Flera OS installationer på samma hårddisk

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav mattem » fre jul 20, 2018 8:40 pm

Skärmbild från 2018-07-20 21-31-31.png
Skärmbild från 2018-07-20 21-31-31.png (183.98 KiB) Visad 15307 gånger
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Mikael » fre jul 20, 2018 9:21 pm


Ja.

LMDE bygger direkt på Debian, Linux Mint Debian Edition, medan "vanliga" Mint bygger på Ubuntu, som i sin tur bygger på Debian.

Man bör ta fasta på:
a very exciting distribution, targeted at experienced users


LMDE is less mainstream than Linux Mint, it has a much smaller user base, it is not compatible with PPAs, and it lacks a few features. That makes it a bit harder to use and harder to find help for, so it is not recommended for novice users.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Mikael » fre jul 20, 2018 9:38 pm

Marie SWE skrev:Jag hittade detta inatt om att få linux att se ut som klassiska win95 https://www.youtube.com/watch?v=ZsBN6ywz2PQ
Fungerar det på alla linux versioner? Lite nostalgi juh. :mrgreen:


XP går att välja in via Systeminställningar i Cinnamon
https://cinnamon-spices.linuxmint.com/t ... ew/Mint-XP
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » fre jul 20, 2018 11:04 pm

Mikael skrev:

Ja.

LMDE bygger direkt på Debian, Linux Mint Debian Edition, medan "vanliga" Mint bygger på Ubuntu, som i sin tur bygger på Debian.

Man bör ta fasta på:
a very exciting distribution, targeted at experienced users


LMDE is less mainstream than Linux Mint, it has a much smaller user base, it is not compatible with PPAs, and it lacks a few features. That makes it a bit harder to use and harder to find help for, so it is not recommended for novice users.


Okej.. om Lmde är en egen version, varför har de då detta längst ner.
Download links
Cinnamon: [32-bit] [64-bit]
MATE: [32-bit] [64-bit]

Men den versionen enligt dina quotes verkar vara något jag bör vänta med tills jag har lärt mig linux lite mer, så jag slipper få mer huvudvärk än nödvändigt. :lol:
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » fre jul 20, 2018 11:07 pm

mattem skrev:
Skärmbild från 2018-07-20 21-31-31. png

Ahaa, ja då såg det lite bättre ut, även om det verkar ganska stor meny, så är den inte gigantisk iallafall. :D
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » fre jul 20, 2018 11:12 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Jag hittade detta inatt om att få linux att se ut som klassiska win95 https://www.youtube.com/watch?v=ZsBN6ywz2PQ
Fungerar det på alla linux versioner? Lite nostalgi juh. :mrgreen:


XP går att välja in via Systeminställningar i Cinnamon
https://cinnamon-spices.linuxmint.com/t ... ew/Mint-XP


Den var oxå lite skojig. :) Men win95 ger ju en liten flashback till 90talet :mrgreen:
På den tiden var nätet inte så övervakat av företagsjättar som vill veta allt om oss för att tjäna pengar, så som nu så har de ju koll när man går upp o går o lägger sig o allt där emellan typ.
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Jan-Olof » fre jul 20, 2018 11:45 pm

Marie SWE skrev:Lxde verkar ha en ganska lik windows skrivbordsmiljö, men den finns väl inte till Mint?

Den har funnits - version 12, Lisa, var visst den sista. Jag testade den en del och visst, den fungerade men blev aldrig någon riktig favorit för min del.

Mikael skrev:LMDE bygger direkt på Debian, Linux Mint Debian Edition, medan "vanliga" Mint bygger på Ubuntu, som i sin tur bygger på Debian.

I fråga om LMDE så kom den första testversionen av version 3 i torsdags. Gissar att det kommer en publik betaversion rätt så snart.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » lör jul 21, 2018 1:26 am

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:Lxde verkar ha en ganska lik windows skrivbordsmiljö, men den finns väl inte till Mint?

Den har funnits - version 12, Lisa, var visst den sista. Jag testade den en del och visst, den fungerade men blev aldrig någon riktig favorit för min del.


Okej... Vilken version anser du kräver minst hårdvaruresurser?
Jag är inget för flashiga skrivbordsteman eller att menyer ska animeras osv. Jag var nöjd med Win95ans flashighet*hahaha* :lol:
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Jan-Olof » lör jul 21, 2018 1:54 pm

Eftersom du redan har provat MATE så kan du ju ta tillfället i akt att utforska Xfce. Där har du en väldigt enkel meny som ändå fungerar bra. Det går visserligen att byta meny i MATE (finns beskrivet i användarguiden) men då blir den lite för enkel, tycker jag.

Sedan finns det ju också andra faktorer att ta hänsyn till. Din dator kanske behöver någon drivrutin som det finns bättre stöd för i MATE. Bästa sättet att ta reda på vilket är att prova.

Naturligtvis är jag nyfiken på vilka program som är så "tunga" att de kan få din dator att hänga sig. Min kära sambo har nog sällan mindre än tio program igång samtidigt. När jag går in på mitt konto, genom att byta användare, och startar ett antal program så är ju hennes program fortfarande igång även om de inte används just då. När jag sedan loggat ut kan hon fortsätta att arbeta där hon slutade. Vi använder Cinnamon.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » lör jul 21, 2018 2:51 pm

Jan-Olof skrev:Eftersom du redan har provat MATE så kan du ju ta tillfället i akt att utforska Xfce. Där har du en väldigt enkel meny som ändå fungerar bra. Det går visserligen att byta meny i MATE (finns beskrivet i användarguiden) men då blir den lite för enkel, tycker jag.

Sedan finns det ju också andra faktorer att ta hänsyn till. Din dator kanske behöver någon drivrutin som det finns bättre stöd för i MATE. Bästa sättet att ta reda på vilket är att prova.

Naturligtvis är jag nyfiken på vilka program som är så "tunga" att de kan få din dator att hänga sig. Min kära sambo har nog sällan mindre än tio program igång samtidigt. När jag går in på mitt konto, genom att byta användare, och startar ett antal program så är ju hennes program fortfarande igång även om de inte används just då. När jag sedan loggat ut kan hon fortsätta att arbeta där hon slutade. Vi använder Cinnamon.


Okej, men finns det inte drivrutiner att ta hem oavsett vilken linuxversion man har?

Jaa, nu kommer du sätta kaffet i fel strupe*hahahaha* :lol: Jag kan ha 2-3exel sidor igång samtidigt, tre fyra dokument i word o vanlig textredigerare igång, på det fyra fönster med firefox med typ 10-15flikar öppna i varje.. ett torrentprogram o sedan monitoreringsprogram över nätverket.. mailprogram och kanske någon bildhanterare någon enstaka gång..
Firefox är det som tar mest minne.. som just nu tar firefox upp 4Gb av mitt ramminne. då har jag bara tre fönster öppna med sammanlagt 44flikar öppna.*
Jag skulle vilja få firefox att dumpa ner minnet effektivare i växlingsfilen än att låsa upp ramminnet med 95% och bara en klick i växlingsfilen.
Med windows så hade jag alltid 2-3Gb ledig ram då den dumpade ner majoriteten i växlingsfilen..
Jag gissar på att det är någon inställning i Linux som jag inte vet hur man gör, då den fyller ramen fullt innan den skickar ner i växlingsfilen.

Edit: jag kom ju på att jag ofta kan ha allt från en till fem PDF'er öppna samtidigt oxå.
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Jan-Olof » sön jul 22, 2018 10:28 am

Jo, men om du har någon ovanlig hårdvara i datorn så brukar chansen vara större att det finns stöd för den i MATE.

Enligt vad jag läst i datatidningarnas frågespalter så försöker alla operativsystem, även Windows, i första hand att använda RAM-minnet eftersom det är snabbast. När detta inte räcker till används växlingspartition (lägre hastighet) eller växlingsfil (ännu lägre hastighet).
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » sön jul 22, 2018 2:22 pm

Jan-Olof skrev:Jo, men om du har någon ovanlig hårdvara i datorn så brukar chansen vara större att det finns stöd för den i MATE.

Enligt vad jag läst i datatidningarnas frågespalter så försöker alla operativsystem, även Windows, i första hand att använda RAM-minnet eftersom det är snabbast. När detta inte räcker till används växlingspartition (lägre hastighet) eller växlingsfil (ännu lägre hastighet).


njae ovanlig hårdvara har jag nog inte.. usb kortläsare är nog det mest ovanliga.. När jag startar om datorn nästa gång, så ska jag boota upp den i windows så jag kan se alla drivrutiner. Jag hittar inte installerade drivrutiner i linux.. klickar man på kontrollpanelen och drivrutinshanterare så visas inget tyvärr.. Så jag tar det vid nästa omstart.. Jag vet att jag har Intel i5 men jag vet inte vad det är för grafik eller chipset.

Jo det är sant... Men i windows kan man förinställa hur stor växlingsfilen ska vara jag har den på min 5Gb max 10Gb i windows. och sedan så har jag alltid runt 50% ledigt i ram oavsett hur mycket jag har igång... visst att det kan ta någon sekund eller två att växla mellan olika aktiva program.. Men det gör inget, så bråttom har jag inte. :D
Jag har aldrig råkat ut för att datorn hänger sig för att minne och växlingsfiler är på 100% fulla.

Men det är väl någon inställning i linux som jag inte vet om ännu.. så man kan styra hur mycket och när den ska dumpa ner i växlingspartitionen. Typ när ramen närmar sig 80% så skriver den till växlingsfilen så man åter får 50% fria ram resurser.
Datorn blir extremt slö har jag märkt när den når 99% fullt ram o då som först börjar dumpa ner i växlingspartitionen.. då går det inte ens flytta musen över skärmen. och när jag skriver så här så laggar texten med två tre ord innan den skrivs ut på skärmen när ramminnet börjar bli fullt..
Så det är anledningen till att jag skulle vilja justera så den dumpar ner ramen i växlingsfilen tidigare.. :D
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » lör aug 18, 2018 2:03 am

Nu har jag installerat Mint19 o hoppades på att ha Dual boot igen med mitt windows 7.... Men mint19 Xfce installationsprogrammet tyckte tydligen att jag inte skulle få dual boot. :x

När jag installerade mint18 så kände den av att jag hade windows och den frågade om jag ville ha dual boot.. Men inte i 19.... så där verkar det vara en bugg i 19.
Denna gången såg jag till att få en stor växlingspartition så jag kan använda viloläget. :lol: 20GB borde väl räcka för att inte sänka systemet så det kan hänga sig som jag gjorde med 6GB. :roll:

Så nu är frågan hur kan jag återställa så jag får dual boot, så jag kan logga in på windows igen? jag vill ju inte direkt installera om allt igen...
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Jan-Olof » lör aug 18, 2018 9:44 am

Vad valde du på sidan Installationstyp - "Installera Linux Mint vid sidan om..." eller "Någonting annat"?
Hittas Windows 7 om du gör
Kod: Markera allt
sudo update-grub
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Mikael » lör aug 18, 2018 10:04 am

Visas "grub-menyn" men utan val för Windows?
Eller är det så att "grub-menyn" inte visas så att du inte kan göra några val?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

FöregåendeNästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster