Skillnad mellan ver av Lmde?

Skillnad mellan ver av Lmde?

Inläggav Raggos » fre okt 28, 2011 11:14 am

Vad är det för skillnad mellan Lmde 2011-08 och Lmde 2011-09 :?:
Mvh
Raggos
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Skillnad mellan ver av Lmde?

Inläggav tux-sven » fre okt 28, 2011 3:42 pm

LMDE 201109 är den senaste skarpa releasen som du bör installera. Man bör ALLTID installera den senaste versionen av LMDE, annars får man göra onödigt mycket uppdateringar. Själva slutresultatet skall ändock bli detsamma.

Du kan dock välja mellan Gnome-versionen och Xfce-verisonen som är olika skrivbordsmiljöer med lite olika programutbud. Gnome liknar standard Mint 10/11 i stort. Nu i höst/vinter kommer även en KDE-version, men det lär dröja ett tag till.

Datum-stämpeln på utgåvan visar egentligen bara att det är en "snapshot-bild" av LMDE, från just den dagen (månaden), eftersom det sedan rullar på med månadsvisa uppdateringar. Man bör emellertid noga kolla anvisningarna för varje sådan månads-uppdatering.

T.ex installerade jag 201101 i januari och den är idag precis samma som 201109 med senaste uppdateringar. Den enda anledningen att gör ny-installation är om man skall installera på en ny dator eller om det har gått åt pipan fullständigt med den gamla installationen.

Jag tycker LMDE fungerar mycket stabilt och bra, men den kan ibland kräva lite mer av användaren vid installationen och vid uppdateringarna. Detta kan åxå bero på vilket grafikkort man har. Jag har Intelgrafik, och det kanske är enklast då. :)

Jag är i alla fall mycket nöjd!

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Skillnad mellan ver av Lmde?

Inläggav Raggos » sön okt 30, 2011 5:07 pm

Jag installerade Lmde 2011-08 och i den uppmanades man att ändra till "linuxmint debian latest repository" därav frågan om det är någon skillnad mellan distarna.
Jag är i stort sett nöjd, det som saknas är 3D effekter men det beror antagligen på att drivrutinen nvidia-glx-legacy173xx måste installeras först i ett amd 64 bitars system :?:
Går det att installera gnome 3 desktop, hittar det inte i paketförrådet :?:
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Skillnad mellan ver av Lmde?

Inläggav tux-sven » sön okt 30, 2011 6:52 pm

Gnome3 desktop är inte fullt implementerad ännu. Det pågår just nu en sakta migration från Gnome2 till Gnome3, vilket ibland förorsakar en del småstrul. Jag kör själv 3D desktop med kub och allt. Det går utmärkt med min Intelgrafik, men det finns inte samma enkla sätt att få ingång det som i standardutgåvan av Linux MInt. (man måste skriva kommandot "replace --compiz" i ett terminalfönster.)

Den Gnome3 desktop som Linux Mint slutligen kommer att implementera blir troligen ganska lik den Gnome2 som existerar idag.

Jag rekommenderar att kolla i forumet på linuxmint.com om du har problem med ditt Nvidia-kort.

:mrgreen:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Skillnad mellan ver av Lmde?

Inläggav stickanbj » mån nov 21, 2011 7:43 am

Jag har testat LMDE ett tag. Jag började med Gnome men gick sedan över till Xfce som grafiskt gränssnitt. Det är skillnad mellan de versionerna. Xfce-versionen har en hantering av nätverk som är lika Mint 11. Det är mycket enklare att konfigurera t. ex. trådlöst nätverk i den versionen. Snabbhet och stabilitet kan man inte klaga på. Det kan också vara skönt att slippa allt "lull lull" som Gnome innehåller. Ett operativsystem skall enligt mig bara vara just det. Observera att man måste ladda ner Xfce-versionen om man vill dra nytta av den enklare nätverkskonfigurationen och inte bara installera Xfce i efterhand.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster