Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » mån jan 13, 2020 7:35 pm

Jag är en tämligen färsk användare av Linux Mint och även ny som medlem i detta forum.
Läste och har testat att följa Maries utförliga instruktion för nätverk. (Tack för det jobbet)
Tyvärr får jag det inte att fungera. Det blev stopp redan efter att ha installerat SAMBA från pakethanteraren på MINT-datorn. Samba vill inte ens starta. Sen såg jag att Maries instruktion gällde MINT 18.3. Jag har MINT19.3 Cinnamon. Men borde inte Samba fungera även med MINT 19:3?
Någon som har något tips hur jag kan fixa till nätverket mellan senaste MINT och WIN 10? Det viktigaste är att WIN 10 – datorn kan komma åt LINUX_datorn.
/Sten
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » mån jan 13, 2020 8:40 pm

Välkommen!

Till att börja med så står under "Release Notes for Linux Mint 19.3 Cinnamon" detta:
Samba
Samba isn't very stable in Ubuntu 18.04. Two issues in particular, https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1827041 and https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1778322 make it very hard to browse Windows networks and connect to Windows shares.

To work around this issue, edit /etc/samba/smb.conf and add the following lines under "workgroup = WORKGROUP", in the "[global]" section:

name resolve order = bcast host lmhosts wins
client max protocol = NT1
Save the file and reboot.

You should then be able to see the workgroup and the hosts in the network neighbourhood.

To connect to a share, use "Connect to Server..." from the "File" menu.

If you are trying to connect anonymously and it isn't working, type "anonymous" in the username field and type a dummy password.

If you use Samba a lot, until these issues are resolved, we recommend you use Linux Mint 18.3 instead.


Men vi borde kunna lösa detta utan att kliva ner till 18.3.

Jag har ju meckat en del med Samba på min maskin och jag tror jag måste rensa lite innan jag prövar på nytt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » tis jan 14, 2020 8:19 pm

Info: Börjat (om att) kolla på detta, förutsättningslöst, men först en undran:
Hur ofta behöver Windowsdatorn ansluta sig till Linuxdatorn?
Är det bara vid enstaka tillfällen och filer som ska hämtas kan ju TeamViewer vara ett alternativ, något som fungerar rakt av utan meck på någon av maskinerna.

Nu har jag en Virtuell maskin med Windows 10 att labba med.
Jag börjar med att kolla om båda ändar svarar på ping, vilket de gör.
Sedan stänger jag av brandvägg på båda, bara för att inte riskera fastna i någon av dessa, i onödan. (Vid försök, senare ska de ju kunna vara igång)

Jag startar denna gång filhanteraren Caja (jag har Caja, Nemo, Nautilus och DoubleCommander installerade) och jag har även installerat caja-share.
Där bläddrar jag till en disk som har filsystemet NTFS och högerklickar på en av mapparna, i mitt exempel blev det mappen vmware.
Väljer inställningar för utdelning.
20200114203442.png
20200114203442.png (30.46 KiB) Visad 15781 gånger


Först valde jag att tillåta gästbehörighet men det visade sig inte fungera bra då.
Valde bort den rutan men valde att tillåta att skapa och radera.
20200114203717.png
20200114203717.png (22.93 KiB) Visad 15775 gånger


Sedan är det så att jag föredrar att själv mappa upp en nätverksenhet med kommandot net use i stället för att tro att Utforskaren hittar något själv på nätverket.
Nu är vi alltså i Windowsmiljön ;)
Så jag skriver i kommandotolken följande:
Kod: Markera allt
net use e: \\192.168.1.85\vmware /user:mikael linuxmint


e: är den enhet i Windows där jag vill "ha" den utdelade mappen.
192. osv är ip-adressen till Linuxdatorn
vmware är namnet på den utdelade mappen, eller det är det utdelade namnet men här valde jag samma namn.
mikael är mitt (fingerade) användarnamn i Mint, alltså det jag normalt loggar in med.
linuxmint är mitt (fingerade) lösenord i Mint, alltså det jag normalt loggar in med.

Ja, det var det hela, det fungerar galant.
Nu ska jag se om jag kan upprepa detta med påslagen brandvägg och det går bra det, detta eftersom jag lagt till programmet SAMBA som regel i brandväggen.



ed. justerad vad som ska ha fet text
Senast redigerad av Mikael tor feb 06, 2020 8:36 pm, redigerad totalt 3 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » tis jan 28, 2020 11:23 pm

Jag är som sagt färsk på Linux och körde fast på en gång med nätverket. Fixade dessvärre inte heller det hela efter att ha läst Mikaels rader. Sen har jag låtit det hela vila.
Det jag vill är att min fru ska kunna komma åt dokument på Linux-datorn från sin WIN 10 dator. Och kunna göra detta när som helst.
Hon vill inte lära sig Linux medan jag blev putt på Windows när de slutade uppdatera Win 7.
Själv har jag tidigt prövat Win 10 och tyckte det var betydligt sämre än Win 7. Dessutom kan jag inte köra Win 10 på min stationära dator (drivrutin för bla bildskärmen saknas) och vill inte köpa en ny dator bara för att MIcrosoft vill att jag ska göra det. Så jag bytte till LINUX och vill nu lära mig det men känner mig än så länge ganska rudis på detta OP.
/Sten

PS finns det någon grundläggande LINUX-kurs på nätet? Har googlat lite med bara hittat svindyra IRL-kurser där man inte vet vilken nivå de startar på. Priset gör det dessutom inte aktuellt i alla fall. DS
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » ons jan 29, 2020 9:15 am

StenS skrev:Jag är som sagt färsk på Linux

Ja, det har vi väl alla varit. Forumet är till för att hjälpa, var inte rädd för att fråga, även om det "känns dumt".

StenS skrev:Det jag vill är att min fru ska kunna komma åt dokument på Linux-datorn från sin WIN 10 dator. Och kunna göra detta när som helst.


Komma åt som i att hämta/kopiera en fil från Linuxdatorn till sin egen?

Eller komma åt som i att öppna/redigera dokumentet där det ligger på Linuxdatorn?

Hur ofta ungefär, i praktiken?

Vilken typ av dokument? Mer privata eller mindre privata?

Frågar eftersom det kanske kan vara enklare med andra lösningar, om de lösningarna, eller en väg runt problemen, accepteras.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » tor jan 30, 2020 11:10 am

Hej och tack för svar.

”Komma åt” betyder att hon har behov av att kunna öppna och redigera Office-dokument samt även lägga in nya. Flera gånger i veckan. Hon vill alltså kunna jobba mot den stora gemensamma hårddisk som vi har på Linux-datorn. I nätverk som om den fanns i hennes Win10 dator.
Men att hämta filen, redigera den på sin egen dator och sen lägga tillbaka den på Linux-datorn duger bra. Det är våra privata filer men inte statshemligheter. Men det är klart - vi vill ju inte att någon granne ska kunna komma åt filerna.
Hon vill också kunna organisera och rensa de bilder vi har på Linux-datorn. Där måste hon kunna jobba mot Linuxdatorn utan att hämta filerna.

Jag trodde det här skulle vara någorlunda enkelt att fixa. Men så här går det väl när man är tjurskallig och inte vill böja sig för Microsoft. Ska dock inte ge mig. Gillar i övrigt Linux Mint skarpt så här långt. Och vill lära mig mer.

Jag har kvar Win7 på en liten hårddisk på Linux-datorn (pga av vissa win-program). Men eftersom datorn är trådbunden och jag inte längre vill gå ut på nätet med Win7 så har jag inaktiverat nätverkskortet. Så den vägen är stängd. Om jag då inte fixar ett trådlöst nätverkskort. Men jag skulle verkligen vilja kunna fixa detta i Linux.

/Sten
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Jan-Olof » tor jan 30, 2020 1:43 pm

Funderar lite på det sista stycket. Även om du har stängt av nätverksfunktionen i Windows så borde du kunna komma åt den från Linux, tycker jag.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » tor jan 30, 2020 5:31 pm

StenS skrev:Hej och tack för svar.

”Komma åt” betyder att hon har behov av att kunna öppna och redigera Office-dokument samt även lägga in nya. Flera gånger i veckan. Hon vill alltså kunna jobba mot den stora gemensamma hårddisk som vi har på Linux-datorn. I nätverk som om den fanns i hennes Win10 dator.
Men att hämta filen, redigera den på sin egen dator och sen lägga tillbaka den på Linux-datorn duger bra. Det är våra privata filer men inte statshemligheter. Men det är klart - vi vill ju inte att någon granne ska kunna komma åt filerna.
Hon vill också kunna organisera och rensa de bilder vi har på Linux-datorn. Där måste hon kunna jobba mot Linuxdatorn utan att hämta filerna.

Okej, jag förstår fullt ut.
En lösning med TeamViewer går därmed bort.

En lösning med DropBox skulle fungera hjälpligt men då är man begränsad av lagringsutrymmet samt att samma filer kommer att befinna sig i Win10-datorn, i Linuxdatorn och i molnet.
En bra internetförbindelse är också nödvändig.
Men - det fungerar!

Nä - om vi ska göra en kort resume så fick jag inte till detta att komma åt Windowsdatorn och därför skrev jag inget om detta i det inlägget (från 14/1 2020).
Om det beror på det "kända" felet enligt releasenoten, på det faktum att jag kör virtuellt eller annat vet jag inte.

Från Windows till Mint funkade det bra och det är ju så ni i första hand vill köra.

1.
Utan att veta om det behövs eller ej tycker jag att du ska installera System-config-samba från Programhanteraren. Den borde vilja dra med sig själva Samba om den inte är installerad.
20200130172432.png
20200130172432.png (22.71 KiB) Visad 15672 gånger

Installera bara och gör inget mer med den, det ska enligt mina tester, inte behövas men då är förutsättningarna för att resten ska lira uppfyllda.

2. Återkom sedan detta är klar. Eller om det uppstår problem.

3.
Starta din filhanterare. Det "finns" fyra "standard-filhanterare" att välja mellan;
Nemo
Nautilus
Caja
Thunar
Jag har testat så mycket fram och tillbaks att jag inte minns vilken som är standard i Cinnamon resp. MATE.
Thunar är nog den som ingår i XFce och vi kan skippa den.

Starta - Hjälp - Om.
Just nu har jag Caja.
Vilken har du StenS?
(vi går vidare och använder den du har, utan att krångla med någon annan, för tillfället)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » tor jan 30, 2020 10:26 pm

Oj Mikael, vad snabb du är med svar!
System-config-samba och Samba har jag redan installerat i mina tidigare försök. (Men som sagt sen inte hittat dem)
Det googlade jag fram att man skulle.

Vad jag förstår så har jag Nemo filhanterare.

/Sten
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » tor jan 30, 2020 10:36 pm

Jan-Olof,
Jag kommer ut på nätet med Linux med inaktiverat nätverkskort i Win7. Men problemet är att med trådbundet (Win7) så så kan jag inte komma åt Win10-datorn via routern utan att också samtidigt vara ute på nätet. Därför fungerar inte den lösningen. Eller kan man styra routern på det sättet? Det har jag inte kollat. Bara förutsatt att det inte går.
/Sten
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » fre jan 31, 2020 7:53 am

StenS skrev:Vad jag förstår så har jag Nemo filhanterare.


I inlägget från tis jan 14, 2020 8:19 pm använde jag Caja som filhanterare.
Jag sitter på jobbet nu och kan inte kolla hur det ser ut i Nemo.
Om du högerklickar på en mapp, ex. mappen Hämtningar, har du då något alternativ för att dela?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » fre jan 31, 2020 5:32 pm

Mikael skrev:Jag sitter på jobbet nu och kan inte kolla hur det ser ut i Nemo.


I Nemo heter det Utdelningsalternativ
Markering_004.png
Markering_004.png (36.34 KiB) Visad 15636 gånger


Finns inte det valet får man via Pakethanteraren Synaptic installera det paketet.
20200131172324.png
20200131172324.png (4.75 KiB) Visad 15580 gånger


Där ser det ut så här:
20200131172830.png
20200131172830.png (24.49 KiB) Visad 15687 gånger


OBS! När jag valde mappen Hämtningar som jag har styrt om till att ligga på ett µSD-kort får jag i dialogen ovan texten:
The permission for /media/SD prevent other users from accessing this share


Oklart varför men det lär ju inte funka med just den mappen då, hos mig.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » lör feb 01, 2020 10:59 am

Mikael skrev: Om du högerklickar på en mapp, ex. mappen Hämtningar, har du då något alternativ för att dela?

Japp, det finns "utdelningsalternativ"
/Sten
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » lör feb 01, 2020 11:03 am

Sorry, missade att tråden fortsatte på sid 6 :roll
Ska titta närmare på det du skrev senast.
/Sten
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » lör feb 01, 2020 12:26 pm

StenS skrev:Sorry, missade att tråden fortsatte


Jadu, du är inte ensam, har missat det många gånger. Särskilt när det inkommit två nya inlägg sedan senaste besöket och dessa hamnar på varsin sida.

Se till att ha brandväggen avstängd när du testar åtkomst från annan dator.
Ibland fungerar det ändå, ibland inte. Det är dumt att hålla på och testa & ändra än det ena än det andra om det i slutändan visar sig vara brandväggen som sätter stopp.
Då har man, som jag själv antar jag, en massa ovidkommande inställningar.

20200201122337.png
20200201122337.png (27.81 KiB) Visad 15695 gånger


20200201122421.png
20200201122421.png (21.33 KiB) Visad 15539 gånger


Det tar några sekunder innan "omkopplaren" ändras från på till av och tvärtom.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst