Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav SvenneG » ons maj 15, 2019 9:27 am

Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 Home ver. 1809

Får inte till det med någon installation från Linux mint.ISO
Installationen tycks gå bra men installation av VMware Tools förstår jag inte hur man får till det.
Beskedet är att installera virtuell CD och sedan öppna en terminal och få in en text om VMware tools.pl
Hänger inte med på detta riktigt.

VMware player är ju ett bra gratis alternativ om man kör med Windows 10 Home utan virtuellt alternativ inbyggt.
Det fungerar utmärkt med andra installerade OS som Wimdows XP Windows 10 Pro etc.

Hoppas någon vet i detalj hur man gör. Install CD för linux installationen fungerar inte innan VMware Tools är installerat om jag fattat rätt.

Tacksam för förslag i detalj.

SvenneG
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav Mikael » ons maj 15, 2019 6:50 pm

Välkommen!

Jag har kört som du beskriver med Playern men det var ett tag sedan nu.
Numera använder jag VirtualBox.
Detta med "Tools" fungerar nog på samma sätt.

Jag beskriver hur jag gör i VirtualBox och ett omvänt förhållande med Mint som värd och W10 som gäst.
När gäst-systemet startats upp kan man i verktygsmenyn för själva VirtualBox, alltså allra längst upp, ovanför gästens yta, välja Devices och där välja "Insert guest additions CD image".
I playern borde det stå nåt liknande.

Väljer man det ska det bli på precis samma sätt som om man satt in en fysisk CD i läsaren.
I Mint bör det bli en symbol av en skiva på skrivbordet och dubbelklick startar installationen alternativt öppnar "skivan" för att där kunna starta installationen. <- här får du kanske återkomma med info om hur det ser ut för just dig.
Jag tror att det sedan krävs en omstart (av gästen) för att Tools ska fungera.

Tillägg:
Detta med tools behövs "bara" om man vill kunna ha delade mappar, ev. dela ett USB-minne, kunna dra & släpp mellan värd & gäst, klippa & klistra mellan värd och gäst. Och omvänt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav SvenneG » tor maj 16, 2019 6:11 pm

Hej Mikael

Stort tack för första svaret. Det omvända förhållandet känner jag tyvärr som för stor skillnad.
Du har ju i grunden Mint som fungerande värd. Mitt problem är att jag inte kan få till en installation av mint i den virtuella världen i VMware som fungerar utmärkt med andra OS.
Vitual box har jag haft temporärt i annan felsökning, men IT stöd som fjärrstyrt min PC hade uppfattningen att det programmet var klart långsammare än VMplayer.
men det kan ju vara värt att testa Virtual Box igen med Win 10 Home som värd och Mint som gäst.
Då får jag lägga all felsökning på VMplayer varför det klarar alla olika OS utom Linux Mint.


Förhoppningsvis kommer fler svar till mig.

SvenneG
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav Mikael » tor maj 16, 2019 6:21 pm

Jag trodde att du lyckats installera Mint och att det "bara" är Tools som återstår?
Installationen tycks gå bra men installation av VMware Tools


Jag menar inte heller att du ska köra detta omvänt, jag försöker bara beskriva utifrån min installation.

VMware Player hanterar Linux Mint!

Tillägg:
Här är en gammal guide och en annan Linux-dist än Mint men det torde inte skilja mycket.
(om det gör det ska jag dra igång min maskin med W10 och testa)
https://eforum.idg.se/topic/341240-guid ... re-player/

Åtminstone kan vi använda guiden som referens?
OM det nu är så att du inte lyckats installera Mint...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav SvenneG » tor maj 16, 2019 8:55 pm

Tack för nya uppslag. Det gick tyvärr inte med min player 14 variant.
Däremot har jag framgångsrikt kört Virtual box 8.0 framgångsrikt.
Får fortsätta leta fel i VMware 14 player.

Återkommer när det är löst.
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav SvenneG » fre maj 17, 2019 8:15 am

Virtual box fungerar inte heller med komplett installation. Får felbesked att det krävs minst 10.7 Gb lagring. Du har 0 GB.
Hittar inte var eller hur man ändrar detta.

Lyckades utan installation köra från ISO disken med firefox och kunde se SVT play med ljud.
Trodde därför att det var OK.
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav Mikael » fre maj 17, 2019 8:27 am

I både VMware och VirtualBox förutsätts att man har skapat en virtuell disk att installera på. Det är inget som är unikt för just Linux Mint.
Se punkt 4 & 5 i guiden jag länkade till.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav SvenneG » lör maj 18, 2019 8:50 am

Tack för ditt tålamod. Jag hade skapat virtuell disk på samma sätt som övriga OS, men missat att den nu hamnat i samma mapp som CD ISO filen.
Nu kunde jag börja installationen på normalt sätt i VMWare14 Player. Fick bara tillfällig störning med fel tecken från tangent bordet. Välja Svenska Dworsak var tydligen fel.
Ska nog bara vara svenska på översta raden.
Känner att jag är nära målet nu.

Återkommer när det är klart. Tyvärr måste man göra avbrott för sociala förpliktelser.
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav Mikael » lör maj 18, 2019 9:09 am

Ja, jag har också, flera gånger, lyckats lägga den virtuella disken på fel ställe. Eller man har inte fått något val.
Nu har jag i "grundinställningarma" valt rätt plats, en extern disk jag har för detta. Jag brukar dessutom se till att ha "alla" ISO-filer där, de tar ju rätt stor plats.

Ja, återkom med hur det går. Jag är lite nyfiken på vad som krävs för att USB-minnen ska fungera i VMware Player. Jag har en liten mini-guide här på forumet om hur det funkar i VirtualBox.
(fast.. jag har ju installationer "åt andra håller", men ändå...)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav SvenneG » lör maj 18, 2019 1:11 pm

Ja, nu fick jag lite tid igen.
Hurra! Nu fungerar Linux installationen.
Har däremot inte fått ljud ännu, men det blir säkert löst också. Kan nu logga in och köra Firefox på SVT play utan problem, saknar bara ljud än så länge.

Orsaken till misstaget var att jag installerat Samsung SSD på 500 GB som ju går mer än 10 ggr snabbare än ordinarie roterande HD Seagate Barracuda 2 TB.
Då önskade jag ha samma hastighetsökning på alla virtuella OS. Därav misstaget med Linux.ISO och Virtual Machines mappen i samma mapp.

Kanske behöver ha dig som bollplank för att få in VMware TOOLS och ljud. Återkommer i så fall.
I övrigt är ärendet löst. Kan kvarstå om fler kan ha hjälp av det.

Intressant att se att Linux är så likt OSX i Mac, men Linux ska ju vara grunden till OS X med lite uppsnyggning.

Trevligt att bli med i detta forum som jag vet jobbar som volontärer med fina ideal.

SvenneG
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav SvenneG » lör maj 18, 2019 1:28 pm

Hej igen

Glömde din fråga om USB minnen i VMware. Har nu testat igen för att ge rätt svar.
Om du är i VMware Guest OS typ Mint Cinnamon som jag provade med och sätter in ett USB minne i Host Värd datorn så dyker symbolen upp i menyraden överst.
Förutsatt att du tidigare installerat WMware Tools. HögerKlickar du på nya ikonen så kan du välja att avinstallera den från Host för att få den tillgänglig i Guest.
Fungerar problemfritt för mig.
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav SvenneG » lör maj 18, 2019 8:48 pm

Äntligen fungerar allt!

Funktioner som används från värddatorn till OS i gästinstallationen måste aktiveras genom att högerklicka på aktuell ikon och välja connect. Det görs för USB minnen, externa diskar etc.
Det görs genom att montera USB etc. i värddatorn och sedan högerklicka på funktionen i menyraden överst på gästinstallationen.

Nu har jag upptäckt att detsamma gäller även högtalarsymbolen. Högerklicka på högtalarfunktionen i menyraden överst så väljer man connect och tar då över funktionen från värddatorn.

Det finns många helt okända funktioner i Linux som jag får lära mig successivt som du säker känner till väl.
Nu kan jag avinstallera Oracle Virtual Box igen som går avsevärt långsammare än min installerade VMware 14 Player. Den tar ju onödig plats nu när det vanliga fungerar.
Men där fick jag ljudet att fungera utan extra åtgärder. Därför letade jag fel på VMware player och hittade sambandet med att aktivera lån från värddatorn.
VMware 14 Player går dessutom mycket snabbt sedan jag lagt den på min nya C: SSD disk.

Nu anser jag detta case färdigt! Kan ligga kvar ett tag om någon annan blir hjälpt av det.

Stort tack för din hjälp. Du kan gärna återkomma om du undrar något speciellt om VMplayer som är min favorit.

SvenneG
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Linux Mint installation i VMware 14 Player med host Win 10 H

Inläggav Mikael » sön maj 19, 2019 12:39 pm

Kul att allt lirar på!

Jag har använt VMware under lång tid, men numera kör jag enbart VirtualBox. Lite som "Aftonbladet eller Expressen?"
V-Box finns att installera via Programhanteraren i Linux Mint. (Fast jag använder en nyare version)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster