det är ett av väldigt många fel.
Ett annat mycket störande fel är att man ofta inte kan lägga flikar i bokmärkesmappar i firefox.. Ibland går det och ibland går det inte. Det verkar bero på i vilken ordning flikarna ligger längst upp. Om man byter plats på flikarna först kan det gå att lägga den i en mapp. Väldigt störande.
Henrik Jansson skrev:Andra störande fel är att mina dator kräver inloggning när jag startar den, trots att jag har valt att jag inte ska behöva logga in. Jag måste trycka enter två gånger varje gång jag startar den.
#session-setup-script=
#session-cleanup-script=
#autologin-guest=false
#autologin-user=
#autologin-user-timeout=0
#autologin-in-background=false
#autologin-session=
#exit-on-failure=falseHenrik Jansson skrev:Varje gång jag startar chromium så måste jag klicka på cancel i en ruta som det står Unlock login keyring 3 på gånger innan jag kan använda chromium.
Om jag använder två skärmar och vid nåt tillfälle använder en skärm så byter ikoner och menyer på skärmen plats. Mycket störande. Om jag sedan använder båda skärmarna igen hamnar de inte rätt när de ska tillbaka på sin plats..
Om jag använder ett program på skärm 1 så kan en dialogruta ibland komma upp för det programmet på skärmen, men dialogrutan kan hamna på skärm 2 istället. Har jag då inte skärm 2 på så ser jag ju inte dialogrutan.
Henrik Jansson skrev:Bara några av många exempel på många mycket störande fel som finns kvar år efter år. Istället för att rätta till alla fel och släppa en version som fungerar, så släpps två nya versioner varje år med alla fel kvar och dessutom nya fel. Jag har märkt att det är fler fel nu än när jag började använda Linux för över 15 år sen. Linux har blivit mindre användarvänligt med åren.
Varför inte släppa en version vart 5e år, som fungerar istället?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst