Skrivare skriver skräptecken?

Skrivare skriver skräptecken?

Inläggav Mikael » ons sep 13, 2017 7:27 am

Jag nämnde i viewtopic.php?f=15&t=811&start=0 att en skrivare skrev ut skräptecken men Xreader men inte med Acrobat Reader eller från webben.
Detta var inte riktigt hela sanningen..
Skrivaren skriver skräptecken lite när den behagar..
Jag måste försöka lösa detta på distans och behöver så många "inputs" som möjligt innan jag börjar med detta.

Skrivaren är en DELL B1260dn och jag hämtade drivers från från Dells hemsida; B1260dn_Linux_v1.03_Driver.tar.gz

Det var lite "bök" innan jag kunde installera eftersom körning av install.sh i cdroot\Linux inte fungerade men den pekade i sin tur på cdroot\Linux/noarch/utils/start_install.sh vilken gick att köra och gav ett MS Windows-stuk på den fortsatta installationen.
Skrivaren installerades alltså och en testutskrift fungerade. Det installerades även någon "DELL printer Managment.."

Så här behövs hjälp och jag kommer även att ställa samma fråga i annat forum, lite pinsamt när jag lovordat Linux Mint och så händer detta...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Skrivare skriver skräptecken?

Inläggav Jan-Olof » ons sep 13, 2017 6:29 pm

Hämtade drivrutinen och provade (sitter vid en annan dator just nu - har därför inte exakt samma utgåva som du men det är version 18.2).

Packade upp arkivet och gjorde:

Kod: Markera allt
cd cdroot/Linux/noarch/utils
sudo ./install.sh

Svarade y på frågan om att stänga av stödet för LPT.

Lade sedan till skrivaren via den vanliga menyn.

Provade att göra några utskrifter från olika program, bland annat Xreader (till fil eftersom jag inte har någon Dell D1260dn). Så långt verkar det fungera. Inga skräptecken hittills.

Dell B1260dn, egenskaper.png
Dell B1260dn, egenskaper.png (46.14 KiB) Visad 10551 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Skrivare skriver skräptecken?

Inläggav Mikael » ons sep 13, 2017 7:11 pm

Men.. om man väljer "Skriv ut till fil" så används väl ingen skrivares drivrutin?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Skrivare skriver skräptecken?

Inläggav Jan-Olof » ons sep 13, 2017 8:36 pm

Vad jag menade var att jag valde "Skriv till fil" i inställningarna för den här skrivaren. Om jag förstått saken rätt (?) så är det då skrivarens drivrutin som står för exporten.

Lite konstigt var ju att jag, vid installationen, inte kunde använda skriptet start_install.sh (hände ingenting) utan fick använda install.sh i samma mapp.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Skrivare skriver skräptecken?

Inläggav Mikael » ons sep 13, 2017 8:58 pm

Jan-Olof skrev:Vad jag menade var att jag valde "Skriv till fil" i inställningarna för den här skrivaren. Om jag förstått saken rätt (?) så är det då skrivarens drivrutin som står för exporten.

Hm, ja det skulle ju då vara ett bra sätt att felsöka. Men var då i skrivarens egenskaper?
I mina båda skrivares inställningar kan jag inte välja att skriva till fil.
Det alternativet ligger s.a.s. parallellt med skrivarna.

Jan-Olof skrev:Lite konstigt var ju att jag, vid installationen, inte kunde använda skriptet start_install.sh (hände ingenting) utan fick använda install.sh i samma mapp.

Ja, samma här.

Tillägg:
Här några länkar jag hittat och som jag hade tänkt kolla närmare på:
https://superuser.com/questions/637179/ ... rce-driver

https://www.dell.com/support/home/se/sv ... erId=GX45X
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Skrivare skriver skräptecken?

Inläggav Jan-Olof » tor sep 14, 2017 1:47 pm

Äsch, nu hittar jag inte heller någon sådan inställning :oops:

Vad händer om du väljer Generic och PCL6/PCL XL som drivrutin? Enligt din första länk körde någon så och tyckte att det fungerade bra.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Skrivare skriver skräptecken?

Inläggav Mikael » tor sep 14, 2017 8:23 pm

Tack. Ja, jag ska testa detta när tillfälle ges dvs. när vi båda har tid och sitter vid datorerna.
Tar tacksamt emot andra förslag!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Skrivare skriver skräptecken?

Inläggav Mikael » lör sep 16, 2017 12:16 pm

Återkoppling/ händelseförlopp i kronologisk ordning:
Igår kunde jag fjärransluta och tog då bort skrivaren. Kunde inte lägga till en skrivare eftersom den var avstängd och användaren inte var hemma.
Idag hade användaren startat skrivaren och den hade "lagt till sig själv" igen.
Tog bort den. Avinstallerade Dell Unified driver, som hade installerats i paketet från Dell.
La till skrivaren på nytt men nu enligt tipset från https://superuser.co...n-source-driver (Dock inte som nätverksskrivare, som fallet i den tråden).
Prövade utskrift från LibreOffice = OK
Acrobat Reader = OK
Firefox och där en "Skriv ut"-knapp = FEL
Chrome och samma skriv ut som ovan = OK
Chrome och högerklick-skriv ut = OK
Tillbaks till FF och letade högerklick-skriv ut men hittade inte, valde skriv ut från menyn = OK

Så långt trodde jag att jag begränsat felet till att det uppstår när man väljer att skriva ut via en sådan "Skriv ut"-knapp och då enbart i FF.
Detta stämmer också efter "felanmälan" från användaren.

För att verifiera detta prövade jag åter Firefox och där en "Skriv ut"-knapp. Resultatet = OK. (!)
*suck*...
Just nu inget fel men det lär ju dyka upp igen och jag har bett användaren att direkt notera vad som gjorts, vilken webbläsare, vilken hemsida osv.

Kommandot:
Kod: Markera allt
locale charmap
visar teckenkodning UTF-8.
Jag tar fortfarande emot bra-att-kolla-saker så att jag har något att gå efter om(när) detta händer igen.

(postar detta i annat forum också)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster