Vilken mintversion till vilken dator?

Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Marie SWE » tor aug 16, 2018 11:31 pm

Hejsan.
Jag sitter i skrivande stund o kastar in win7 innan Mint19 Xfce på min dator för dual boot som jag skrivit om i andra trådar.
Då jag har på tok för mycket tid över nu medans win7 installeras, så funderar jag lite på mina äldre bärbara om de kanske går att skrämma liv i igen.

Vilken av alla mintversioner är lämpligast till dessa datorer nedan med tanke på den gamla hårdvaran?

Laptop 1: Advent 1315Nordic......... (supersvårt att hitta info om den, och jag vill inte starta upp den på grund av ett ransomeware som jag inte orkat analysera ännu)
Det jag vet och tror i några fall som markerats med några frågetecken är:
CPU: Intel Pentium Dual Core 533 MHz FSB T2310 1.46GHz
Cipset: Troligtvis SiS med tanke på grafiken ???
Grafik: SiS Mirage 3 Graphics
Cardreader: Realtek usb 2.0
Ram: 2GB DDR2-533
Audio: Realtek High Definition Audio.
Mus: Tochpad ????
Lan: SiS191/SiS190 Ethernet Controller
Wlan Realtek RTL8187B Wireless 802.11b/g
HDD: 160GB Sata

----------------------------------

Laptop 2: Acer aspire 3610
Chipset: Intel 910GML
Grafik: Intel 910GML Up to 128MB of shared RAM
CPU Intel Celeron M 370 1.50GHz 400 MHz FSB
Ram: 2GB DDR2-400
Audio: Realtek AC'97
Mus: Synaptic Touchpad V6.2
LAN: Realtek RTL8139/810x
Wlan: Atheros AR5005G802.11b/g
HDD: 80Gb ata100

----------------------------

Laptop 3: Fujitsu-Siemens ESPRIMO Mobile V5535
CPU Intel® Pentium® dual core Processor T2330 (1.6GHz, 533 MHz FSB)
chipset: SiS M672
Grafik: SiS Mirage 3+ Graphics, up to a max. shared memory of 256MB
Ram: 2GB DDR2-533
Mus: Tochpad ????
Audio: RealTek ALC268
Lan: SiS 196 LAN
Wlan: Atheros BG
HDD: 160GB Sata

Så vad tror ni är lämpligast för utgåva/version av minten?
Mint19 tror jag är lite tungt för dessa rariteter. :mrgreen:

Tack för svar på förhand.
//Marie


PS. om någon sitter på den saknade informationen av Advent datorn, så får ni gärna tipsa om det. DS.
Senast redigerad av Marie SWE fre aug 17, 2018 12:17 am, redigerad totalt 2 gånger.
Marie SWE
 

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Jan-Olof » fre aug 17, 2018 12:05 am

om någon sitter på den saknade informationen av Advent datorn, så får ni gärna tipsa om det.

Ljudkortet verkar bara ha beteckningen Realtek High Definition Audio. En drivrutin för Linux finns att hämta från
http://www.realtek.com.tw/downloads/dow ... wnTypeID=3
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Marie SWE » fre aug 17, 2018 12:17 am

Jan-Olof skrev:
om någon sitter på den saknade informationen av Advent datorn, så får ni gärna tipsa om det.

Ljudkortet verkar bara ha beteckningen Realtek High Definition Audio. En drivrutin för Linux finns att hämta från
http://www.realtek.com.tw/downloads/dow ... wnTypeID=3

Okej :D då var det ett frågetecken mindre. :mrgreen:

Frågan är vad som är lagom att ha o sådan gammal hårdvara.. Så la jag till en lapptopp till :roll:
Marie SWE
 

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Marie SWE » fre aug 17, 2018 4:57 pm

Efter att ha googlat i en dag, så verkar det som Mint 18.1 är den senaste versionen som det går att få SiS Mirage 3 Graphics att fungera över 640 i upplösning.. dock var det lite trixigt såg jag. :?
Så laptop 1 och 3 har inget annat val än 18.1.. stämmer min uppfattning?

Med tanke på hur små skärmarna är, så räcker nog 1024... 15tums widescreens på båda.
Marie SWE
 

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav mattem » fre aug 17, 2018 8:35 pm

Ja, minns inte i vilken kärna stödet för S3-grafik försvann, men jag hade nog kört Mint 17 eller tidigare, eller kanske någon variant av Debian.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Marie SWE » lör aug 18, 2018 12:03 am

mattem skrev:Ja, minns inte i vilken kärna stödet för S3-grafik försvann, men jag hade nog kört Mint 17 eller tidigare, eller kanske någon variant av Debian.

Okej... men vad dumt att de tar bort stöder för drivrutiner med nyare versioner... då blir det lite som windows, när de slutar med säkerhetsuppdateringar så måste man ha nyare version och den nyare versionen kräver att man måste ha nyare hårdvara. :?

Jag hittade det här på https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=271946 att någon sa att sista versionen var mint 18.1
Men den har ju stöd för uppdateringar till 2021 i alla fall.. ett år längre än win7.
Marie SWE
 

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Mikael » lör aug 18, 2018 10:31 am

Spånar lite, om det är okej?

Kanske skulle jag ha velat hit och dit enligt nedan om det var jag som hade dessa datorer. Eller vi antar att det är två datorer, en med SiS (A) och en "bättre", utan SiS (B).
Okej, då kör vi:

Har två gamla datorer som jag gärna vill peta in Linux i. Helst då Mint.
A ger bekymmer med grafiken. B ger (förhoppningsvis) inte bekymmer med grafiken.

Då kan man ju till att börja med att fråga sig om jag i A måste ha en viss skärmupplösning eller om jag kan använda B där denna skärmupplösning behövs.
Jo, jag vill nog gärna ha detta även i A för att... jag ska rita i CAD.. typ..
Okej, men klarar A detta i övrigt då vad gäller prestanda? Om inte så hjälper det ju inte med bra skärmupplösning.
Mjo, den ska nog klara detta.
Okej, kommer den lilla skärmen att vara lämplig för det?
Nej, kanske inte det.. men jag kan koppla in en extern skärm!
Ja, men då kanske man kan använda ett externt grafikkort (USB) där man möjligen får bättre skärmupplösning.
Hm, det kostar ju en slant.. är det värt det, med den i övrigt gamla datorn..?
Nej, jag vill inte kosta på den något.
Okej, då är vi tillbaka där vi började...
En "äldre" version av LM fungerar men inte den nyaste eller den nya som kommer efter den osv. Gör det något?
Ja, jag vill ju ha det senaste ju!
Fast.. om jag nu ska använda den "bara" för att rita CAD (typ), duger inte den med det "äldre" OS,et då?
Jo, det borde det göra..

Men okej då! Jag struntar i detta där jag måste ha bra skärmupplösning men vad ska jag använda A till då?
Hm. måste den användas eller ska jag plocka ut disken och använda till mina Timeshift?
Jo men den fungerar ju, skapligt.
Okej. Kan få fungera som internetradio på altanen.
Eller som en NAS med en eller ett par USB-anslutna diskar.
Kanske skippar Linux Mint då och testar Android x86 i stället..

Troligtvis skulle jag vela fortfarande om detta scenario var på riktigt men det är jag det :roll:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Marie SWE » lör aug 18, 2018 3:53 pm

Oja, spåna gärna på... det är ju sådant som ger funderingar o idéer och i slutenden lösningar. :D

Bara för att svara på något av spåningen..
Datorerna kommer bara användas för surf eller ha med för att kunna visa några bilder.. ha med PDF'er för olika ändamål.. o annan information där det kanske är en miljö där jag inte vill ha med mina fina laptops o riskera att de kan ta skada.

Angående upplösning så överlever jag på 1024.. men 640 som många får som maxupplösning med SiS grafiken så går det ju inte ens att surfa med den...
Nu behöver jag inte ha just Linux Mint, men Linux är tanken.. Då jag är ny på Linux, så är det ju enklare att sköta om datorerna om det är så lik linuxversion som möjligt.. Men jag är inte låst vid Mint... så finns det andra som är bättre, så tar jag gärna emot tips. :)

neee senaste versionerna av utgåvor är jag inte i behov.. det absolut viktigaste är att det finns säkerhetsuppdateringar, så man inte sitter med en sårbar dator ut mot nätet.
Jag gillar windows 98, 2000, xp och win7... men win8 och 10 kommer jag inte ta i med tång ens.. Så om säkerhetsuppdateringar hade funnits till de gamla win versionerna så hade jag använd dem än i dag.. 98SE, 2000 och XP fanns det ultrasuveräna mjukvarubrandväggar till som klår allt som ens existerar i windowsvärlden och Linuxvärlden... så winXP använder jag än idag även att det inte finns säkerhetsuppdateringar för specifika ändamål där jag behöver extra hög nätverkssäkerhet. Tyvärr är de sårbara ifall något kommer in i datorn..
Så äldre Linux versioner gör mig absolut inget om det bara finns stöd för säkerhetsuppdateringar de kommande åren.

Android... de är väl bundna till att man behöver google konto?

Spåna gärna vidare på detta o se om du fortfarande skulle vela. :mrgreen:

Edit:
Jag missade visst om Nas o backuper.. Jag har en server som jag synkar mina datorer mot. Den servern har sedan en offline backup ifall åskan skulle slå ner o åskskyddet inte klarar att rädda servern.
Marie SWE
 

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav mattem » lör aug 18, 2018 10:28 pm

Jag håller med dig om upplösningen, 640x480 är inte användbart i dagens läge om man vill kunna använda datorn till något vettigt, annars får man använda ett system och programvara som är anpassade för upplösningen, d.v.s. system och program från förr.

För ändamålet du vill använda datorn till duger ju både XP och Windows 7 eller någon lämplig version av Linux, så länge det finns drivrutiner att installera och en modern(are) webbläsare. Det lilla som denna dator kommer att användas lär den inte behöva de senaste säkerhetsuppdateringarna utan köra på ett äldre system, idag skulle man nästan kunna klassa XP som ett säkert system av den enkla anledningen att attacker mot systemet närmast är obefintligt då "ingen" använder det. Problemet är väl då att dessa "inga" är väldigt många system för militär, styrsystem för infrastruktur o.s.v. o.s.v. ...

Tar vi då en äldre version av Linux så är ju chansen att drabbas av något säkerhetshål minst sagt minimal, dels på grund av systemets säkrare uppbyggnad från början, men även på grund av den minimala användarbasen som faktiskt använder Linux jämfört med Windows.

Det viktigaste är en brandvägg samt en modern webbläsare, samt att inte köra systemet med administratörsrättigheter. Så rätt använt så är kan även XP vara säkert. Med de tre stegen så är man i princip osårbar om man inte aktivt besöker suspekta sidor som sidor för piratkopior, oseriösa porrsidor, suspekta nyhetssidor och sidor för konspirationsteorier m.m.

Fördelen med Linux är att kör man Debian eller en av alla dess varianter som Ubuntu, Mint m.m. så kan man köra en och samma fönsterhanterare på alla sina system, vanligt förekommande kommandon som apt-get update o.s.v. är desamma.

Min erfarenhet av Linux är att ju mer RAM du har i datorn, ju mer lägger systemet beslag på, för att det kan, för att snabba upp systemet, lite som gamla tiders RAM-diskar man kunde skapa. Har du enbart 2 GB så hushåller systemet med resurserna bättre än om du har 8 GB.

Jag har 32 GB RAM i min dator, men oavsett vad jag gör så är nog 12-14 GB det mesta jag någonsin sett användas och då har Chrome stått för 80% av användandes så stänger jag det så återgår det mesta som ledigt igen. Har två andra datorer med 8 GB RAM och de har heller aldrig slut på RAM, även på dessa används Chrome och det strömmas både från SVT Play, Barnkanalen och Youtube samt spelas på.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Marie SWE » lör aug 18, 2018 10:58 pm

*leer* :mrgreen: jag älskar när ordet nästan obefintligt o minimal risk används i samma mening som säkerhet :mrgreen:
Det är minimal risk att bli påkörd om man går ut i gatan på en 30väg utan att titta sig för.... Men går man verkligen rakt ut, blundar o håller för öronen för att se om man klarar sig? :D

i min värld, så ska en dator inte vara uppkopplad mot nätet och surfas runt med som inte har säkerhetsuppdateringar.. även med brandvägg o senaste webläsaren så kan elände komma in och säkerhetshål för hackning finns. även om risken är mikroskopisk så är oturen där när man absolut inte vill det.
För 3år sedan så använde jag en xp dator online som alltid används offline(min Advent dator i startinlägget) jag skulle bara hämta hem en PDF fil till ett bios till en gammal 486:a.. Jag hade avast antivirus i den uppdaterat och jag hade xp's egna brandvägg.. trotts det kom det in ett ransomware i datorn och krypterade lite över tvåhundratusen filer.. jag hade backup på allt förutom 60filer.. av de 60 kunde jag hämta hem 50.. så 10 av dem är borta.
Risken var minimal.. men nog attan bet den till.

Men dator 1 och 3 med sis gick ju köra på mint18.1, så de är lösta..
Hårdvaran i dator2 är ju lite klenare... tror du den klarar av 18.1 utan att gå på knäna? eller bör man gå ännu längre tillbaka i mjukvaran?
Det är ju lite dumt att ha ett lastbilssläp efter en liten hundkoja till bil. :mrgreen:

Nu ska jag smita en stund.. jag håller på att mörda min linuxdator typ.... (surfar med win7 nu)
Marie SWE
 

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav mattem » sön aug 19, 2018 1:57 pm

Haha... :mrgreen:

Det är farligt att leva, det kan rentav vara dödligt :lol:

Ja, riskerna med Windows är större än med Linux, men risken finns alltid där, även med ett fullt uppdaterat system.

Det är ju bara att prova vad som fungerar eller inte på din gamla dator. Du vet att om du kan använda USB som Live-medium för ISO-filen så kan du installera och konfigurera systemet och så att allt du vill använda, eventuella drivrutiner m.m. och se så att allt fungerar innan du väljer att installera systemet.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Marie SWE » mån aug 20, 2018 7:16 pm

mattem skrev:Haha... :mrgreen:

Det är farligt att leva, det kan rentav vara dödligt :lol:

Ja, riskerna med Windows är större än med Linux, men risken finns alltid där, även med ett fullt uppdaterat system.

Det är ju bara att prova vad som fungerar eller inte på din gamla dator. Du vet att om du kan använda USB som Live-medium för ISO-filen så kan du installera och konfigurera systemet och så att allt du vill använda, eventuella drivrutiner m.m. och se så att allt fungerar innan du väljer att installera systemet.


Japp livet är skört..

Riskerna är ännu större med ett OS man inte kan... Den som kan ett OS på ryggradsnivå vet hur man täpper till säkerhetsriskerna... medans en som inte kan ett OS är extremt sårbar när de inte ens vet hur man installerar säkerhetsuppdateringar.. aktiverar en brandvägg osv osv.

Lika så om du aldrig har kört bil och ska ge dig ut i rusningstrafiken på Essingeleden.. risken är 99% att du råkar ut för något... medans har du kört bil o har haft körkort i 20år så är risken bara 5% att något händer.

Med sis grafiken så hade många enligt de engelska forumena haft en fungerande grafik i Live läget, medans efter installationen så blev det 640 upplösning..
Så det går inte förlita sig på att det fungerar med en Live sticka tyvärr.
Är hårddisken tom, så tar det ju inte många minuter att göra en test installation.

Men jag har kommit fram till ett beslut angående datorerna.. jag testar 18.1 går inte det så får de bli brevpressar. ;)
Ha det bästis.
Marie SWE
 

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Mikael » mån aug 20, 2018 8:19 pm

Marie SWE skrev:Efter att ha googlat i en dag...]


Googlade litet jag med, då, och någon träff, som jag förmodligen inte skulle hitta igen nu, gav typ
... eller ska jag vänta till LMDE3 släpps?

Oklart om det per automatik skulle lösa sig eller om någon bara tipsat att pröva.

Och om alternativet är elektronikåtervinningen kanske en test med LMDE3 kan släta ut ev. frågetecken?
GSG.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Marie SWE » tis aug 21, 2018 2:51 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Efter att ha googlat i en dag...]


Googlade litet jag med, då, och någon träff, som jag förmodligen inte skulle hitta igen nu, gav typ
... eller ska jag vänta till LMDE3 släpps?

Oklart om det per automatik skulle lösa sig eller om någon bara tipsat att pröva.

Och om alternativet är elektronikåtervinningen kanske en test med LMDE3 kan släta ut ev. frågetecken?
GSG.

Du hittade troligtvis en av de trådarna som mig... var det denna kanske? denna tråden avråder från att vänta på mint 19 o ta 18.1 istället.https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=1486811&sid=f872a2c1dd64c6799a061b08eb8cfcf1#p1486811
Marie SWE
 

Re: Vilken mintversion till vilken dator?

Inläggav Mikael » tis aug 21, 2018 2:59 pm

Stämmer bra det!
Mint 18 dropped Xorg so I migrated to LMDE2 which gives acceptable screen resolution and which I'm still using now.
I noted that Mint 19 had returned to Xorg so thought that the Xorg.conf file in /etc/X11 would work again to give a good screen resolution.
But it seems that I thought wrong as even with the Xorg.conf file I can only obtain 640 x 480 using Mint 19.
Any ideas other than to wait for LMDE3 ?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster