Tråd för rapportering av buggar?

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Tråd för rapportering av buggar?

Inläggav Henrik Jansson » mån jul 06, 2020 7:43 am

Skulle man inte kunna ha en avdelning för buggar på det här forumet så att alla kan rapportera buggar?
Henrik Jansson
Samuraj

Re: Tråd för rapportering av buggar?

Inläggav bittin » mån jul 06, 2020 1:22 pm

https://linuxmint-troubleshooting-guide ... where.html Står här vart man kan rapportera buggar officellt till dom som har hand om dom olika delarna i Mint annars
bittin
Kejsare

Inläggav Jan-Olof » mån jul 06, 2020 7:17 pm

Jag tror att det skulle bli krångligt om vi skulle rapportera fel "i andra hand". Bättre att göra som bittin föreslår.

Uppdatering/komplettering av texten i felsökningsguiden:
LMDE 4 bygger på Debian 10 "Buster". Den vanliga Mint 20 bygger på Ubuntu 20.04 "Focal", Mint 19 bygger på Ubuntu 18.04 "Bionic" och Mint 18 bygger på Ubuntu 16.04 "Xenial".
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Henrik Jansson » lör jun 21, 2025 12:55 pm

bittin skrev:https://linuxmint-troubleshooting-guide.readthedocs.io/en/latest/where.html Står här vart man kan rapportera buggar officellt till dom som har hand om dom olika delarna i Mint annars

Var där?
Och varför släpps det nya Linuxversioner så ofta istället för att rätta till alla fel som finns och som följer med version efter version. Det leder ju till att färre vill använda Linux.
När man har installerar ett nytt Linux hittar man ju flera fel redan under installationen, och sedan när man börjar prova det så har man kanske inom en timme hittat 5 olika fel, och många är kvar sedan tidigare versioner.
Jag rapporterade ett fel för flera år sedan, men ingenting har gjorts, och felet var kvar i nästa version. Väldigt störande fel.
Henrik Jansson
Samuraj

Inläggav Henrik Jansson » lör jun 21, 2025 12:59 pm

Jan-Olof skrev:Jag tror att det skulle bli krångligt om vi skulle rapportera fel "i andra hand". Bättre att göra som bittin föreslår.

Uppdatering/komplettering av texten i felsökningsguiden:
LMDE 4 bygger på Debian 10 "Buster". Den vanliga Mint 20 bygger på Ubuntu 20.04 "Focal", Mint 19 bygger på Ubuntu 18.04 "Bionic" och Mint 18 bygger på Ubuntu 16.04 "Xenial".

Var ska jag rapportera då?
Henrik Jansson
Samuraj

Inläggav Henrik Jansson » lör jun 21, 2025 1:10 pm

Jag rapporterade det här felet i Linux Mint 19.3 i mars 2020. Nu drygt 5 år senare har ingenting gjorts. Nu kör jag Linux Mint 21 och det är samma fel där. Det är ett av väldigt många fel.
Ett annat mycket störande fel är att man ofta inte kan lägga flikar i bokmärkesmappar i firefox.. Ibland går det och ibland går det inte. Det verkar bero på i vilken ordning flikarna ligger längst upp. Om man byter plats på flikarna först kan det gå att lägga den i en mapp. Väldigt störande.

Andra störande fel är att mina dator kräver inloggning när jag startar den, trots att jag har valt att jag inte ska behöva logga in. Jag måste trycka enter två gånger varje gång jag startar den.
Varje gång jag startar chromium så måste jag klicka på cancel i en ruta som det står Unlock login keyring 3 på gånger innan jag kan använda chromium.
Om jag använder två skärmar och vid nåt tillfälle använder en skärm så byter ikoner och menyer på skärmen plats. Mycket störande. Om jag sedan använder båda skärmarna igen hamnar de inte rätt när de ska tillbaka på sin plats..
Om jag använder ett program på skärm 1 så kan en dialogruta ibland komma upp för det programmet på skärmen, men dialogrutan kan hamna på skärm 2 istället. Har jag då inte skärm 2 på så ser jag ju inte dialogrutan.

Bara några av många exempel på många mycket störande fel som finns kvar år efter år. Istället för att rätta till alla fel och släppa en version som fungerar, så släpps två nya versioner varje år med alla fel kvar och dessutom nya fel. Jag har märkt att det är fler fel nu än när jag började använda Linux för över 15 år sen. Linux har blivit mindre användarvänligt med åren.

Varför inte släppa en version vart 5e år, som fungerar istället?
Henrik Jansson
Samuraj

Inläggav Mikael » sön jun 22, 2025 9:19 am

Den här forumdelen som heter "Forum" är väl tänkt att användas för att diskutera Linux Mints Svenska forum. Ex. detta att det tycks vara omöjligt att låta en användare förbli inloggad under en och samma session.

Buggar, om det nu är sådana, torde kunna rapporteras, så som tidigare har tipsats om, till de som utvecklar Mint/programmen. Se https://linuxmint-troubleshooting-guide ... where.html

Frågor/problem kan ställas i andra forumdelar här i det Svenska forumet.
ksnip_20250622-101834.png
ksnip_20250622-101834.png (43.72 KiB) Visad 5991 gånger

Det med inloggning är inte en bugg. Se ex. viewtopic.php?f=18&t=1006&start=0&hilit=seahorse
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Henrik Jansson » sön jun 22, 2025 10:15 pm

Mikael skrev:Den här forumdelen som heter "Forum" är väl tänkt att användas för att diskutera Linux Mints Svenska forum. Ex. detta att det tycks vara omöjligt att låta en användare förbli inloggad under en och samma session.

Buggar, om det nu är sådana, torde kunna rapporteras, så som tidigare har tipsats om, till de som utvecklar Mint/programmen. Se https://linuxmint-troubleshooting-guide ... where.html

Frågor/problem kan ställas i andra forumdelar här i det Svenska forumet.
ksnip_20250622-101834.png

Det med inloggning är inte en bugg. Se ex. viewtopic.php?f=18&t=1006&start=0&hilit=seahorse

I den här forumdelen diskuterar man väl forumet, och frågan var ju om att ha en avdelning i forumet för buggar.

Jag har fått många olika tips om var buggar ska rapporteras, och där jag har rapporterat dom har ingenting hänt efter flera år... Så det verkar ju inte fungera. Men det kanske är någon här som är med och utvecklar Linux eller program till Linux och då skulle det ju vara bra om man kunde rapportera buggar här.

Vad menar du med att det där med inloggningen inte är en bugg?

När det gäller inloggningen vid start av datorn så är det en bugg. Det har inte varit så i andra versioner för mig, och om man väljer vid installationen, eller efteråt, att man inte ska behöva skriva in något användarnamn eller lösenord, så ska Linux starta upp och vara klart för användning av sig självt, som det alltid har varit, men nu, i den version jag har nu, så kommer frågan ändå upp och jag måste trycka enter två gånger för att jag ska komma vidare.
Henrik Jansson
Samuraj

Inläggav Marie SWE » tis jul 08, 2025 5:23 pm

Henrik Jansson skrev:Jag rapporterade det här felet i Linux Mint 19.3 i mars 2020. Nu drygt 5 år senare har ingenting gjorts. Nu kör jag Linux Mint 21 och det är samma fel där. Det är ett av väldigt många fel.
Ett annat mycket störande fel är att man ofta inte kan lägga flikar i bokmärkesmappar i firefox.. Ibland går det och ibland går det inte. Det verkar bero på i vilken ordning flikarna ligger längst upp. Om man byter plats på flikarna först kan det gå att lägga den i en mapp. Väldigt störande.

Hejsan. :)

Tyvärr kan vi inte klaga på Linux Mint för buggar i Firefox, även om vi skulle vilja att vi rapporterar till Mint och Mint rapporterar till Mozilla 8-)
Jag har aldrig haft det problemet, dock använder inte jag Mint längre. Jag gick från LMDE(Linux-Mint-Debian-Edition) till Debian 2021.. Dock har jag Mint 20.? installerad på min Mammas dator som ska graderas upp till sista Mint versionen då 20 går EOL eller har gjort. :oops:
Vilken desktop-version av Mint 21 använder du? (Xfce, Mate, Cinnamon)
Samt vilken version av Firefox använder du?

Henrik Jansson skrev:Andra störande fel är att mina dator kräver inloggning när jag startar den, trots att jag har valt att jag inte ska behöva logga in. Jag måste trycka enter två gånger varje gång jag startar den.

Om du har problem med att den vägrar att acceptera via vanliga inställningen att auto-logga in utan att du behöver ange lösen, så ska du kunna gå in i lightdm.conf (Du hittar den i mappen /etc/lightdm/ lightdm.conf)
Scrolla ner i den filen så ser du detta:
Kod: Markera allt
#session-setup-script=
#session-cleanup-script=
#autologin-guest=false
#autologin-user=
#autologin-user-timeout=0
#autologin-in-background=false
#autologin-session=
#exit-on-failure=false

Dessa två raderna
#autologin-user=
#autologin-user-timeout=0
Dessa tar du bort hashtaggarna ifrån och sedan ändrar du den övre till att efter = lägga till ditt användarnamn
autologin-user=Ditt användarnamn
autologin-user-timeout=0

Sedan sparar du filen och bootar om, så ska den auto-inlogga.

Henrik Jansson skrev:Varje gång jag startar chromium så måste jag klicka på cancel i en ruta som det står Unlock login keyring 3 på gånger innan jag kan använda chromium.
Om jag använder två skärmar och vid nåt tillfälle använder en skärm så byter ikoner och menyer på skärmen plats. Mycket störande. Om jag sedan använder båda skärmarna igen hamnar de inte rätt när de ska tillbaka på sin plats..
Om jag använder ett program på skärm 1 så kan en dialogruta ibland komma upp för det programmet på skärmen, men dialogrutan kan hamna på skärm 2 istället. Har jag då inte skärm 2 på så ser jag ju inte dialogrutan.

Unlock Key ring ska poppa upp, då det är säkerhet för dina sparade lösenord. Dock ska den inte poppa upp under användarsession eller efter sleep eller efter hibernation. Utan enbart efter Boot/reboot
att gå förbi den är mindre rekommenderat vid användande av auto-login.
Användarvänlighet = mindre säkerhet
Mer säkerhet = mindre användarvänlighet
Ett alternativ är att avinstallera gnome-keyring så slipper du det.
dock kan jag inte svara för hur extremt integrerat gnome-keyring är i Mint. :D

Japp, jag använder sekundär skärm till mina laptops så den kopplas ut och in ibland.
och ja jag har samma fenomen att ikoner från andra skärmen hoppar tillbaka till första skärmen om jag kopplat ur andra skärmen och kopplar in den igen.
På mina stationära datorer som alltid har flera skärmar, så har jag inte det problemet, då systemet aldrig tappar kontakt med skärm 2 eller 3
Men när den tappar kontakten till sekundär skärm så poppar dem tillbaka, då datorn tror att det är single-mode usage igen.
Det händer på Windows oxå.
Så det är nog något vi får leva med är jag rädd för. :lol: Men jag håller med att det kan vara störande ibland.

Att dialogrutan kan hamna på annan skärm.. Dialogrutan poppar upp på den skärmen som du har muspekaren på.
Det är något jag konstaterat på Debian12 Xfce
Så nästa gång det händer, notera om du har muspekaren på den skärmen dialogrutan poppar upp på.

Henrik Jansson skrev:Bara några av många exempel på många mycket störande fel som finns kvar år efter år. Istället för att rätta till alla fel och släppa en version som fungerar, så släpps två nya versioner varje år med alla fel kvar och dessutom nya fel. Jag har märkt att det är fler fel nu än när jag började använda Linux för över 15 år sen. Linux har blivit mindre användarvänligt med åren.

Varför inte släppa en version vart 5e år, som fungerar istället?

Det är därför jag gick över till Debian för att slippa installera om datorn så ofta och för att få en så stabil linux version som möjligt.
Efter lååång tids efterforskning 2021 kom jag fram till att ALLA linux användare världen över sa en sak.
Debian med Xfce är det tråkigaste och stabilaste distron som finns.
Så jag bytte till Debian och Xfce för jag vill använda min dator till saker utan att bry mig om operativsystemet mer än var 5:e eller helst var 10:e år.

Så har du funderat på att testa Debian kanske? 8-)
Marie SWE
Ninja

Återgå till Forum