LMDE 3 "Cindy"

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Jan-Olof » lör sep 01, 2018 5:59 pm

De som vill experimentera kan alltså göra det med LMDE. Alla andra användare bör välja någon av de vanliga utgåvorna av Mint.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Mikael » lör sep 01, 2018 7:42 pm

Jan-Olof skrev:De som vill experimentera kan alltså göra det med LMDE. Alla andra användare bör välja någon av de vanliga utgåvorna av Mint.

Precis. Jag brukar ju själv påpeka det som man skriver om LMDE att den inte riktar sig till nybörjare.
Jag kanske var hård i min kritik men anser att det borde kunna upplysas någonstans under själva installationen hur man ska göra för att dialogen inte ska dyka upp. Några rader text i samma dialog...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Jan-Olof » lör sep 01, 2018 9:34 pm

Hård men rättvis. Jag har vid något tillfälle framfört till utvecklingsgruppen att man bör sträva efter att, så långt som möjligt, göra saker på samma sätt i de olika utgåvorna. Det underlättar ju - inte minst när man skall försöka förklara för andra hur de skall göra.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Marie SWE » mån sep 03, 2018 12:33 am

Mikael skrev:Tänkte testa på en gammal dator där 18.3 redan var installerat.
Visst, det finns guider för att installera men eftersom hela installationsprocessen är utformat som en "wizard" borde man ju kunna följa den.(?)

* Välja tidszon - här visas ingen markerad zon utan man får försöka klicka på lilla Sverige.
* Egen bild. Nja men okej, prövar ta bild med kameran. Helsvart. (Förmodligen tog den på djupet så att själen syntes)

* Så i läget "Partionering" då..
Här får man inget val att installera vid sidan om osv. Prövar bara Nästa men får då meddelande om att välja partition och monteringspunkt.
Får ett infall att klicka på Avancerat läge. Detta ger en ruta med varningar osv. Klickar på Nästa får en sammanfattning. Klickar på Installera och hamnar då tillbaks på Skrivbordet och får börja om...
Väl tillbaks i Partionering väljer jag att frigöra utrymme genom att minska min befintliga partition.
Väljer den att installera på men möts av samma info att jag måste välja partition och monteringspunkt.
Okej. Installationen kunde inte fixa det själv varför jag ser till att formatera som ext4.
Möts av att välja partition och monteringspunkt igen.
Så, jag kan alltså inte installera LMDE3, helt enkelt.

Får ett infall att dubbelklicka på det lediga utrymme och där kan jag då välja monteringspunkt och (åter) formatera som ext4.
1. Varför i jösse namn kunde inte DEN dialogen visas i stället för enbart ett meddelande?
2. Eller varför kunde inte meddelandet upplysa om hur jag skulle fixa detta?
3. Eller varför fixade inte installationsguiden detta åt mig?
4. Varför i h-e måste man manuellt välja monteringspunkt / i detta läge? Varför är inte det förvalt när t.o.m. inforutan upplyser om det? OM man nu vill ha annan punkt borde man väl kunna göra det i avancerat läge?

Så här långt har jag totalt tappat intresse för LMDE och hade detta varit min första kontakt med Mint hade jag också totalt tappat intresset för Mint, och letat något annat.
Jag menar, om bara installationen ska vara så förbannat krånglig, vad har jag då att vänta härnäst?
Nu fortsatte jag installationen och det lär kanske bli anledning att återkomma...
***
Och jodå, det tog stopp direkt där: LMDE3 fungerar inte med RTL8187 (18.3 fungerar)
Så tack men nej tack till LMDE3 :|

:mrgreen: sådan underbar reaktion o sätt o uttrycka det :mrgreen:
Du måste ju bara läsa denna tråden om du har missat den...https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=61&t=274522 What sends noobs running back to Windows? jag kunde inte låta bli att skriva i den vad jag ansåg. :roll: :mrgreen:

Jag tackar för din utvärdering, för jag har sneglat åt LMDE3 för mina gamla datorer med SiS chipset, då 18,1 inte kunder hantera mer än grafiken.
Tackar, tackar :D
Marie SWE
 

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Mikael » sön feb 09, 2020 10:09 am

Vid det här laget trodde jag att jag skulle kunna installera LMDE 3, jag har ju gjort det virtuellt.
En gammal dator jag testar installera andra operativ på, nu fanns deepin på den, tog bort den och installerade ReactOS men den startade inte. Installerade solus (som faktiskt har en koppling till Mint) och den såg lovande ut men saknar Timeshift eller motsvarande. Tänkte att jag skulle "rensa" den genom att installera LMDE 3 vilket går bra, om man vet, eller tror sig veta, hur man måste fixa partitioner och monteringspunkt mm.
Med resultatet att den inte startar från disken.
Gör om allt.
Startar inte från disken.

Blir ju lite skraj om det är så att LMDE utvecklas och är tänkt som en plan B om Mint måste lämna Ubuntu.

Det blev en installation av 19.3 Cinnamon, som ju fungerade hela vägen...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Marie SWE » mån feb 10, 2020 1:22 am

Jag har kört LMDE3 i ett halvår nu och jag har det på tre av mina bärbara och jag har installerat det på en stationär åt en kompis.
Alla datorerna sitter på dualboot, nja en av mina laptops har trippelboot.
Det jag gjorde var att först installera windows på datorerna(har behov av det typ någon gång i månaden och avskyr virituella installationer) efter win var inne så bota jag upp på live-stickan.. sedan Gparted för att fixa till partitioner o filsystem.. efter det körde jag install och då pekade på vilken partition den skulle installera på. och där satte flaggan för /
På den med trippelboot (win8.1/kali/lmde3) gjorde typ jag lika dant på, Partitonsprogrammet i kali är kasst och bootmenyn är ful... så då botade jag upp med lmde live stickan, använde gparted, lämnade två partitioner utan filsystem som jag skulle ha till LMDE3, jag gjorde en ext4 och en swap till kali.. starta kali o installerade det.. efter det boota på lmde3 stickan, formatera o satte upp en ext4 och en swap till lmde och sedan körde igång installationsprogrammet o peka på det utrymmet..
efteråt gick jag in i kali för att låsa det OS'et till enbart en swap partition och sedan in på lmde3 o gjorde lika dant så det bara använde en swappartition.. Jag vill hålla dem isär, så jag kan använda viloläget, så jag slipper spara allt och sedan starta om allt jag har öppet ifall jag behöver byta os i 5minuter. :)
Marie SWE
 

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav bittin » mån feb 24, 2020 7:33 am

Släpptes en första Beta version av LMDE 4 förra veckan
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Jan-Olof » mån feb 24, 2020 9:03 am

Nja, egentligen är det den andra testversionen. Den har visserligen godkänts för att bli beta men någon officiell ISO med tillägget "beta" har ännu inte publicerats.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav bittin » ons feb 26, 2020 8:49 am

Jan-Olof skrev:Nja, egentligen är det den andra testversionen. Den har visserligen godkänts för att bli beta men någon officiell ISO med tillägget "beta" har ännu inte publicerats.


https://distrowatch.com/?newsid=10834 Nu har det såg iofs att du skrivit en tråd här också
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Jan-Olof » ons feb 26, 2020 9:30 am

Ja, den publicerades igår. Har inte kollat om det finns några skillnader jämfört med den sista "icke-publika" testversionen. Ibland kan det ha kommit några små "sista minuten"-ändringar i betan.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Marie SWE » sön dec 06, 2020 10:01 pm

Marie SWE skrev: Inläggav Marie SWE » fre 03 aug 2018, 16:49

Linux mint som server operativ, det har jag svårt att tänka mig fungerar till 100%.. Det är väl som att ta windows xp eller windows7 och använda det som server operativ.
Win 2008 R2 är specifikt för serversystem men värdelöst till en laptop att surfa o köra office osv med. Okej om man har en persondator ombyggd till filserver, då kan jag tänka mig att det fungerar.

okej.. så Ldme kan sammanfattas till omodernt men stabilt
Jaa det verkar vara en liten djungel med alla olika versioner. :D



*asgarv* så attans kul det är att läsa sina egna inlägg som är över 2år gamla o där jag ser min egna noobie okunskap. *hahaha* :lol:
Klart Linux mint funkar som server.. hela Linux grund är enbart server som de sedan anpassat till desktop miljö.. åhh, vad det märks att jag inte kunde något..
Jag måste bara kommentera mig själv, så ni andra får något att skratta lite åt så här i tråkiga o dystra coronatider. :mrgreen:

God jul i förskott till er alla. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav bittin » fre okt 01, 2021 5:59 pm

Arbetet på LMDE 5 har börjat idag: https://blog.linuxmint.com/?p=4149
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Föregående

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron