Problem inloggning krypterad Hdd

Problem inloggning krypterad Hdd

Inläggav Janne » tor dec 28, 2017 4:22 pm

Hej!
Jag kör ett alldeles underbart program Linux Mint 18.3 Cinnamon. Jag har krypterad ssd hårddisk och sedvanlig inloggning för att komma in på skrivbordet.

Dator är en bärbar MSI GT72VR 6RD Dominator med Nvidia GTX 1060. Har tagit bort Windows hdd och kör enbart Linux mint.

Problemet är att jag kan inte skriva in lösenordet för kryptering i ett litet grått fält när jag startar datorn, jag måste då starta om genom att stänga av med power-switchen och starta om och då kan jag välja tre alternativ men väljer att starta 18.3 cinnamon varefter jag kommer ut på en svart sida som där kräver lösenordet för den krypterade hårddisken. Där går då allt som det skall och datorn startar fram till användare och lösenord för att komma in på skrivbordet.
Alltså lite krångligt för att komma förbi första krypteringsinloggnings-fönstret som ej går att skriva i….

Drivrutiner jag använder är nvidia-384.90 rekomenderad. Allt ser bra ut på skrivbord med fina färger etc..
Väljer jag istället drivrutin xserver-xorg-video-nouveau kan jag vid start av datorn skriva in lösenordet direkt utan några hinder och logga in som användare. Allt ser bra ut på skrivbordet då också men datorn blir varmare och det kommer en notis om att något är fel så processorn får jobba hårdare…

Tacksam om det Finns någon lösning på detta så man kan komma runt problemet
Hälsningar
Janne
Janne
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tor dec 28, 2017 12:02 pm

Re: Problem inloggning krypterad Hdd

Inläggav Jan-Olof » fre dec 29, 2017 1:40 am

Välkommen!

I den nya installationsguiden står följande om kryptering:

”Kryptera din nya Linux Mint-installation för extra säkerhet” innebär att hela hårddisken krypteras. Om du inte har bytt till svensk teckenuppsättning innan du började installera så är den fortfarande satt till en_US. Om du utnyttjar den här möjligheten så ha detta i åtanke när du skriver in ett lösenord. Tänk också på att krypteringen kan orsaka problem i kombination med vissa drivrutiner från NVIDIA. Om du är nybörjare i fråga om Linux så är det bättre att du krypterar din personliga mapp. Detta val görs senare under installationen.

För att skydda dina personliga data från obehöriga (om datorn t.ex. skulle bli stulen) bör du kryssa i rutan ”Kryptera min hemmapp”.


Eftersom kryptering av hela hårddisken tydligen kan ställa till problem så rekommenderar jag istället att du lägger din personliga mapp på en separat partition och enbart krypterar den. Tror inte att det har någon större betydelse ur säkerhetssynpunkt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Problem inloggning krypterad Hdd

Inläggav Janne » fre dec 29, 2017 9:00 am

Tack Jan-Olof.
Jag har också tidigare noterat precis vad du påminner om och vet om problemet som sådant.... Har kikat på denna länk https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=251998&hilit=Nvidia+crypt skall försöka med detta kanske under helgen nu. Får ta en spegelbild först av disken med CloneZilla så att jag kan komma tillbaka om något går fel ...
Denna MSI-dator är inte den enda här, då det finns två st asus G750 JX med två olika nvidia grafikkort. Varav den ena går fint på nvidia driver och den andra går på xserver-xorg-video-nouveau driver för att fungera med krypterad inloggning från start.
Gott Nytt Linux Mint år
Janne :D
Janne
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tor dec 28, 2017 12:02 pm

Re: Problem inloggning krypterad Hdd

Inläggav mattem » fre dec 29, 2017 9:50 am

Mycket intressant, återkoppla gärna med lösningen, som du förhoppningsvis kan hitta.

Mvh Mattias
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Problem inloggning krypterad Hdd

Inläggav Janne » lör dec 30, 2017 11:55 am

Hej Igen då.
Har fått lite ordning på Asus G750JW med Geforce Nvidia GTX765M när jag följde instruktionerna på denna länk https://community.linuxmint.com/tutorial/view/176.... Inloggningen på krypterad SSD vid start blir en svart skärm med texten
" Please unlock disk sda5 crypt" där man skriver lösenordet ... Så nu rullar den burken på med Nvidia drivers och jag får vara nöjd med det.
***
MSI datorn som redan går på Nvidia är status Quo trotts försök på motsvarande vis som beskrivits. Så det kräver omstart varje gång för att komma in på den svarta skärmen med samma meddelande " Please unlock disk sda5 crypt".... Så just nu är inte allt löst men det fungerar ju ändå om man känner till rutinerna för att logga in

Hälsningar
Janne
Janne
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tor dec 28, 2017 12:02 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron