Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Ola » fre aug 17, 2018 10:22 am

Hej och tack för insläppet!

Tänkte installera Linux mint nu och har en fråga om filer försvinner på mina övriga lagringsdiskar i burken eller kommer det upp alternativ vid installation?

Datorn har xp och jag tänkte installera från en usb-sticka men varken Rufus eller Etcher funkar med xp?
Ola
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tis aug 14, 2018 11:23 am

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Jan-Olof » fre aug 17, 2018 11:12 am

Välkommen!

Linux tar inte bort någonting på andra enheter, men det är alltid en bra idé att säkerhetskopiera dina filer innan du gör någonting du aldrig gjort förut och som du inte är helt säker på hur det fungerar.

Rufus fungerar jättebra i XP. Det enda du behöver tänka på är att välja version 2.18 istället för den senaste. Etcher fungerar däremot inte - trots att det programmet är 50 (femtio) gånger så stort som Rufus.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Ola » fre aug 17, 2018 11:45 am

Ok, hittade 2.18 versionen, vad gör jag här?
https://imgur.com/9STGxaW

Ok jag är kanske lite snabb nu ;) jag läser lite mer i era manualer, jag behöver alltså bekräfta iso-filen så det är rätt iso-fil?
Senast redigerad av Ola fre aug 17, 2018 11:55 am, redigerad totalt 1 gång.
Ola
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tis aug 14, 2018 11:23 am

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Jan-Olof » fre aug 17, 2018 11:52 am

Det finns beskrivet i vår egen installations- och användarguide (sidan 12). Du hittar den här:
http://linuxmint.se/instruktioner/

Ja, du bör kontrollera att filen är felfri innan du använder den.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Mikael » fre aug 17, 2018 7:15 pm

Jan-Olof skrev:Etcher fungerar däremot inte - trots att det programmet är 50 (femtio) gånger så stort som Rufus.


OT men fungerar inte i XP eller i Windows allmänt? Har en kollega som använde Etcher, i Windows 7, för en ISO med Tara.
(Dock har jag inte hört om installationen fungerade..)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Ola » fre aug 17, 2018 8:15 pm

Ok har kommit så långt att jag letar efter usb i boot och bios men hittar inget alternativ där, sitter på xp?
Ola
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tis aug 14, 2018 11:23 am

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav mattem » fre aug 17, 2018 8:37 pm

Kan mycket väl vara så att din dator är så pass gammal att den saknar stöd för att starta från USB. Du måste bränna en DVD i så fall.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Ola » fre aug 17, 2018 9:01 pm

Hmm ok, får testa det! ;)
Ola
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tis aug 14, 2018 11:23 am

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Jan-Olof » lör aug 18, 2018 12:56 am

Mikael skrev:
Jan-Olof skrev:Etcher fungerar däremot inte - trots att det programmet är 50 (femtio) gånger så stort som Rufus.

OT men fungerar inte i XP eller i Windows allmänt? Har en kollega som använde Etcher, i Windows 7, för en ISO med Tara.
(Dock har jag inte hört om installationen fungerade..)

Fungerar inte i XP - minimikravet är Windows 7, vilket jag tycker borde anges. Det känns ju heltokigt när folk vill installera Linux Mint och får beskedet att de först måste skaffa en nyare version av Windows.

Jag rekommenderar Rufus. Senaste versionen (3.1) finns på https://rufus.akeo.ie. Har man en äldre version av Windows så kan man hämta Rufus 2.18. Den fungerar i alla Windows-versioner från och med XP. Finns på https://rufus.akeo.ie/downloads/
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Jan-Olof » lör aug 18, 2018 1:15 am

Ola skrev:Ok har kommit så långt att jag letar efter usb i boot och bios men hittar inget alternativ där, sitter på xp?

I vissa fall kan det vara enkelt att starta från USB om man bara vet hur... Att sätta i minnet och trycka på Esc när datorn startar, t.ex. I ett fall krävdes det att jag tryckte två gånger på F9.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Ola » lör aug 18, 2018 10:56 am

Ok, ska bränna ut en dvd idag och testa, återkommer med resultat.
Ola
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tis aug 14, 2018 11:23 am

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Marie SWE » lör aug 18, 2018 4:07 pm

Hejsan :)
F12 är vanligt på många för att få upp bootmenyn oxå.

För övrigt är jag för ny på Linux för att vilja komma med råd, då proffsen redan hjälper dig. :mrgreen:
Men kan instämma att Rufus äldre versioner fungerar underbart att skapa botbara USB stickor med i XP.
Jag använder mig av en portabel version, så slipper jag installera det på datorn, och kan använda det via nätverket så slipper jag ha det liggandes på varje dator.

Lycka till. :D
Marie SWE
 

Re: Försvinner filer när jag installerar Linux mint?

Inläggav Mikael » lör sep 01, 2018 5:59 pm

Jan-Olof skrev:
Mikael skrev:
Jan-Olof skrev:Etcher fungerar däremot inte - trots att det programmet är 50 (femtio) gånger så stort som Rufus.

OT men fungerar inte i XP eller i Windows allmänt? Har en kollega som använde Etcher, i Windows 7, för en ISO med Tara.
(Dock har jag inte hört om installationen fungerade..)

Fungerar inte i XP - minimikravet är Windows 7, vilket jag tycker borde anges. Det känns ju heltokigt när folk vill installera Linux Mint och får beskedet att de först måste skaffa en nyare version av Windows.

Jag rekommenderar Rufus. Senaste versionen (3.1) finns på https://rufus.akeo.ie. Har man en äldre version av Windows så kan man hämta Rufus 2.18. Den fungerar i alla Windows-versioner från och med XP. Finns på https://rufus.akeo.ie/downloads/

Ännu mer OT men tror att det bara är i denna tråd som Etcher förekommer. Etcher fungerar även fint i Linuxmiljön.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster