trimma linux mint 10

trimma linux mint 10

Inläggav mightymattis » tor jan 27, 2011 1:55 pm

Jag har en ganska gamal dator där jag har testat mint 10 på och det går hyfsat. Bildbehandlingen går dock ganska segt, tar en bra stund innan filerna sparas i bibble 5 eller digikam. Cpu går på 100 % och minnet är så gott som fullt så att säga. Min fråga är om det finns några processer som man kan ta bort för att få upp speeden lite eller om min dator med 1.8 ghz processor och 1 gb ram helt enkelt är för dålig för bildbehhandling? Drar processerna som är "sleeping" ner prestandan? vilka av dessa processer kan man döda? En annan tanke är att uppgradera ram till 2 gb men om det är processorn som är flaskhalsen så spelar ju inte det någon roll. Avslutningsvis en fråga som kanske är lite mer allmän, påverkar minnet processorns prestanda dvs gör mer minne att processorn belastas mindre? Tack på förhand!
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: trimma linux mint 10

Inläggav tux-sven » tor jan 27, 2011 2:15 pm

Starta Systemövervakaren. Öppna fliken Resurser.
Då kan du få relevant information om var flaskhalsen sitter från ett diagram. (Om det är processorn eller RAM:et)

Du kan åxå öppna fliken Processer i Systemövervakaren. Klicka i huvudet på kolumnen "Processor %" så får du en presentation baserad på de processer som tar mest kraft och om något skulle kunna stängas av. (FF brukar ta mycket kraft)

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: trimma linux mint 10

Inläggav dragonfly » fre jan 28, 2011 7:50 am

Om minnet tar slut kan du få sämre prestanda eftersom datorn då börjar använda swap, dvs läser och skriver till disk istället för minnet. Detta blir då långsammare än om datorn kan jobba enbart med internminnet. Kort sagt: mer minne är aldrig fel! :) Särskilt inte om man jobbar med bilder.
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: trimma linux mint 10

Inläggav mightymattis » fre jan 28, 2011 10:53 am

Tack för tipsen. Har kollat en del på systemövervakaren och det är ganska ofta cpu visar på 100 %. Vid bildbehandling går minnet i botten lika ofta som cpu. Swapen går på högvarv i bibble och digikam när jag sparar eller applicerar filter. Kanske skulle en fördubbling av minnet sätta mer fart på grejerna!

Trots det måste det sägas att allt annat funkar betydligt bättre än det gjorde med xp som var installerat innan. Synd att jag är så Adobe beroende när det gäller programvara annars skulle jag med glädje köra mint 10 på den stationära. Hoppas gimp kommer med 16 bitars stöd snart.
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: trimma linux mint 10

Inläggav friTTe » fre jan 28, 2011 11:24 am

Mjo bilder är ju rätt så krävande.

Vet iofs inte om det skulle göra någon skillnad om du körde Mint Debian Edition (kör själv bara Debian baserade distar)
Kan vara något lättare men osäker, annars bara och klicka hem ett par minnes stickor ;)
friTTe
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jun 18, 2010 1:07 am
Ort: Karlskoga


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster