Problem med växel partition (LÖST)

Problem med växel partition (LÖST)

Inläggav Arne 1 » ons feb 07, 2018 7:41 pm

Att i min nya Windowdator så är det ett problem att ge ett fritt utrymme för att göra en linux partition.
Hela hårdisken är uppdelad i sex delar!
Dell har sin garanti och support installerat i slutendan av hårddisken, hur gör man för att flytta den plus två anndra Win Partitioner.
Dells support sa det här går inte i vilket fall en mycket tidsödande procedur som är lätt att göra ett misstag under dess manöver!
Därför hänvisade han till F12 enklare installations manövern av annat OS, men det gick inte, Windows partionen bromsar den möjligheten!

Så den som är expert på partitionering får gärna förklara vilket tillvägagångssätt man ska använda sig av?
Bilagor
A0080.jpg
A0080.jpg (99.71 KiB) Visad 13547 gånger
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Problem med växel partition

Inläggav Arne 1 » tor feb 08, 2018 2:57 pm

Hej

Jag förstår att det är mer än svårt att ge några råd här med en intetsägande bild på en partition.

Nu har jag försökt få bukt med en annan partion https://www.easeus.com/download/epmf-download.html (tyvärr kan jag inte föra över bilden på partitionen min Mobil strejkar)

Där har jag ordnat plats för LMDE 2 och formaterat partionen men ett problem dels går det inte att få ext.4 endast ext3 dessutom för Swap
alltså jag måste ersätta den med "unformatted" vadå oformaterad sker det spontant att swap blir en växelmetod?
"drive letter" har hela alfabetet att välja bokstav, men den är förbockad med ett E och förstår inte vitsen med detta?
Testade att installera OS med svaret blev error.
Går det inte att installera före vissa tillägg som bilden i föregånde inlägg visar på, där jag nu har skapat plats för LMDE 2 genom att ha krymt Windows OS partition med ca 500 GB.
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Problem med växel partition

Inläggav Arne 1 » tor feb 08, 2018 10:37 pm

Hej

Vad ska man tycka och tänka när man har en splitter ny dator med Windows 10 som har tagit bort möjligheten
att installera min LMDE 2 skiva som jag jag bränt in och det går inte att använda F12 för det ändamålet
trots att den har BOOT kvar och mer än så, som jag inte blir klar över vad det ska göra för nytta mer än
att kolla DVD skvans innehåll som korrekt inbränt? Självklart får jag error för varenda fil när det inte är
en windows installation det gäller.
Windows har varit så typiska att blocka hela hårddisken sår en TB. Vad jag har lärt mig så ska en Dual BOOT
ske efter det redan installerat. Men av ett hopp om att packa ihop Windows utrymme så fick jag endast ihop
sjäva Windows utrymme tll ca 400 GB och ca 500 fritt installationsplats. Men efter detta finns tre installationer
som inte får raderas som också borde följa tätt efter Windows OS. Hur gör man detta?
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Problem med växel partition

Inläggav Jan-Olof » fre feb 09, 2018 6:42 pm

Har flyttat ditt senaste inlägg eftersom det inte är ett nytt ärende utan en fortsättning på det du tidigare skrivit om i den här tråden.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Problem med växel partition

Inläggav Mikael » lör feb 10, 2018 1:19 pm

Linux bryr sig ju inte om enhetsbokstäver som E: osv så det är ju inget man behöver lägga ner energi på.

Jag börjar misstänka att du inte kan installera LMDE, eller något annat, eftersom du inte kommer in i det läget där detta är möjligt. Jag tror att din Windows 10 installation aldrig riktigt stängs av helt utan hamnar i något slags snabbstartsläge.
Detta var något som "drabbade" mig när jag hade dual boot med Windows och jag inte kom åt Windowsdisken från Linux. Eller kom åt, den var skrivskyddad.

Tillägg:
Se ex. denna:
https://www.windowscentral.com/how-disa ... st-startup
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med växel partition

Inläggav Arne 1 » lör feb 10, 2018 5:02 pm

Mikael skrev:Jag börjar misstänka att du inte kan installera LMDE, eller något annat, eftersom du inte kommer in i det läget där detta är möjligt. Jag tror att din Windows 10 installation aldrig riktigt stängs av helt utan hamnar i något slags snabbstartsläge.
Detta var något som "drabbade" mig när jag hade dual boot med Windows och jag inte kom åt Windowsdisken från Linux. Eller kom åt, den var skrivskyddad.


Hej Mikael

Jo, nu har jag minsann fått in LMDE 2 och det är som du påstod en snabbvariant!
Men konkret vet jag inte vilket jag beskriver nu :
jag har gjort en partion och kommit fram till att installera min LMDE 2 det är bara ett problem hur ska jag kunna få samma upplösning på skärmen? Som det nu är nu den är för stor och det första installationsfönstret att välja land, är bilden så stor att jag har inte en chans att klicka vidare på kommandot fortsätt?
Dessutm pekaren är för seg, stannar upp mellan varven som brukligt blir, om man har för stor upplösningen på skärmen.

Tror du att trycka på Alt & Ctrl några gånger, alternativt någon bokstav eller dito?
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Problem med växel partition

Inläggav Jan-Olof » lör feb 10, 2018 7:45 pm

... är bilden så stor att jag har inte en chans att klicka vidare på kommandot fortsätt

Prova att hålla ned Alt-tangenten och dra fönstret uppåt med musen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Problem med växel partition

Inläggav Arne 1 » sön feb 11, 2018 2:10 pm

Jan-Olof skrev:
... är bilden så stor att jag har inte en chans att klicka vidare på kommandot fortsätt

Prova att hålla ned Alt-tangenten och dra fönstret uppåt med musen.


Nu är det bekräftad utan att jag vet varför.
Försökte installera Linux Ubuntu men samma sak händer som med LMDE 2.
När man kommit fram till den vanliga installation är deras upplösning jättestor så att använda pekaren är tröstlös som fastnar och har sen reaktion för att kunna reagera.
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Problem med växel partition

Inläggav Arne 1 » mån feb 12, 2018 3:03 pm

Finns det en bugg i installationsprogrammet LMDE 2 som finns kvar?
Om man gör en partition för installation för att göra en Boot Dual, enligt klagande användare för att installera på detta sätt som gjordes 2015?

https://bugs.launchpad.net/linuxmint/+bug/1562519
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Problem med växel partition

Inläggav Mikael » mån feb 12, 2018 6:27 pm

Dumt!
Jag har i min BIOS inställningar för "video". Kan inte välja olika upplösningar men kan välja olika typer av anslutna skärmar. Kanske går det att trixa med dessa inställningar?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med växel partition

Inläggav Jan-Olof » tis feb 13, 2018 12:21 am

I LMDE får man dra fönstret för språkval uppåt. I de Ubuntu-baserade utgåvorna får man göra det med fönstret för uppdateringsprincip om man har en liten bildskärm. Diskuterade detta med Clem, i samband med testning för några versioner sedan, men han tyckte inte att det var något som behövde åtgärdas eftersom man lätt kan flytta fönstret.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Problem med växel partition

Inläggav Arne 1 » tis feb 13, 2018 2:09 pm

Jan Olof

Jag har en 24 tum skärm 1920 x 1800.
Trots det så blir LMDE 2 bilden ännu större. kontroll av LMDE 2 6800 x 1800 inställt läge och ändå överträffar 1920??
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Problem med växel partition

Inläggav Arne 1 » tis feb 13, 2018 10:59 pm

Kan någon beskriva ordagrant hur man gör först en Partition som inte på något sätt gör att Windows 10 vill styra upp med att inte kunna förlika sig med Linux mint och i mitt fall LMDE 2 Busy?
Win 10 är uppgraderad version till 10.5 enligt Partition programmet. Jag använder EuseUS det bud jag har hört är att jag ska forma ett allokerat utrymme och sedan starta om datorn
och sedan ska man in på F!2 då först får man upp en installationsrubrik så att man kan installera en dvd som i mitt fall med LMDE 2 programmet.
Faktiskt har jag lyckat med att testen är normal och kommer fram till att kunna få upp starten LMDE 2 men där tog det stopp i texten stod det error 8 ggr fick den försöka att hitta en korrekt
utan error, men de skedde inte och stängde utav dator och tog ut skivan!
Alltså jag är osäker på hur texten ska se ut på dess plats där LMDE 2 ska installeras på. Dessutom är man absolut tvungen att installera efter allt som redan är installerat? SE. bilde på Partionen
där jag har ordnat en plats efter Windows ordinarie installation, så de tre andra installationerna kommer efteråt!
Min dator använder UEFI istället för boot!
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Problem med växel partition

Inläggav Mikael » ons feb 14, 2018 6:09 pm

Fixa partitioner för att installera Linux gör man väl vanligtvis inifrån Linux-installationen.
Finns ju många filmer på Youtube som visar hur man ska göra, här är en i mängden:
https://www.youtube.com/watch?v=M7FdL9TKiaA
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med växel partition

Inläggav Arne 1 » ons feb 14, 2018 8:33 pm

Mikael

Den här versionen av Windows 10 har börjat med en del nyheter och installera ett Linux OS är en ytterst dålig nyhet!
Att tvingas göra en partition för att få göra en Boot Dual är rent korkat. som försvårar för den vanliga användaren att
vilja ha både Windows och en Linux version!
Det tråkiga är att jag får inte någon variant på Windows kravets om en partition som ska fungera?
Så jag har lust att sprida ut budskapet köp i någon ny dator som har fått en massa dumma nyheter och främst om at
lyckas partitonera för att installera ett Linux version.
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Nästa

Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron