Lägga till en Win-partition i fstab

Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav tux-sven » ons feb 15, 2012 5:28 pm

Hej,

Jag har gjort i ordning en permanent installerad USB-sticka med DebeEx-Mint 10- special åt en bekant på en annan ort. För långt bort för mig för att göra "handpåläggning" på plats.

Nu vill jag att befintligt Win-7 skall monteras från start för att det skall gå att sätta upp en länk till en specifik Win-katalog.
Jag har då förberett fstab på stickan med en rad för Win-partitionen som bara behöver kompletteras med UUID för att bli komplett.

raden ser ut så här: /media/win ntfs rw,auto,users,exec,nls=utf8,umask=003,gid=46,uid=1000 0 2
I början skall det alltså stå UUID=11234567890123456789-nå't, för att raden skall bli komplett.

Nu måste jag alltså instruera ägaren, som inte är datorkunnig, på distans, per telefon. Däri ligger problemet.

Kommandot "sudo blkid" ger ju alla tillgängliga partitioner med /dev/sdxx, filsystem och UUID. Då skall man tydligt kunna se NTFS-partitionerna. Nu brukar det väl vara så att det finns flera NTFS-partitioner på en Win installation? (Jag kan inte kolla själv eftersom jag inte kört Windows på många goda år.) Hur kan man veta vilken av dessa som är den "rikiga" installationen där användarnas hemmakatologer ligger? :roll:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav Jan-Olof » ons feb 15, 2012 11:34 pm

Jag är väl egentligen inte rätt person att försöka svara (har aldrig haft Windows i någon av mina datorer) men kanske kan man göra:
sudo fdisk -l
och se vilken enhet som har en asterisk i fältet Start (och alltså har boot-flaggan satt)
Sedan kan man matcha den uppgiften med
sudo blkid
för att få fram UUID-beteckningen.

Det förutsätter ju att ingen har flyttat "Mina dokument" till någon annan enhet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav tux-sven » tor feb 16, 2012 10:19 am

Tack för svar, Jan-Olof, då är vi alltså två icke Win-användare som försöker lösa ett Win-problem?? :lol:

Det finns några argument som gör mig tveksam till selekteringsmetoden i ditt förslag:

När jag kör kommandot på min egen dator, med två bootbara Linuxinstallationer, syns bara den ENA som bootbar (med asterisk).
På Win är väl båda, den vanliga och recovery, bootbara - eller? Jag har för mig att grub hittade FEL Win-partition när jag vid ett tillfälle installerade Linux åt en annan person. Det fanns då TVÅ olika Win-rader i startmenyn.

Kan man helt enkelt utgå från att det är den största Win-partitionen? :roll: Allt är original från leveransen av datorn.

För det är väl inte alls säkert att den ligger först?

Det brukar ju även finnas en liten maskinberoende(?) partition för eventuella drivrutiner (?), men den är inte NTFS vill jag minnas.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav Jan-Olof » tor feb 16, 2012 3:06 pm

Partitionen för total återställning (recovery) har väl något helt annat format - den är ju inte avsedd att köras direkt, utan anropas via tryck på en viss funktionstangent vid start av datorn. Den är också mycket mindre än systempartitionen.

Det är inte alls säkert att systempartitionen är den största. Ofta lägger tillverkaren dit en "data-partition" som är minst lika stor. Den brukar som standard inte användas överhuvudtaget. Jag har hört att folk därför ibland har gjort misstaget att använda den för säkerhetskopiering. När de sedan har behövt göra en total återställning så har säkerhetskopiorna också skrivits över :cry:
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav Mikael » tor feb 16, 2012 10:07 pm

Nu är jag kanske ute och cyklar, novis som jag är men skulle inte ntfs-config funka?
Se http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=785263

I Programhanteraren - se recensionerna, ex detta:
Is not open on the first run type this in terminal : sudo mkdir -p /etc/hal/fdi/policy


Edit:
Jag har Mint 11 på en disk och Win XP på en annan disk som egentligen är två diskar i en Array/Raid 0.
Startar dessa via Grub4Dos eftersom Grub inte kan hantera Raid 0.
I Mint har jag en genväg, eller länk som det väl kallas i Linux, på Skrivbordet till en Excel-fil som ligger på XP-disken, som heter SYSTEM.
Den länken anses död om inte SYSTEM är monterat. Eftersom jag sällan behöver denna så är det inget bekymmer att montera SYSTEM manuellt först.
Men nu med ntfs-config så funkar detta automatiskt.
Inget pillande i någon fil utan en kryssruta i ett dialogfönster grejade detta galant.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav tux-sven » fre feb 17, 2012 9:17 am

Detta var intressant. Det verkar vara precis det som jag är ute efter. :D

Det går ju att skapa en länk till en katalog i Win-partitionen, eftersom Win-partitionen auto-monteras när man klickar på den. Problemet blir då precis som du säger att länken är "död" när man startar om maskinen. (Om man inte går in och klickar på Win-partitionen i filhanteraren igen)

Tack för tipset, Mikael.
jag skall installera "ntfs-config" på min bekants USB-sticka innan jag skickar iväg den. (programmet finns i Synaptic)
Därefter blir det bara lite handledning per telefon, men det skall nog gå bra. :D

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav Mikael » fre feb 17, 2012 11:05 am

Första gången jag testade gick det inte att starta alls. Men efter infon via Programhanteraren funkar det.
Första gången fick jag upp två dialogrutor, en där den visade vilka ntfs-partitioner den hittat. Valde den som fanns.
Den dialogrutan dyker inte upp vid nästa start utan bara den andra.
Ska testa på en annan maskin med Mint 12 och Windows 8 och försöka ta skärmdumpar.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav Mikael » ons feb 22, 2012 10:56 pm

Nu har jag testat detta på Mint 12.
Installerar ntfs-config via Programhanteraren.
Programmet återfinns inte i "Startmenyn" men efter omloggning syns det.
Startar, får upp dialog om lösen, skriver in lösen och inget händer.
Kör i terminalen kommandot sudo mkdir -p /etc/hal/fdi/policy
Efter det kan jag starta programmet och får då upp enligt bild.
ntfs-1.png
ntfs-1.png (65.36 KiB) Visad 13188 gånger


Den för mig markerade partitionen är inte rätt.
Det andra alternativet vet jag inte vad som menas med "Ange monteringspunkt"
Klickar på knappen "Konfigurera automatiskt" och rätt partition monteras.
Val enl. nästa bild behöver ej anges.
ntfs-2.png
ntfs-2.png (45.78 KiB) Visad 13049 gånger


I detta läge kan jag välja att från Programhanteraren Ta bort ntfs-config då info skrivits till fstab.

Om man behöver Avmontera möts man av ett felmeddelande.
För att kunna Avmontera kan man i terminal skriva sudo nautilus så startar filhanteraren Nautilus som root och då kan man där klicka för att Avmontera.

Efter omstart monteras dock partitionen igen.
Här har jag inte hittat annat verktyg än att radera rader i fstab, något som fungerar men man tycker att man med ntfs-config skulle kunnat avmarkera det man inte vill ska Automonteras.

Edit: bifogar bild från Gparted för att visa hur min disk ser ut.
Bilagan GParted.png finns inte längre
Bilagor
GParted.png
GParted.png (71.52 KiB) Visad 13087 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav tux-sven » ons feb 22, 2012 11:20 pm

Tack för bilderna Mikael.

I Mint 10 kan man helt enkelt starta programmet under rubriken "Administration". Men jag har ju inga Win-partitioner så det är bara fönster nummer 2 som dyker upp för mig. (Är inte helt säker på om det gjorde så även vid första uppstarten...)

När du väljer "Konfigurera automatiskt", skrivs NTFS-partitionen in i fstab direkt, per automatik då?

Det blev alltså /dev/sda2 som monterades till fstab??

Om man vill ta bort något ur fstab kan man ju kommentera bort det med en "brädstapel" precis i början på raden, om man inte vill ta bort det fullständigt genom radering.

Jag har även kollat på ett annat program som heter "Mount Manager". Kan du kolla hur det fungerar för dig? :roll:

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav Mikael » tor feb 23, 2012 7:21 pm

Gjorde om proceduren och till fstab lades följande rader:
#Entry for /dev/sda1 :
UUID=4E36ED2636ED102F /media/System_Reserved ntfs defaults,nls=utf8,umask=0222 0 0
#Entry for /dev/sda2 :
UUID=1A66FF4066FF1AE9 /media/sda2 ntfs defaults,nls=utf8,umask=0222 0 0


Det skapas även en fil som heter fstab-ntfs-config-save och den verkar vara en backup av fstab, så som den såg ut tidigare.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav Mikael » tor feb 23, 2012 7:49 pm

Mountmanager..
Kommit så långt att man måste starta mountmanager som Admin för att något ska skrivas till fstab
Men jag har aldrig behövt reflektera över vad man ska ange som monteringspunkt?

Edit: ska testa med /media

MountManager 0.2.6.png
MountManager 0.2.6.png (141.11 KiB) Visad 13166 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Lägga till en Win-partition i fstab

Inläggav Mikael » tor feb 23, 2012 8:08 pm

Njae.. mountmanager begriper jag mig nog inte på..
Hjälpen funkar inte heller riktigt..
Jag lyckades göra så att jag inte alls ser partitionen under "Dator"..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster