Chipset i MSI US310EX?

Chipset i MSI US310EX?

Inläggav Mintgrön » sön jul 24, 2011 11:51 am

Jag har köpt ovanstående USB-adapter. Den ska klara 1T1R (vad det nu är) komatibelt med 802.11N 150 MHz men det finns endast specar för Windows.

Är det någon som vet vad som döljer sig innanför skalet och finns det någon drivrutin för den i Mint Grön 11/Katya. Jag har inte gjort några egan ändringar i förhållande till installationsskivan.

Jag har några dagar till på mig att bestämma mig innan jag måste lämna tillbaka en oöppnad förpackning.
Mintgrön
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jun 20, 2011 12:17 pm

Re: Chipset i MSI US310EX?

Inläggav tux-sven » mån jul 25, 2011 1:08 pm

Tja, jag hittar inget om denna sticka och Linux. Antingen får du chansa, som Svendus sa, eller åxå lämnar du tebax stickan och följer Marre Mus råd: http://www.linuxportalen.se/blogs/marre ... dl-st-tips.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Chipset i MSI US310EX?

Inläggav Mintgrön » tis jul 26, 2011 11:29 pm

Tack Svendus och Marre (men vart har hans inlägg tagit vägen)!

Jag har följt deras råd och köpt samma "sockerbit" (CMP-WNUSB40 300:- hos Kjell & Co).

Hmm det såg inte lovande ut; ingen adapter visades via terminalkommandot lsusb men det löste sig. Efter omstart så satt routern där. Internet och de andra datorerna på nätet är åtkomliga.

En aning oroande är att drivern inte stöds av Linux Wireless! Den finns i Linuxdistributionen som STAGING, vad det nu kan betyda.

Terminalkommandot iw accepterar inte device wlan1 :o .

I morgon ska jag lämna tillbaka US310EX-adaptern! :)
Bilagor
Anslutningsinformation_wlan1.png
wlan1 standardanslutninh
Anslutningsinformation_wlan1.png (39.2 KiB) Visad 2811 gånger
WNUSB40_wlan1.png
Aktiva nätverksanslutnngar
WNUSB40_wlan1.png (51.55 KiB) Visad 2751 gånger
Mintgrön
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jun 20, 2011 12:17 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster