Slött i forumet.

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Re: Slött i forumet.

Inläggav Sandhorn » tor nov 26, 2020 7:43 pm

Hej,
eller så är Linux på väg att integreras med Windows 10 :-)
https://docs.microsoft.com/en-us/window ... tall-win10

Nä men det är snart jul och man julbakar, rullar köttbullar håller på med inköp, byter gardiner etc.
För min del så jobbar jag och kommer inte in här så ofta.


/Anders
Sandhorn
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 12, 2020 1:32 pm

En liten seriös och djup fråga.

Inläggav Marie SWE » ons mar 10, 2021 1:13 am

Hejsan på er.
Jag såg att det finns 448medlemma.. av alla de, hur många har varit aktiva senaste året?
Hur många av alla har inte varit inloggade senaste två åren? De skulle ju kunna rensas..

Visst att det är mysigt med ett litet slutet forum med 10 aktiva personer och bara 3-6 trådar som är aktiva i månaden...
Det är forums-medlemmarna som gör ett forum levande, men det är även de som kan få ett forum att dö ut.
Kika på aktiviteten inne på http://www.linux.se/forum Det är ett forum som mer eller mindre dött ut och det är ingen specifik distro i fokus.
Kikar man på aktiviteten på ubuntu svenska forumet så är där aktiviteten aningens högre.

Jag tänker sticka ut hakan så långt att jag kanske får mig en smäll nu. :oops: Men jag tror att det behövs göras något snart om detta forumet inte ska gå forumsdöden till mötes. Aktiviteten här inne sedan jag regga mig har bara blivit lägre med tiden... visst jag har inte varit världens aktivaste, jag har bara runt 400inlägg på mina 3år. Men det är svårt att vara aktiv o liva upp ett forum när inte andra är aktiva... det går ju inte messa med sig själv lixom.. eller går och går gör det ju... Men det skulle nog se skumt ut. *haha* :lol:

Linux mintDEär baserat på Debian.. och vanliga minten oxå, fast det är en gaffel av debian-ubuntu-mint
Vanliga Debian har inget svenskt forum vad jag sett då jag sökt efter ett.. Men de har ett svenskt Team.. En fräck idé då menar jag fräck.. det skulle vara att få med svenska Debian användare här inne... Vissa av dem kanske sitter på Ubuntus forum.. eller vissa på Sweclockers.. Just för att det inte finns ett svenskt debianforum.. Som sagt, en liten fräck idé

En annan idé är att flera av oss är säkert medlemmar på andra forum.. Så varför inte försöka värva folk passivt genom att på de forumena kasta in länken: https://linuxmint.se/forum i våra signaturer.

Sedan är Prosilver standard.. simpelt, vanligt och enkelt och alla vi som tillhör generationen forums-narkomaner känner oss hemma i den här miljön.. Men frågan är om man ska kasta in andra stilar för ett ansiktslyft.. Det är samma phpBB motor men andra teman.. det går att lägga flera stilar.. en default och sedan kan användaren växla mellan de olika stilarna i Kontrollpanelen/inställningar och ändra globala inställningar. Så då kan de som gillar prosilver fortsätta med det men att man har en liten fräschare default som lockar in nya medlemmar.
Här är simpla idéer
https://www.phpbb.com/customise/db/style/ne_blackgreen/
https://www.phpbb.com/customise/db/styl ... e81d2f472b
https://www.phpbb.com/customise/db/styl ... e81d2f472b
https://www.phpbb.com/customise/db/styl ... nce_black/
https://www.phpbb.com/customise/db/style/black_pearl/
5st av 262st på sidan https://www.phpbb.com/customise/db/styl ... _styles-12
Nackdelen med att ha både mörka och ljusa teman är textfärger som man har i signaturer eller som jag som brukar använda Lila text.. En gul text i ett mörkt tema är kalas... gul text i ett vitt tema... njae.

För min del börjar jag känna att jag tappat gnistan här inne o börjat kika efter alternativa forum.. Men detta forumet är lite speciellt.. Jag reggade mig här när jag för första gången installerade Linux på en dator och satt o använde en linux desktopdator.. Så jag vill ju att det här forumet ska blomstra.

Så jag gör här med ett litet försök till att ringa i klockan o se.... Vad tycker ni här inne egentligen?

Edit:
När jag skulle göra mig en nattmacka kom jag på att jag skulle nämnt. Linux Mint är globalt känt för att vara bästa första insteget i linuxvärlden från windows.. så det är en fördel för forumet... Ubuntu har jag hört att de är på väg att gå samma möte som windows.. upbloatat och de är tydligen på G med något nytt som baseras på något som inte är hundra funktionellt i dagsläget o där med säkert kommer bugga.. Jag lyssna inte så noga då ubuntu aldrig tilltalat mig.. Men jag kan ta reda på fakta om det behövs.. Poängen är att "OM" ubuntu som är ganska poppis börjar strula... Vart kommer de nya linux användarna söka sig då.. Hur många svenska linux forum finns det lixom....
Det var min edit... Jag tackar för ordet.
Marie SWE
 

Re: Slött i forumet.

Inläggav Mikael » ons mar 10, 2021 12:00 pm

Jag tror att det är så att de flesta av "oss" här på detta forum använder sin dator nästan uteslutande som en vanlig hemma-pc, slösurf typ Expressen, blocket, väder . Loggar in på banken/kivra/klarna för att hantera ärende där. Beställer prylar online. Har Thunderbird för att kolla e-post. Har Libre Office för att någon enstaka gång skriva något. Inga konstigheter och när allt fungerar så finns liksom ingen anledning att fråga om hjälp här eller på annat forum.
I samband med nya versioner av Mint kommer en del trådar som berör just det men sedan blir det lugnt igen.

Jag har haft nytta av mina egna & andras så mini-guider här men då kollar man det, fixar det man ska och sedan går man ut igen. Även om jag besökt forumet så meddelar jag inte det med ett nytt inlägg.

Andra forum ja.. jag är en av moderatorerna på eforum https://eforum.idg.se/profile/52940-mikael63/
Jag försöker tipsa om just Mint så fort jag får läge och ibland relaterar jag till mintforumet.
Att ha en länk i signaturen är inte tillåtet där.

Har jag en klurig fråga händer det att jag ställer samma fråga både här och på eforum samtidigt. Här finns mest erfarenhet av Mint, även om flera medlemmar på eforum också kör med Mint. På eforum kan man få svar snabbare. Dock brukar inte svaren från den mest kunnige om Linux komma snabbt. De svaren är inte alltid lika bra förklarat som här på detta forum.

Så här långt skulle man ju kunna tänka sig det omvända, att vi överger detta forum och ansluter oss till eforum eller annat forum.
Det skulle då kanske bli mindre slött, där än här, men då tror jag vi riskerar att gå miste om den "familjära" känslan av Mint/det här forumet.

Jag tror, men har inget egentligt belägg för det, att om man som nyfiken på Linux inte vet vilken dist. man ska välja så väljer man ingen alls. Kanske.
Jag själv hade svårt för detta med att det dels finns olika distar, som i sin tur bygger på olika distar, och dels olika skrivbordsmiljöer.
Det fanns ingen som kunde förklara vad som menades, vad är Gnome, vad är MATE vad är KDE? Vad skiljer, varför, osv.

Ett forum som detta liksom eforum ligger som ett dotterbolag till en hemsida.
Om hemsidan är attraktiv och fräsch, uppdaterad i förrgår så kanske man klickar vidare till dess forum.
Ser hemsidan ut att vara nerlagd sedan länge kanske allt annat är det också?

Skulle linuxmint.se kunna vara den naturliga plattformen för de som är less på Micro$oft och få hjälp med de första stapplande stegen kanske någon stannar kvar vid just Mint?
En tydlig pedagogisk förklaring "på lätt Svenska" vad Linux är (och inte är) och sedan var just Mint och just (ex). Cinnamon kommer in i bilden.

Länkar och guider till hur man kan använda distrowatch.com och distrotest.net. Vad man bör tänka på, vad som inte fungerar.

Och precis HÄR: tog det slut på min skrivförmåga...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Slött i forumet.

Inläggav bosse » ons mar 10, 2021 12:41 pm

För att försöka skriva något kortfattat så fungerar detta forum som ett slags " uppslagsverk " om LinuxMint. Känner mig som novis vad det gäller mycket inom Linux och kanske inte bidrar med så mycket kunskap. Men, dom frågor jag ställer och oftast får svar på inte bara hjälper mig utan jag tror att många andra också kan bli hjälpta genom att läsa här på forumet. Att det inte "händer" så mycket här periodvis tror jag beror på det som Mikael skriver, det funkar o så kör man tills det dyker upp något nytt/problem. Känner mig väldigt nöjd med forumet och kunskapen som finns här. :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Slött i forumet.

Inläggav Jan-Olof » ons mar 10, 2021 12:42 pm

Marie SWE skrev:...hur många har varit aktiva senaste året?.

Under det senaste året har 48 medlemmar varit inloggade en eller flera gånger. Under perioden har vi fått 22 nya medlemmar. Av dessa har 15 varit inloggade flera gånger. Hur många som besökt forumet utan att logga in eller bli medlemmar vet jag inte.

Själv kör jag sedan en tid LMDE 4, alltså den Debian-baserade utgåvan av Mint. Har hittills inte haft några problem alls.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Slött i forumet.

Inläggav Marie SWE » ons mar 10, 2021 4:51 pm

Jag förstår precis vad ni menar med att när det funkar, så funkar det och man har inga frågor.... Men det är tystnaden jag menar som kan få nya forumsmedlemmar att "surfa vidare" Viss att det finns guider o massssssssor bra info här inne, det är jag först på att skriva under på.
Men andra forum jag är med på, så är det även offtopic diskussioner som inte har ett dugg med forumens inriktning att göra som håller forumen vid liv.. Ett livligt forum är ett skojigt forum som gör att man blir nyfiken att kika in flera gånger om dagen.. Jag kikar in här någon gång mellan 1-4gånger i veckan nu mer(undantag när jag postat för att se om det är svar/frågor på det jag skrivit).. På ett annat forum är jag konstant uppkopplad mot o bara trycker F5 på visa nya inlägg tio gånger om dagen.
Aktiviteten är det som drar mitt intresse så att säga.

När det gäller distros så har jag fortfarande LMDE3 i mina laptops som fungerat felfritt utan strul i 1½år nu.. Jag ska köra rena Debian och Fedora på mina stationära nu när jag ska installera dem i veckan som kommer. Men bara för att mitt fungerar felfritt så har jag inga problem att hålla lådan iallafall.. Socialt prat vid sidan om Mint är ju även det som gör den familjära känslan av sammanhållning och som ny medlem på ett forum kan jag uppleva att när man ser folk ha kul, så lockar det att bli en "av gänget" så att säga.. lite kul att kunna skoja med varandra när man fått en liten bekantskapskänsla så man vet att ingen kan ta illa vid... Min live-skrift-engelska är lite hackig då jag har dyslexi o stavar som en kratta, så engelska forum drar jag mig lite ifrån även om jag är halv-aktiv på ettpar.. Fast det är bra att öva på skrivengelskan oxå.. bara att det tar tre gånger längre tid att posta ett inlägg när vissa felstavningar är så att inte firefox stavningskontroll fattar. *hahaha*.

Jan-olof.. Okej.. Ja hur många som besöker forumet som gäster blir svårt att se.. och visst gäster är trevligt, men det vore ännu trevligare om man kunde få med dem i gemenskapen. :D
Jag vet att det är tufft att vara admin o moderator.. bäst är om man är fler så man får en moderator/admingrupp som samverkar så alla förslag inte bara hamnar på en person axlar. Du axlar rollen bra ensam, men du skulle behöva mer hjälp o högre rättigheter. ;)

Mikael.. Jo jag är lika dan.. har jag en klurig fråga tar jag det på fler ställen för att få en mer övergripande respons med fler synvinklar och idéer.. Men när jag vill bolla om något så väljer jag det aktivare forumet för större respons än att dela det på fler forum som då inte alla kan se alla andras inlägg.. Jag hade först tänkt att starta en tråd här inne angående en bugg i linux kernel minneshantering.. Men jag valde sweclockers för att få en större respons för att det är för få aktiva här inne... Det känns trist inombords att jag tänkte så istället för att rent automatiskt starta det här inne... Jag älskar respons även från nybörjare och totalt okunniga som min egna mamma som inte ens vet skillnad på windows och internet explorer.. hon tror det är samma sak.. för de kan komma med en respons som får en att tänka om.

Bosse.. Jag förstår dig.. Jag kunde inte ett dugg om linux för tre år sedan... och nu tre år senare, så kan jag en del mer.. men jag känner lite att ju mer jag lär mig, ju mer inser jag att ju mindre kan jag, då linux som plattform är oändlig.. Man kan göra precis vad man vill.. det är bara fantasin som sätter stop.. Jag kommer nog aldrig använda orden att jag kan Linux... Min största brist är att jag kan inte programmering.. och det är det som är bromsen för mig.
Så även om du känner dig som novis, så kan jag lova att du bidrar med saker iallafall och med tiden kommer du kunna mer o mer... bara att du är aktiv, frågar o svarar på mess gör massor... så tummen upp till dig. :mrgreen:

.
Men det var nog jag som satte ut hakan lite långt med min frågeställning.. Men jag fick ju svar.. så jag tackar. :)
Då låter jag mina tankar slå sig till ro igen.
Marie SWE
 

Re: Slött i forumet.

Inläggav bosse » ons mar 10, 2021 5:36 pm

MarieSW skrev:
"Men det var nog jag som satte ut hakan lite långt med min frågeställning.. Men jag fick ju svar.. så jag tackar. :)
Då låter jag mina tankar slå sig till ro igen"




Låt aldrig tankarna slå sig till ro, dom skall motioneras ständigt!! :D :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Slött i forumet.

Inläggav Marie SWE » ons mar 10, 2021 6:18 pm

bosse skrev:MarieSW skrev:
"Men det var nog jag som satte ut hakan lite långt med min frågeställning.. Men jag fick ju svar.. så jag tackar. :)
Då låter jag mina tankar slå sig till ro igen"



Låt aldrig tankarna slå sig till ro, dom skall motioneras ständigt!! :D :D

*hihi* Tankarna är alltid aktiva hos mig och jag försöker bidra på alla håll o kanter när jag kan och möjligheter finns att hjälpa andra.. ibland åtar jag mig lite för mycket.... Nu när jag äntligen efter ett års kamp fått klart arbetsrummet, så är det dax att hugga tag i lite olika projekt igen så hjärnan får arbeta lite istället för att gå på tomgång.
:? Dock ser jag inte fram emot att installera mina tre nya stationära datorer o all customisering som det innebär... Det positiva är att det tar nästan lika lång tid att installera en dator som tre.. (runt 3-5timmar beroende på intensiviteten + 1-2timmar ifall murpys law inträffar) :lol:
Marie SWE
 

Re: Slött i forumet.

Inläggav bosse » ons mar 10, 2021 6:31 pm

Marie SWE skrev:
bosse skrev:MarieSW skrev:
"Men det var nog jag som satte ut hakan lite långt med min frågeställning.. Men jag fick ju svar.. så jag tackar. :)
Då låter jag mina tankar slå sig till ro igen"



Låt aldrig tankarna slå sig till ro, dom skall motioneras ständigt!! :D :D

*hihi* Tankarna är alltid aktiva hos mig och jag försöker bidra på alla håll o kanter när jag kan och möjligheter finns att hjälpa andra.. ibland åtar jag mig lite för mycket.... Nu när jag äntligen efter ett års kamp fått klart arbetsrummet, så är det dax att hugga tag i lite olika projekt igen så hjärnan får arbeta lite istället för att gå på tomgång.
:? Dock ser jag inte fram emot att installera mina tre nya stationära datorer o all customisering som det innebär... Det positiva är att det tar nästan lika lång tid att installera en dator som tre.. (runt 3-5timmar beroende på intensiviteten + 1-2timmar ifall murpys law inträffar) :lol:



och när inträffar inte " murpys law " :P
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Slött i forumet.

Inläggav Marie SWE » ons mar 10, 2021 7:53 pm

bosse skrev:och när inträffar inte " murpys law " :P

När man har alldeles för mycket tid och vill hålla sig sysselsatt... det är de gångerna det bara flyter på..... Så jag gissar på att de gångerna får man fejka att man har ont om tid för att få extrapyssel. *hahaha* :lol:
Marie SWE
 

Re: Slött i forumet.

Inläggav Mikael » sön jun 18, 2023 9:15 pm

Även om inte Lennart finns med oss längre kan hans tråd få leva vidare.

Sitter och spånar lite. Skulle fler forumkategorier ge mer fart? En kategori till skulle inte ge mer fart bara för att den finns - det krävs fler inlägg för att få ökat flöde.
Kanske skulle en "saknad" kategori resultera i fler inlägg? Jag hade i en annan tråd en lösryckt tanke där man skulle kunna skriva om olika "projekt" där Linux Mint på något sätt är inblandad, Inser dock att det kan man skriva om i ex. Hårdvara eller Allmänt snack.

Det som skulle sticka ut är "Alternativ till Mint". Alltså där det kan diskuteras fördelar och nackdelar med andra Linux-distar. Jag själv har skrivit några trådar där jag testat alternativa lösningar som man kan behöva ta till när det av olika anledningar inte går bra att använda Mint. Alltså att hjälpa medlemmar som egentligen vill använda Mint men där det helt enkelt inte lirar. Ex. om man har grafikchip från SiS.

Trådar om ex. Peppermint kanske drar till sig personer som hamnar här och inser att Mint har en Svensk community och väljer kanske därför att köra med just Mint i stället...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Slött i forumet.

Inläggav Marie SWE » tor jun 22, 2023 1:28 am

Vaa :shock: har LennartL gott bort. :(
usch och cancer av det jag såg i kostnader för mint tråden...

Jag beklagar sorgen till familj och anhöriga, samt vänner och alla nät-vänner.
min far gick bort i eländet 2014, så jag känner djupt medlidande till alla som var honom nära.

Vila i frid LennartL.
.
Bilagor
condolence-candle.gif
condolence-candle.gif (98.97 KiB) Visad 2459 gånger
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 196
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Slött i forumet.

Inläggav Marie SWE » tor jun 22, 2023 1:39 am

Mikael skrev:Även om inte Lennart finns med oss längre kan hans tråd få leva vidare.

Sitter och spånar lite. Skulle fler forumkategorier ge mer fart? En kategori till skulle inte ge mer fart bara för att den finns - det krävs fler inlägg för att få ökat flöde.
Kanske skulle en "saknad" kategori resultera i fler inlägg? Jag hade i en annan tråd en lösryckt tanke där man skulle kunna skriva om olika "projekt" där Linux Mint på något sätt är inblandad, Inser dock att det kan man skriva om i ex. Hårdvara eller Allmänt snack.

Det som skulle sticka ut är "Alternativ till Mint". Alltså där det kan diskuteras fördelar och nackdelar med andra Linux-distar. Jag själv har skrivit några trådar där jag testat alternativa lösningar som man kan behöva ta till när det av olika anledningar inte går bra att använda Mint. Alltså att hjälpa medlemmar som egentligen vill använda Mint men där det helt enkelt inte lirar. Ex. om man har grafikchip från SiS.

Trådar om ex. Peppermint kanske drar till sig personer som hamnar här och inser att Mint har en Svensk community och väljer kanske därför att köra med just Mint i stället...


Det låter som en bra idé att hålla hans tråd vid liv och förhoppningsvis få lite fart. :)

Lite nya kategorier kan nog få lite mer fart.
Men som några av er säger, När mint fungerar finns det inte så mycket att säga. ;)
Så vad kan få upp aktiviteten om allas system fungerar 110% och alla är glada o nöjda?

Tyvärr är det så att ett forum med låg aktivitet och på det få svenska Mint användare. så är det svårt att locka nytt folk.
Så få fart på forumet lockar folk som läser, intressanta diskussioner får folk att regga sig.
Nu är ju jag jag, men det finns mer saker i livet än att diskutera ett operativsystem som kan öka aktiviteten på ett forum. ;)

Mint.se var mitt inträde i linux-världen.. Sedan blev det LMDE sedan Debian och så fort jag får tag på win-LTSC nycklar så lämnar jag linux-världen som daily-driver även om jag kommer ha kvar Linux som verktyg för nya saker jag studerar och för serverbruk.

Så jag är off-topic diskussions-människa sedan ett halvår tillbaka.. så jag kan bara bidra med det tyvärr. 8-)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 196
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Föregående

Återgå till Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster