Icke användarvänligt forum

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Re: Icke användarvänligt forum

Inläggav Martin » lör jan 03, 2026 7:02 pm

Mikael skrev:Först detta med inloggningen. Hur svårt kan det vara?

Försökte klistra in text från Lumo. (AI)
Felmeddelande, något med SQL på rad 1. Tog bort rad efter rad men samma fel.
Sparade som textfil att bifoga. Filtypen tillåts inte. Sparade som PDF. Filtypen tillåts inte.
Tog en skärmdump av texten. Filen för stor att ladda upp.

Dags att byta plattform? Kanske en Telegramkanal i stället?

Telegram är en sluten värld. Även om phpBB är lite old school tycker jag att man bör undvika att lägga forum hos någon stor plattformsaktör, såsom Facebook, Telegram osv. Särskilt i en tid då man prata att inte vara beroende stora amerikanska jättar.

Det här är mitt första inlägg på forumet, men jag driver en annan Linux-sid
Martin
Nykomling

Inläggav Jan-Olof » sön jan 04, 2026 5:37 pm

Välkommen!

Ja, i dagens värld är det viktigt att inte vara alltför beroende av tjänster som vi inte har någon kontroll över.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Martin » sön jan 04, 2026 8:51 pm

Så är det absolut. Mr Trump som president har väl dragit detta till sin spets. Däremot skulle phpBB behöva moderniseras på en del punkter. Man kanske kan bredda forumet till att gälla fler Linuxdistributioner? Vet dock själv vilket jobb det är att driva forum i dag, med alla spambotar som försöker registrera fejk­användare och posta spam.

Jag har hållit på med Linux sedan 94–95, och har även sålt Linuxboxar på nätet när det fortfarande gick. Jag tror definitivt att Linux kan bli populärt igen på desktop, särskilt i tider som dessa. Har skänkt bort massor med gamla datorer som har fått Linux i sig, oftast Ubuntu dock.
Martin
Nykomling

Föregående

Återgå till Forum