korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Olof arkeolog » ons feb 19, 2020 10:17 am

Hej!
Precis innan det blev såhär så hände detta:
Jag öppnade min dator som vanligt, och skrev in lösen och det fungerade. Det kom upp nåt om att du kan frigöra minne om du vill och jag tryckte ja. Sedan såg jag att det låg en lite påminnelseikon om nåt om language pack så jag klickade på den och då körde nåt och det stod att det misslyckades. Lyckades köra transmission i en liten stund men den slutade fungera, och jag försökte öppna webbläsaren men fick inte igång den. Så då startade jag om.

Nu vid uppstart ser jag en skärm där jag skall skriva in mitt password. Då skriver jag in det, datorn ser ut att jobba en sekund, och sedan kommer samma skärm upp igen där jag krävs på lösenordet. Är säker på att det jag skriver in är rätt, har provat att trixa med caps lock, och även skrivit in det med onscreen keybord. När jag medvetet skriver in ett annat lösen står det med gul text "wrong password, try again". När jag skriver in rätt står det inget sånt.
Det verkar som om operativet känner igen mitt lösenord men inte lyckas att starta sig och komma förbi log in sidan.

Jag når inget i min dator som det är nu. Hur tror ni att jag kan lösa det här?

Med vänlig hälsning
Olof arkeolog
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre jan 24, 2020 2:46 pm

Re: korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Marie SWE » ons feb 19, 2020 4:11 pm

Hejsan :)
Det där låter som en riktigt fin nöt att knäcka.
Förmodligen tog några filer skada av rensningen... Då den botar upp till inloggningen, så verkar ju systemet i sig okej... så det verkar ju som att det är skrivbordsmiljön som spökar.
Jag är ganska ny på linux, så jag sitter inte på samma stora trolleriväska som några andra här inne.
Men min tanke är om man på något sätt kan logga in i text läge och installera om skrivbordsmiljön och se om det kan lösa problemet.

Om du inte har datorn helt krypterad, så kan du ju alltid komma åt din information genom att bota upp datorn med en live-sticka i värsta fall om man inte kan reparera systemet.

När du botar datorn och trycker på ESC knappen så försvinner ju linux mint loggon så du ser vad den laddar och vad den kanske felar..
Lika så kan man bota upp med avancerade flaggor och där med få en variant av felsäkert läge.

Vad tror ni andra här inne som har lite mer kunskaper?
Marie SWE
 

Re: korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Mikael » ons feb 19, 2020 5:31 pm

Finns sparad backup i Timeshift?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Olof arkeolog » sön feb 23, 2020 2:55 pm

Hej och tack.
Ja en sparad backup finns i timeshift.
Olof arkeolog
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre jan 24, 2020 2:46 pm

Re: korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Mikael » sön feb 23, 2020 7:38 pm

Olof arkeolog skrev:Hej och tack.
Ja en sparad backup finns i timeshift.

Då skulle du ju kunna starta upp med ett USB-minne med Mint, starta Timeshift och göra en återställning.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Olof arkeolog » mån feb 24, 2020 11:25 am

Tack Mikael. Då skall jag kolla upp hur jag gör det och göra det. Tack för hjälpen!
Olof arkeolog
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre jan 24, 2020 2:46 pm

Re: korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Mikael » mån feb 24, 2020 7:25 pm

Olof arkeolog skrev:Tack Mikael. Då skall jag kolla upp hur jag gör det och göra det. Tack för hjälpen!

Starta upp med USB gjorde du väl när du installerade? Du kan använda samma USB om du har kvar filerna på det.

Återställning sker på samma sätt som när du skapar en backup, men använder knappen Återställ då.

20200224192301.png
20200224192301.png (33.14 KiB) Visad 13551 gånger


Du kan använda knappen Guide för att peka på lagringsplatsen där du har din backup.
Du startar ju den Timeshift som ligger på USB-minnet och därför är inte lagringsplatsen vald, så som den är när du ska ny ta backup.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Olof arkeolog » mån mar 02, 2020 9:32 am

Tack för hjälpen!
Och; uppdatering!

Tog mig ett par dagar att införskaffa ett USB och få tid att sätta mig med detta, därav ett sent svar.
Iallafall, när jag väl hade min usb i handen testade jag igen att sätta igång datorn. Och, nu är problemet borta. Utan att jag behövde göra nåt..

Jag har automatiska uppdateringar på så det är möjligt att det kommit någon uppdatering som fixat problemet.
Däremot kommer detta meddelande:

"low disk space.
this computer has only 515.8 MB disk space remaining.
You may free up some space by emtying the Rubbish bin"
Och tre alternativ: Examine, Emty the rubbish bin och Ignore

Undrar om det har något med problemet att göra. När jag trycker på Examine så står den bara och tuggar. Skall ta reda på hur jag ser hur mycket ledig plats jag har och rensa lite.
Återkommer om jag stöter på mer problem.
Tack för hjälpen än en gång.
Olof arkeolog
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre jan 24, 2020 2:46 pm

Re: korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Jan-Olof » mån mar 02, 2020 10:55 am

Det verkar som du har fått problem med språkstödet igen... Provade att göra slut på lagringsutrymmet i Tessa och fick då följande:
Lågt diskutrymme
Denna dator har endast 724,9 MB diskutrymme kvar.

och knapparna:
Undersök Ignorera

Välj Ignorera och ta sedan bort det du inte behöver. Var sparar du systemkopiorna från Timeshift? De tar väldigt stor plats så håll nere antalet. Du har visserligen en rätt så ny installation men efter uppdateringar kan det ändå finnas en del att städa bort. Använd kommandot:
Kod: Markera allt
sudo apt autoclean
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Mikael » mån mar 02, 2020 11:08 am

Kod: Markera allt
sudo apt autoremove
brukar jag köra då och då...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: korrekt password men kommer inte förbi log in skärmen

Inläggav Jan-Olof » mån mar 02, 2020 3:11 pm

Ytterligare ett tips kan vara att ta bort gamla kärnor som inte används längre. Görs via Visa-menyn i Uppdateringshanteraren.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster