Flera OS installationer på samma hårddisk

Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » ons jul 18, 2018 4:04 pm

Hejsan på er :D

Nu börjar det närma sig ominstallation för min del.. dock ska jag avvakta tills nya isofilerna släpps som ni diskuterar i en annan tråd.

Är det lika simpelt att lägga 1win och två olika Linux installationer som det är för att ha dual boot på 1win o 1Linux?
Samt om nya Mint19 får ännu mer problem så en ominstallation krävs, går det simpelt att bara installera om Minten utan att trippel booten blir sabbad så jag får megaproblem?

Jag avskyr att vara nybörjare på Linux. :lol:
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Mikael » ons jul 18, 2018 6:41 pm

Det här kan andra bättre men jag skulle säga Ja, det är lika enkelt.
Så länge som Windows redan finns/installeras först kommer Linux att hantera resterande.

Att tänka på är hur stort utrymme man vill att installationen ska vara och jag vet inte hur installationen hanterar en tredje installation.
När man i installationen väljer alternativet "vid sidan av...", bild sid. 17 i den svenska anvisningen (Cinnamon 18.2), och man har ETT operativ från början så får man (väl?) ange hur stor plats av den tidigare man vill norpa.
Har man TVÅ sedan tidigare vet jag inte om man kan styra så att man kan norpa plats av den ena (och då vilken?) eller norpa plats av båda.

Här kanske man då behöver välja "Någonting annat" och själv partionera om.
Jag skulle, i så fall, välja att göra detta, i lugn och ro, innan installationen.
Alltså krympa tidigare partitioner och skapa en ny.

Ja, eller som jag har på min gamla burk, dela installationerna på olika fysiska diskar.
Då kan man dessutom koppla ur de befintliga medan man installerar för att på så vis eliminera risken att man sabbar något på dessa.

Tillägg: Hoppas Jan-Olof kommer med besked och nämn då gärna detta med monteringspunkt, OM den mot förmodan ska vara annat än / samt detta med växlingspartition, som ju rimligen bör finnas redan.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » ons jul 18, 2018 7:11 pm

Jag tänkte partitionera upp hårddisken redan innan windows installationen..
150Gb till windows, 620Gb personlig datapartition NTFS som alla OS kan komma åt..115Gb linux mint.. var de udda 15 ska vara till växlingspartitionen sedan lika till andra versionen av Linux 115 var av 15 är till växlingspartition. så totalt blir det 6partitioner på disken. Så om jag skapar fyra primära först en till win, en till data o sedan varsin med utökade så jag kan få 6stycken. Då borde ju linux kunna ta en av de primära o skapa sina två utan att jag i efterhand behöver krympa några partitioner.

ja, joo fast nu är det en bärbar dator, så jag kan bara ha en hårddisk i datorn. Jag såg nu att jag hade glömt att skriva ut det*hahaha* aja.. nu har jag skrivit att det gäller en bärbar dator. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Jan-Olof » tor jul 19, 2018 1:05 am

Jag har läst på nätet om folk som har haft rätt så många operativsystem installerade samtidigt. Själv har jag aldrig haft mer än tre, vad jag kan minnas.

När jag installerar så börjar jag alltid med att skapa de partitioner som kommer att behövas. Det går säkert att göra på annat sätt, men jag tycker att jag har bättre kontroll över installationen genom att göra så. Om jag vill ändra någonting, är det också enkelt att ta bort partitionerna och börja om.

Om man vill ha Windows så måste det alltid installeras först. Här får man väl också räkna med att Windows lägger in en eller flera dolda partitioner. Om datorn är så pass ny att den har (U)EFi istället för BIOS så brukar den också vilja ha en särskild EFI-partition för att kunna starta.

Jag antar att du, Marie, bara tänker använda den personliga datapartitionen för att spara bilder, musik och liknande. Den kan ju inte användas som hem för dina användarkonton i Linux om den skall ha NTFS som filsystem. Visserligen är Linux hyfsat bra på att använda NTFS men Windows och Linux använder rättigheter på olika sätt. Med ett tilläggsprogram så lär Windows kunna läsa Linux-partitioner formaterade som ext4 men det är inget som jag har provat.

Det skulle kanske kunna vara lockande att försöka använda en partition med gemensam hem-mapp för båda Linux-versionerna, men du kommer troligen att ha lite olika versioner av dina program (med olika inställningar) och då är det bättre att använda vanliga mappar.

De båda Linux-versionerna kan däremot ha en gemensam växlingspartition. För båda gäller också att det är / som skall vara monteringspunkt för filsystemet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » tor jul 19, 2018 1:51 am

Jan-Olof skrev:Jag har läst på nätet om folk som har haft rätt så många operativsystem installerade samtidigt. Själv har jag aldrig haft mer än tre, vad jag kan minnas.

När jag installerar så börjar jag alltid med att skapa de partitioner som kommer att behövas. Det går säkert att göra på annat sätt, men jag tycker att jag har bättre kontroll över installationen genom att göra så. Om jag vill ändra någonting, är det också enkelt att ta bort partitionerna och börja om.

Om man vill ha Windows så måste det alltid installeras först. Här får man väl också räkna med att Windows lägger in en eller flera dolda partitioner. Om datorn är så pass ny att den har (U)EFi istället för BIOS så brukar den också vilja ha en särskild EFI-partition för att kunna starta.

Jag antar att du, Marie, bara tänker använda den personliga datapartitionen för att spara bilder, musik och liknande. Den kan ju inte användas som hem för dina användarkonton i Linux om den skall ha NTFS som filsystem. Visserligen är Linux hyfsat bra på att använda NTFS men Windows och Linux använder rättigheter på olika sätt. Med ett tilläggsprogram så lär Windows kunna läsa Linux-partitioner formaterade som ext4 men det är inget som jag har provat.

Det skulle kanske kunna vara lockande att försöka använda en partition med gemensam hem-mapp för båda Linux-versionerna, men du kommer troligen att ha lite olika versioner av dina program (med olika inställningar) och då är det bättre att använda vanliga mappar.

De båda Linux-versionerna kan däremot ha en gemensam växlingspartition. För båda gäller också att det är / som skall vara monteringspunkt för filsystemet.


Tackar tackar för ditt svar :D
Hem mappen i linux använder jag lika lite som Mina dokument i win... kraschar operativet oväntat precis innan en backup, så vill jag inte behöva gå in o leta upp personliga filer.. Där av har jag en datapartition som jag alltid sparar ner filer på direkt.. Visst att det går att ändra både vart hem mappen och mina dokument ska ligga i ett hårddiskträd... men då efter en krasch så måste man börja och ställa in det i det drabbade os'et för att få det som det ska vara... vilket jag tycker är mer tidskrävande än att klicka på spara som och sedan hänvisa till D:\ :) Något som ligger kvar i ryggmärgen sedan win 3.11 tiden :lol:
Sedan så har jag även hela datadisken utdelad i nätverket, så jag enkelt kommer åt allt personligt från mina andra datorer.
Nej jag har inte UEFI bios i datorn, så den partitionen slipper jag undan. :)
Win7 kan man enkelt få att bara använda en partition utan att den skapar den lilla dolda.. När du ska installera win.. partitionera upp hårddisken innan i en eller flera partitioner.. när du startar installationsprogrammet så hänvisar du windows att installera på partition 1.. Då hela hårddisken redan är partitionerad och du inte låter win-install ändra på partitionerna, så kommer den även att lägga informationen den gömmer på den lilla dolda 150mb partitionen på 1:a partitionen fast under dolda mappar istället.. vips så har man plats för en primär partition till. ;)

okej, det låter ju smidigt att båda linux versionerna kan ha gemensam växlingspartition.. Men då man inte kommer åt den partitionen, hur stor risk är det att det blir skräpfiler kvar i växlingspartitionen om en linux version kraschar och jag installerar om den?
Scenario.. Alla OS ligger i viloläge.. när jag sedan ska starta ena linux versionen så kraschar allt under uppstart och det är bara att installera om det.. Kan då rester från viloläget ligga kvar efter en ominstallation, med tanke på att viloläget använder växlingspartitionen?
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Jan-Olof » tor jul 19, 2018 2:35 pm

Själv brukar jag lägga hem för alla användarkonton i datorn på en separat partition. Vid byte till en ny version är det sedan bara att välja den som /home (utan att formatera den, förstås). Detta är väl inte aktuellt i det här fallet eftersom du antagligen vill ha samma användarnamn oavsett vilket operativsystem du använder.
Visst att det går att ändra både vart hem mappen och mina dokument ska ligga i ett hårddiskträd...

Jag försökte göra det i en dator med Windows en gång... Tyckte att jag läste på ordentligt och följde beskrivningen noggrant, men det blev så mycket krångel att jag fick ge upp det experimentet och flytta tillbaka "Mina dokument" igen.
...när du startar installationsprogrammet så hänvisar du windows att installera på partition 1.. Då hela hårddisken redan är partitionerad och du inte låter win-install ändra på partitionerna, så kommer den även att lägga informationen den gömmer på den lilla dolda 150mb partitionen på 1:a partitionen fast under dolda mappar istället..

Intressant, men vad händer vid en eventuell "fabriksåterställning"? Jag har hört att folk har fått sina datapartitioner borttagna eller "återställda" till att vara tomma. Har just hjälpt en bekant att göra återställning av Windows 10 för andra gången på några månader.
Scenario.. Alla OS ligger i viloläge..

Att ha flera operativsystem i viloläge - samtidigt. Då är säkert lugnast att ha en växlingspartition för varje system, men då måste du se till så att inget av dem lägger beslag på båda - Linux kan ju använda flera växlingspartitioner. Vid installation formateras den valda växlingspartitionen (se bild längst ned på sidan 19 i användarguiden) så där blir det inga rester kvar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » tor jul 19, 2018 4:00 pm

Jan-Olof skrev:Själv brukar jag lägga hem för alla användarkonton i datorn på en separat partition. Vid byte till en ny version är det sedan bara att välja den som /home (utan att formatera den, förstås). Detta är väl inte aktuellt i det här fallet eftersom du antagligen vill ha samma användarnamn oavsett vilket operativsystem du använder.
Visst att det går att ändra både vart hem mappen och mina dokument ska ligga i ett hårddiskträd...

Jag försökte göra det i en dator med Windows en gång... Tyckte att jag läste på ordentligt och följde beskrivningen noggrant, men det blev så mycket krångel att jag fick ge upp det experimentet och flytta tillbaka "Mina dokument" igen.
...när du startar installationsprogrammet så hänvisar du windows att installera på partition 1.. Då hela hårddisken redan är partitionerad och du inte låter win-install ändra på partitionerna, så kommer den även att lägga informationen den gömmer på den lilla dolda 150mb partitionen på 1:a partitionen fast under dolda mappar istället..

Intressant, men vad händer vid en eventuell "fabriksåterställning"? Jag har hört att folk har fått sina datapartitioner borttagna eller "återställda" till att vara tomma. Har just hjälpt en bekant att göra återställning av Windows 10 för andra gången på några månader.
Scenario.. Alla OS ligger i viloläge..

Att ha flera operativsystem i viloläge - samtidigt. Då är säkert lugnast att ha en växlingspartition för varje system, men då måste du se till så att inget av dem lägger beslag på båda - Linux kan ju använda flera växlingspartitioner. Vid installation formateras den valda växlingspartitionen (se bild längst ned på sidan 19 i användarguiden) så där blir det inga rester kvar.


Du gissade rätt :D .. jag använder samma användarnamn i samtliga datorer faktiskt.. och det finns bara en användare/OS

Det gjorde du rätt i.... Den stora nackdelen med att flytta user mappen i windows är att vid en systemreparation så kan windows få frispel när mappen inte finns på C-disken :lol:
Men annars är det lätt att flytta den.. gå in under användare/användarnamn högerklicka på mina dokument o ta egenskaper... sedan har du en flik som heter Plats.. där kan du enkelt flytta den. :) Lika så för Min musik, mina bilder osv osv.. Det går att flytta hela användarmappen oxå.. men vis en systemåterställning eller systemreparation kan det bli mer bekymmer än vad det är värt.. så bäst är det att bara spara filerna på en annan plats än under mina dokument trädet. :D

nja det trixet med att slippa de dolda partitionerna fungerar bara enkelt med retail skiva.. När man har återställningspartitioner så är det redan kört, då det ligger inbäddat.. Det går att manipulera det så man slipper dem, men då ska man inte göra det på originala hårddisken om man inte har klonat den först... borttagna partitioner med överskriven data går inte att återställa. När det gäller win10 så är det enbart manipulation av systemet om man ska slippa de dolda partitionerna.. Win10 tar jag inte i med tång... där av att jag nu lär mig Linux, då win7 når EOL 2020 :? windows från 8an kallar jag för winskrot. :lol:

okej, jaa det kändes som att separata växlingspartitioner nog är smartast för mig som slaviskt använder viloläget :roll: :lol:
Men hur "ser man till" att ingen av linux versionerna lägger beslag på båda?
Nu när jag klickat på skicka, så ska jag kika på sidan 19 :D

Supertack för alla svar :mrgreen:

Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Jan-Olof » tor jul 19, 2018 11:20 pm

Men hur "ser man till" att ingen av linux versionerna lägger beslag på båda?

Du väljer den partition du vill använda (enligt den övre bilden på sidan 19). Sedan markerar du den andra och väljer "Använd inte den här partitionen". (Ja, Linux är logiskt).

Det går också lätt att redigera filsystemstabellen, /etc/fstab, om du skulle vilja ändra någonting senare.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » fre jul 20, 2018 12:11 am

Jan-Olof skrev:
Men hur "ser man till" att ingen av linux versionerna lägger beslag på båda?

Du väljer den partition du vill använda (enligt den övre bilden på sidan 19). Sedan markerar du den andra och väljer "Använd inte den här partitionen". (Ja, Linux är logiskt).

Det går också lätt att redigera filsystemstabellen, /etc/fstab, om du skulle vilja ändra någonting senare.


Okej.. jag kikade efter jag hade skrivit messet o jag tror jag vet hur jag går tillväga.
Jag tänkte påbörja installationen när den nya stabila iso'n släpps till Minten.
Dock står jag o velar mellan Mate och Xfce.. Jag vill ha den som är mest lättdriven ut hårdvarusynpunkt då det är en relativt gammal laptop... samtidigt vill jag ha en så lik windowsmiljö som möjligt då jag använder windows mest så länge

Något förslag?

Lxde verkar ha en ganska lik windows skrivbordsmiljö, men den finns väl inte till Mint? Sedan om den är så lik i menyerna, det har jag inte en blekaste aning om. :roll:
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Mikael » fre jul 20, 2018 12:46 pm

Dock står jag o velar mellan Mate och Xfce.. Jag vill ha den som är mest lättdriven ut hårdvarusynpunkt då det är en relativt gammal laptop... samtidigt vill jag ha en så lik windowsmiljö som möjligt då jag använder windows mest så länge
Något förslag?

Bollplank:
Lik Windows. Mm.. men varför, egentligen?
Om man rannsakar sig själv kanske..
Jag har en SAAB/Windows.
Jag byter till en Volvo/Linux Mint.
Vill jag då verkligen att Volvon ska se ut som en SAAB? Varför bytte jag då egentligen?
Det är väl så att de bra sakerna med SAAB,en ska finnas även i Volvon?
Eller?

Jag har(hade) fixat Windows 10-tema och Victory Icons för att få Mint att se ut som Windows 10 men det var mest "på kul", att kunna visa ev. intresserade att Linux inte behöver se ut som temat i Matrix.
Nu har jag hittat "snygga" teman till Tara (sök Cinnamox) och det är också "bara för att". Kanske för att det egentligen inte ska se ut som Windowsmiljön.

Fortsätter med egna reflektioner.
I Windowsmiljö (=jobbet) använder jag aldrig Utforskaren (Usch) utan TotalCommander och i jobbet är det en stor del av tiden som TC får arbeta. Direkt kopplat till arbetsuppgifterna.

Hemma, i Linuxmiljö har jag DoubleCommander för ren filhantering, ex. manuell backup osv.
Här använder jag i stället oftare en av Mints egna filhanterare, Caja.
I Caja vill jag då kunna, likt i Windowsmiljö, få så många alternativ som möjligt vid högerklick.
Markering_007.png
Markering_007.png (31.92 KiB) Visad 20878 gånger

Sådant är för mig viktigare, att detta finns tillgängligt, än att ex. Startmenyn ser ut som i Windows.

Såå... vad är det som är "så lik Windowsmiljö"?

Egentligen...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » fre jul 20, 2018 3:22 pm

Varför likt windowsmiljö... under min tid att konvertera över till linux från windows... Så det är enbart en mental känsla att det känns lättare att hitta runt när det är lite smålikt även att det är totalt olika..
Jag bytte inte till linux för att jag hade ett intresse för linux... utan jag byter för att windows slutar med supporten av säkerhetsuppdateringar 2020 för windows 7.
Lika så som med min bil... jag har den sista volvon som levererades med bakhjulsdrift.. den dagen den inte går så blir jag tvungen att kika åt BMW och Mercedes då de är de enda som har kvar bakhjulsdrift i sin nyproduktion.

Att ha windows 10 är samma sak som att dela med sig av hela sitt privatliv till microsoft, med tanke på användarvillkoren där det tydligt framgår att de kan när de vill, läsa din e-post, titta på vad du har för filer i datorn, aktivera din mikrofon och webbkamera.. OSx är inte ett alternativ, då det bara fungerar till mac datorer.. och byta ut all hårdvara är dyrt.. Så Linux är det alternativ som kvarstår...
Så jag har till 2020 att lära mig linux, bekanta mig med miljön mer o mer under denna tiden.
När jag lärt mig så mycket att jag kan hantera laptops o stationära datorer, så ska jag även gå över till linux på mina två servrar.. Men de väntar jag med nu, då det krävs mer kunskap än dual bot o vara få ett nätverk att fungera. :?

Men huvudsaken är inte att ha en windowsmiljö i linux... utan det är att hitta linux versioner som tar så lite hårdvarukraft som möjligt, så jag får så mycket kapacitet som möjligt över till mina program o så.

Med linux Mint Mate med 6Gb ram, 6Gb växlingsutrymme, så har jag redan fått datorn att hänga sig flera gånger, då ramminnet blir fullt och växlingsutrymmet blir fullt...
Det har jag aldrig varit med om i windows.. bara fått ett meddelande med att växlingsfilen utökas och att datorn kan bi lite långsam under processen.

Så där av att jag frågar efter vilken version av linux som tar minst hårdvaruprestanda.. Lika så går cpu'n 8-12grader varmare med Linux än windows(dual bot med mint mate och win7)

Jag hoppas det svarade lite på bollplanks funderingarna. :D
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Mikael » fre jul 20, 2018 6:31 pm

Så där av att jag frågar efter vilken version av linux som tar minst hårdvaruprestanda.


Tidigare var det väl så att Xfce var den lättaste och sedan kom MATE följt av Cinnmon och därefter KDE.
Nu går ju KDE bort och det är för Tara samma systemkrav för alla tre miljöer.
Kanske skulle LMDE 2 då vara ett bättre alternativ?

“Release Notes for Linux Mint 19 Xfce”
System requirements:
1GB RAM (2GB recommended for a comfortable usage).
15GB of disk space (20GB recommended).
1024×768 resolution

“Release Notes for Linux Mint 19 MATE”
System requirements:
1GB RAM (2GB recommended for a comfortable usage).
15GB of disk space (20GB recommended).
1024×768 resolution

“Release Notes for Linux Mint 19 Cinnamon”
System requirements:
1GB RAM (2GB recommended for a comfortable usage).
15GB of disk space (20GB recommended).
1024×768 resolution

LMDE 2
System requirements:
512MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
9GB of disk space (20GB recommended).
Graphics card capable of 800×600 resolution (1024×768 recommended).

Värdelöst svar av mig, jag vet! :?
Men du får kanske testa alla?
Bara köra Live-version, öppna systemövervakaren (eller lägga till den i panelen och bara hovra med musen där) och starta en webbläsare och öppna en och samma sidor.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav mattem » fre jul 20, 2018 7:47 pm

Jag tycker faktiskt att Mint Cinnamon är det som mest likt Windows XP / 7 rent estetiskt och funktionsmässigt. Allt ligger ungefär på samma sätt som i Windows XP / 7 kallas för "klassisk startmeny" alltså så som den såg ut i Windows 2000 och tidigare versioner. Tycker själv att det är som Windows fast bättre :mrgreen:

Till höger om startmenyn ligger de programikoner som man snabbt vill komma åt utan att använda startmenyn och längst till höger har man aktivitetsfältet. På skrivbordet ligger motsvarande "den här datorn" och "mina dokument" och vill man ha fler ikoner eller använda skrivbordet för att spara alla sina filer så går det också bra.

Angående startmenyn så 95% av allt jag vill starta så använder jag vänster "windows-tangent" och börjar sen skriva det jag vill starta, startar sen med ett tryck på enter eller om det behövs stegar ett steg eller två med piltangenten innan rätt objekt är markerat. Sällan jag behöver använda musen för att starta några program. Oftast använder jag musen till snabbikonerna vid startmenyn eller snabbgenvägarna på vänsterkanten i startmenyn.
Bilagor
Skärmbild från 2018-07-20 20-39-40.jpg
Skärmbild från 2018-07-20 20-39-40.jpg (49.77 KiB) Visad 20821 gånger
Skärmbild från 2018-07-20 20-39.jpg
Skärmbild från 2018-07-20 20-39.jpg (26.73 KiB) Visad 20971 gånger
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » fre jul 20, 2018 8:14 pm

Mikael skrev:
Så där av att jag frågar efter vilken version av linux som tar minst hårdvaruprestanda.


Tidigare var det väl så att Xfce var den lättaste och sedan kom MATE följt av Cinnmon och därefter KDE.
Nu går ju KDE bort och det är för Tara samma systemkrav för alla tre miljöer.
Kanske skulle LMDE 2 då vara ett bättre alternativ?

“Release Notes for Linux Mint 19 Xfce”
System requirements:
1GB RAM (2GB recommended for a comfortable usage).
15GB of disk space (20GB recommended).
1024×768 resolution

“Release Notes for Linux Mint 19 MATE”
System requirements:
1GB RAM (2GB recommended for a comfortable usage).
15GB of disk space (20GB recommended).
1024×768 resolution

“Release Notes for Linux Mint 19 Cinnamon”
System requirements:
1GB RAM (2GB recommended for a comfortable usage).
15GB of disk space (20GB recommended).
1024×768 resolution

LMDE 2
System requirements:
512MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
9GB of disk space (20GB recommended).
Graphics card capable of 800×600 resolution (1024×768 recommended).

Värdelöst svar av mig, jag vet! :?
Men du får kanske testa alla?
Bara köra Live-version, öppna systemövervakaren (eller lägga till den i panelen och bara hovra med musen där) och starta en webbläsare och öppna en och samma sidor.


Mycket intressant :)
Lmde 2 är det denna? https://www.linuxmint.com/download_lmde.php
Där står det att det går att ladda ner Cinnamon eller Mate... Är det enbart själva utseendet som typ är skillnaden?

Jag tror det blir svårt att testa något ordentligt via live versioner.. det finns ju inga extraprogram o nätverk att belasta systemet med. Det tog mig nog en månad eller två innan jag säckade den här datorn med fullt minne+växlingspartition så det hängde sig o bara var att hålla in powerknappen o döda datorn med tvång.

Så här i efterhand så stör jag mig lite på att jag aldrig fick upp varningsmeddelande att växlingsfilen är maxad.... finns det något man kan göra för att få sådana varningsmeddelanden?
Senast redigerad av Marie SWE fre jul 20, 2018 8:19 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
 

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » fre jul 20, 2018 8:18 pm

mattem skrev:Jag tycker faktiskt att Mint Cinnamon är det som mest likt Windows XP / 7 rent estetiskt och funktionsmässigt. Allt ligger ungefär på samma sätt som i Windows XP / 7 kallas för "klassisk startmeny" alltså så som den såg ut i Windows 2000 och tidigare versioner. Tycker själv att det är som Windows fast bättre :mrgreen:

Till höger om startmenyn ligger de programikoner som man snabbt vill komma åt utan att använda startmenyn och längst till höger har man aktivitetsfältet. På skrivbordet ligger motsvarande "den här datorn" och "mina dokument" och vill man ha fler ikoner eller använda skrivbordet för att spara alla sina filer så går det också bra.

Angående startmenyn så 95% av allt jag vill starta så använder jag vänster "windows-tangent" och börjar sen skriva det jag vill starta, startar sen med ett tryck på enter eller om det behövs stegar ett steg eller två med piltangenten innan rätt objekt är markerat. Sällan jag behöver använda musen för att starta några program. Oftast använder jag musen till snabbikonerna vid startmenyn eller snabbgenvägarna på vänsterkanten i startmenyn.


Den såg trevlig ut... Menyn såg lite stor ut, men det kanske är en synvilla från en beskuren printscreen?

Jag hittade detta inatt om att få linux att se ut som klassiska win95 https://www.youtube.com/watch?v=ZsBN6ywz2PQ
Fungerar det på alla linux versioner? Lite nostalgi juh. :mrgreen:
Marie SWE
 

Nästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster