För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Arne 1 » tor apr 06, 2017 12:04 am

En god vän till mig anser att dessa uppdateringar i tid och otid kan ställa till trubbel med sin version av Linux, därför står han själv för sina uppdateringar som inte kan störa befintligt filsystem. Han kör Ubuntu 8.04 som bevisar hans tes! Låter knasigt med en sådan gammal Ubuntu version.
Han kör även Linux Mint i normal ordning och finner att han får göra ändringar som stör hans servrar, jo han är en självlärd dataprogrammerare.
Själv börjar jag att ledsna på dessa uppdateringar så min Linux Mint 18.1 SARA kan knappast vara det längre, förmodligen har jag fått en ny version tack vare alla dessa uppdateringar och dessutom alla uppgraderingar jag får göra. Nej, min version har en massa nyckfullheter för sig som gör att det är dags att göra en ominstallation!
Förresten alla dessa Webbsökare är det någon som kan gå i god för den bästa av dem? Ett tag fungerade Chromium alldeles utmärkt, men sedan började den att spöka och laddade in Google Chrome Stabile och nu börjar den också ha hyss för sig! Slår jag för hårt på en tangent försvinner Webbsidan som jag är inne på m.m. Firefox var bra förut men nu har de stökat till det i onödan!
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Mikael » tor apr 06, 2017 7:03 am

Ja en uppdatering kan ställa till trubbel.
Att undvika att göra en uppdatering kan också ställa till trubbel.
Lite som att byta bil, den gamla kan orsaka problem, en ny kan orsaka andra problem (egen aktuell erfarenhet).

När någon frågar mig "ska jag uppdatera" brukar jag svara att det är valfritt men att jag skulle ha gjort det. Jag tror att de som lägger ner tid på dessa uppdateringar inte gör det bara för skojs skull.
Man kan ju välja att stänga av att få meddelande om uppdateringar om man nu tycker det blir för jobbigt och man anser att allt fungerar bra.
Håller med om man inte bör laga något som inte är trasigt men eftersom jag inte är insatt så väl i operativsystemet så väljer jag att uppdatera sådant som flaggas som "ofarligt".

Man bör hålla isär uppdatering från uppgradering.
(Kan ju i och för sig bli knepigt med LMDE men..)

Och nej, Mint 18.1 är inte Sara, det är Serena.
Men du kanske menar 18 Sarah?

Webbläsare.
Ja, jag har alltid gillat Firefox men den har mer och mer "småbråkat" både på jobbet (Windows 7) och hemma (Mint) varför jag på jobbet bytte till Opera (som jag använt av och till sedan den första versionen lanserades) och jag har inte haft anledning att ångra detta.
Bytte till Opera som standardwebbläsare hemma nyligen (men FF finns kvar).
Bytte också ut Thunderbird och kör nu med Evolution.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Arne 1 » tor apr 06, 2017 11:20 am

Mikael skrev:När någon frågar mig "ska jag uppdatera" brukar jag svara att det är valfritt men att jag skulle ha gjort det. Jag tror att de som lägger ner tid på dessa uppdateringar inte gör det bara för skojs skull.
Man kan ju välja att stänga av att få meddelande om uppdateringar om man nu tycker det blir för jobbigt och man anser att allt fungerar bra.


Har funderat på att stänga auto uppdateringar och endast köra sudo? Som man är van med. Jag har trots allt datavana efter 13 år och självklart har jag gillat att testa olika system, hur som helst jag är duktig på att ta bort onödiga program som jag aldrig kommer att använda. Självklart läser jag på så att inget annat program sätter igång och haltar, detta gäller för Windows.

Jag använder nu Mint Sarah. Förut hade jag Serena men var inte helt nöjd med det.
Numer så har jag så mycket annat för mig, så det går nog bra att inte lägre bli kallad för datanörd. Det blir så när man är 78 år att man får nya intressen som man inte har provat på. Är man Innovatör och mest inriktad på att vara spelkonstruktör när det gäller sällskapsspel så stjäl det mycket tid av en.
(Repello prisbelönt spel 2010) Nästa spel på gång Tangero i samarbete med ett finskt företag.

Jag ska testa Evolution, även om jag gillar Thunderbird. Jag har Opera på Windows men jag har inte haft tid med att snygga till den Webbläsaren.
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav stickanbj » tis apr 11, 2017 10:14 pm

Hej!
Har haft både Opera som standardwebbläsare och Evolution som standard e-postclient sedan länge och aldrig blivit missnöjd. Och är man trött på täta intervaller med uppdateringar så kan man ju göra som Tux-Sven (och jag), använda LMDE. Den kräver ju lite större kunskap (betoning på lite). Debian-paketen uppdateras mera sällan och jag upplever inte detta som någon som helst nackdel. Stabiliteten är ju som alltid hög i Debian.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Arne 1 » ons apr 12, 2017 7:59 pm

stickanbj skrev:Den kräver ju lite större kunskap (betoning på lite). Debian-paketen uppdateras mera sällan och jag upplever inte detta som någon som helst nackdel. Stabiliteten är ju som alltid hög i Debian.


Hej Stickan
Okej jag har LMDE färdig för installation, nu vill jag ha reda på om det blir ett komplement eller som ett Linux Mint OS som enbart kör på Debian?
Alltså jag kör helst det som ett separat OS på hårddisken om det går bra?
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Arne 1 » tor apr 13, 2017 12:41 pm

Hur enkelt var det att installera Linux mint 18.1 mate Sarah "Debian"

Jag har ju Windows och Linux installerat och får kommentaren du har redan fyra enheter och därför måste du avinstallera en av de befintliga???
Den Linux Mint jag har, vill jag behålla och lägga in Linus Mint Debian i växlingsutrymmet.
Gparted som man får upp, går inte att påverka den är helt död för att kunna göra en partitionering, endast de två OS ser man!

Nu om någon är smart, hur löser man det här problemet?
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Raggos » tor apr 13, 2017 2:37 pm

Undrar om det inte är så att man kan bara ha fyra primära partioner per disk :?:
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Jan-Olof » tor apr 13, 2017 4:54 pm

Ja, i datorer med BIOS kan varje enhet ha max 4 primära partitioner. Om man behöver flera så måste de vara av typen "logiska". Det finns en kort beskrivning på sidan 17 i den svenska användarguiden. Att installera LMDE görs på ungefär samma sätt som när man installerar den vanliga versionen.

Att installera någonting i växlingspartitionen är ingen bra idé - den används ju redan och är dessutom för liten. Det är bättre att krympa en eller flera av de befintliga partitionerna så att man får ett ledigt utrymme. Växlingspartitionen kan sedan användas av båda systemen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Mikael » tor apr 13, 2017 6:03 pm

Linux mint 18.1 mate Sarah "Debian"


Någon sådan version finns mig veterligen inte.

Linux Mint 18 heter Sarah
Linux Mint 18.1 heter Serena
Dessa finns som KDE, MATE, Cinnamon, Xfce och de bygger alla på Ubuntu (som i sin tur bygger på Debian)

LMDE (Linux Mint Debian Edition) finns just nu att ladda hem som LMDE2 Betsy.
Det är ett helt fristående operativsystem och som bygger direkt på Debian.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Arne 1 » tor apr 13, 2017 7:29 pm

Mikael skrev: LMDE2 Betsy.


Felet är att det finns ingenstans där man markera detta OS med Logisk partitionering utan per automatik hänvisar den till primär!
Endast Windows står som primär, och Linux Mint logisk, ändå får jag inte installera Debian!
Alltså, jag vill inte bli utav med Linux Mint
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav stickanbj » fre apr 14, 2017 12:57 pm

Går det inte att skapa flera partitioner i den logiska? Jag har testat med upp till sex partitioner och det har gått bra om bara utrymme finns. Använd Gparted som fins på skivan.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Arne 1 » fre apr 14, 2017 2:09 pm

Du får nog beskriva ordagrant när jag fått upp Gparted, vad jag än gör så är "logiskt grånat" och får besked att jag har förbrukat dessa primär.
Alltså jag kommer ingenstans! Tog bort Linux Mint och då vaknade Gparted, men att markera logiskt blev stennobben. inte heller om man nu ska använda Swap efter den markeringen fick jag beskedet att jag har förbrukat primär! Detta trots att jag hade endast Windows installerat!

Säger dig det här om att jag har Linux Mint 18,1 Sarah mata och sudo bönar om Serena??

Läser paketlistor… Färdig
W: The repository 'cdrom://Linux Mint 18.1 _Serena_ - Release amd64 20161213 xenial Release' does not have a Release file.
N: Data from such a repository can't be authenticated and is therefore potentially dangerous to use.
N: See apt-secure(8) manpage for repository creation and user configuration details.
E: Misslyckades med att hämta cdrom://Linux Mint 18.1 _Serena_ - Release amd64 20161213/dists/xenial/contrib/binary-amd64/Packages Använd apt-cdrom för att APT ska känna igen denna cd. apt-get update kan inte användas för att lägga till skivor
E: Vissa indexfiler kunde inte hämtas. De har ignorerats eller så har de gamla använts istället.
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Arne 1 » sön apr 16, 2017 2:07 pm

Saken är klar Linux Mint Debian är installerad och allt är okej med Serena!
Nu återstår hur detta OS blir snålare med dessa ständiga uppdateringar, självklart får man leta upp det som behövs och som känns bra.
Tack för all hjälp!
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: För många uppdateringar av OS blir misstänkt?

Inläggav Arne 1 » fre apr 21, 2017 2:35 am

Tack Debian, nu har jag kört Debian och kan konstatera att fler skulle prova på att köra LMDE2 Betsy.
Stabil, snabbare och hittills så har det inte blivit en massa uppdateringar!

Lycka till
Arne 1
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster