Vilket lösenord i lokala närverket är Linux ute efter?

Här diskuterar vi olika säkerhetsfrågor som är relaterade till Linux.

Vilket lösenord i lokala närverket är Linux ute efter?

Inläggav DanMicke » lör nov 19, 2016 11:08 pm

Mitt första Linux Mint 17.3 är installerat och jag försöker begripa en del oförutsett. Har Linux i en stationär dator på övervåningen och nätverkskort för trådlös överföring från stationär på bottenvåningen med tillhörande ADSL-modem. På den datorn Win10.

Trådlöst internet är inget problem men har även hemnätverk så bl.a. en laptop kan läsa av mappar i den stationära. I Linux dyker den upp i två instanser, dels om enhet/dator (tillsammans med Linuxdatorn själv) dels i mapp kallad Windowsnätverk.

Är inte någon fena på nätverk men jag har inte haft problem att dela filer mellan övriga datorer. Klickar jag på ikonen för den stationära i Linux så får jag dialogruta med namn på den andra datorn, Domän: WORKSPACE och så fält för lösenord.

Begriper inte vad det är för lösenord som krävs. Inte det jag använder som admin i Linux, inte den nyckel som skydda nätverkets internetanslutning. Varje försök slutar med återgång till dialogen. Jag är väldigt fundersam om vad det är för lösenord Linux är ute efter då jag inte har fler att ta till. Vad jag vet? :)
DanMicke
Munk
 
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 14, 2016 6:59 pm

Re: Vilket lösenord i lokala närverket är Linux ute efter?

Inläggav Mikael » lör nov 19, 2016 11:12 pm

Jag antar att det är lösenordet för den utdelade mappen på den andra datorn.
Troligen samma användarnamn & lösen som används på den datorn.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilket lösenord i lokala närverket är Linux ute efter?

Inläggav Mikael » lör nov 19, 2016 11:16 pm

Det kan vara lite enklare att ansluta till nätverksresurser om man använder programmet Gigolo som går att installera via Programhanteraren.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilket lösenord i lokala närverket är Linux ute efter?

Inläggav DanMicke » sön nov 20, 2016 12:53 pm

Mikael skrev:Det kan vara lite enklare att ansluta till nätverksresurser om man använder programmet Gigolo som går att installera via Programhanteraren.


Överygad om jag hittat lösenordet i Win10 under Hemgrupp -> Visa ditt lösenord. Funkar inte heller! Begriper inget och nu har jag verkligen inte fler lösenord att ta till. Tror du Gigolo skulle ta sig förbi ett sådant hinder? Verkar ju inte sannolikt om Linux redan bestämt sig för att jag ska använda lösenord jag inte känner till eller kan referera till i mitt närverk. Begriper det inte alls...

OM det nu är så att Gigolo kan vara en lösning HUR får jag det installerat? Är som sagt fortfarande helt grön på Linux men har fattat att man installerar via Pakethanteraren. Har inte maskinen igång just nu men skulle jag hitta Gigolo där eller måste man ut på nätet?
DanMicke
Munk
 
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 14, 2016 6:59 pm

Re: Vilket lösenord i lokala närverket är Linux ute efter?

Inläggav Mikael » sön nov 20, 2016 1:02 pm

Lösenord kan mycket väl efterfrågas i Gigolo men min erfarenhet är att Gigolo ändå är enklare, lite mindre kinkig.
Man kan också pröva att ansluta anonymt.
Namnlöst fönster_010.png
Namnlöst fönster_010.png (33.42 KiB) Visad 9143 gånger


Man behöver skilja på Programhanteraren och på Pakethanteraren.

Programhanteraren fungerar som ex. Google Play eller AppStore.
Man kan söka program där, se vilket betyg de fått och installera direkt därifrån.

I Pakethanteraren kan man också hitta program men även en massa tilläggspaket osv.

I första hand Programhanteraren
I andra hand Pakethanteraren
I tredje hand söka på nätet och där finns det då olika sätt att få ett program installerat. De sätten kanske vi kan ta när det blir aktuellt?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilket lösenord i lokala närverket är Linux ute efter?

Inläggav Mikael » sön nov 20, 2016 1:23 pm

Kom att tänka på att om du har en Androidtelefon skulle du med den och Appen ES Filutforskaren kunna försöka ansluta till din nätverksresurs.
Mest bara för att se om det är Xfce ensamt som är kinkig eller om du måste justera inställningarna för din share.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster