Ljudlöst OS (Mint 17.3)

Ljudlöst OS (Mint 17.3)

Inläggav DanMicke » fre nov 18, 2016 3:04 pm

Hej igen (för er som sett andra desperata från mig ;) )

Upprepar att jag helt nyligen installerat mitt första Linux OS (Mint 17.3/Xfce). Efter en kamp för att få mitt nätverkskort att fungera (stort tack till Mikael som guidade mig till en sida där kommando från Terminalen fixade biffen) så verkade ALLT fungera... ...tills jag skulle spela upp ljud. Totalt tyst och kollade alla kablar och provade såväl moderkortets gröna OUT som hörlursutgången på framsidan.

Letade på intuition efter inställningar för ljud. Det enda jag hittar i den vägen heter 'Volymkontroll'. Finns dock en del info där och kanske är det centralen för ljud i OS. Lite märkligt dock att den låg under Multimedia och inget ljudrelaterat fanns under System eller Inställningar. Nåväl...

Att OS upptäcker ljud framgår eftersom potentiomentern klart visar att ljud spelas. Fanns sedan två alternativ för uppspelning och default var då det chipset (antar jag) som sitter på moderkortet. Rubriceras 'Tahiti XT HDMI Audio [Radeon HD 7970 Series] Digital Stereo (HDMI)'. Det andra alternativet var '
Built-in Audio Analog Stereo'. Vid val av det kommer ljudet, men YTTERST svagt och helt orimligt att det är korrekt. Är för okunnig att definiera vad det sistnämnda står för. Det finns inget separat ljudkort i datorn och 'Tahiti' är väl rimligen det chip som mitt moderkort 'MSI Z170-A PRO' använder.

Jag hittade andra inlägg på internationella forum och gick igenom 3-4 förslag på lösningar. Är så ovan vid syntaxen i Terminalen ännu men det handlade bl.a. om att tvinga omladdning och reboota samt i ett fall var jag ute på någon sida och följde anvisningar som ledde till en installation. Inget av detta har dock hjälpt.

Nu är jag nedstämd igen har efter allt datorarbete de senaste dagarna zombie-blick och ont i ryggen... Som nybörjare med Linux kanske man gnäller i onödan men jag trodde att det mesta igenkännignsbara fanns i den s.k. 'kernel'. Hitills har det varit en del jobb med Terminalen för att det ska fungera och med stor nödvändighet hjälp av andra med lösningar.

Är alltså helt lost igen och hoppas att någon åter kan svinga ett trollspö.
DanMicke
Munk
 
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 14, 2016 6:59 pm

Re: Ljudlöst OS (Mint 17.3)

Inläggav Mikael » fre nov 18, 2016 5:55 pm

Lite snabbt, så länge.
Oklart om det är till hjälp eller ej.

viewtopic.php?f=26&t=306&p=1490

viewtopic.php?f=26&t=357

viewtopic.php?f=26&t=560
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ljudlöst OS (Mint 17.3)

Inläggav DanMicke » fre nov 18, 2016 6:18 pm

För det första gjorde jag en vända till och började fundera över vad 'Tahiti XT HDMI Audio [Radeon HD 7970 Series] Digital Stereo (HDMI)' stod för. Min första hastiga gissning var att det var moderkortets ljudchip men då jag tänkt efter står det faktiskt HDMI och då läste jag noggrannare och Radeon HD 7970 är ju grafikkortet! Här finns ett antal HDMI-utgångar men min externa ljudanläggning har en mini-tele-plugg så jag kan inte testa hur ljudet från grafikkortet låter. Dock inte så märkligt att det inte hörs något alls så här med eftertanke.

Så då måste det ju vara 'Built-in Audio Analog Stereo' som är ljud från moderkortet. Kan ju senare vara värt att testa ljudet från Radeonkortet, om det nu finns någon unisladd med HDMI <-> Minitele. På den datorn är inte ljudet det väsentliga så det duger bra med moderkortets ljud MEN då är alltså problemet istället att ljudet är väldigt väldigt lågt. Bland alla diverse googlingar och sökningar under eftermiddagen stötte jag en gång på en som hade haft det problemet. Hittar dock inte tillbaka dit för att kunna avläsa något eventuellt råd.

Min fråga gäller alltså istället hur man åtgärdar ett aldeles för svagt utljud. Naturligtvis har jag krankat upp volymen både i OS och på ljudenheten. Ljudet som kommer ut motsvarar knappast en potetiometer som går i botten ;).

Blev också förvirrad av en person som ville hjälpa mig som påstod att jag skulle hitta inställningar för Ljud under Inställningar. I mitt fall ligger Volym under Multimedia, men vad jag kan se är det inställning för ljudet generellt. Lite förvirrande som sagt...
DanMicke
Munk
 
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 14, 2016 6:59 pm

Re: Ljudlöst OS (Mint 17.3)

Inläggav Mikael » fre nov 18, 2016 7:10 pm

Jag hittar ljudinställningar via vänsterklick på ikonen.
Markering_009.png
Markering_009.png (31.15 KiB) Visad 12176 gånger


Kontrollfråga: är högtalarna ansluten till högtalarutgången och inte till LineOut?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ljudlöst OS (Mint 17.3)

Inläggav DanMicke » lör nov 19, 2016 11:43 am

Ingen högtalarikon i nedre listen hos mig. Som sagt, enda stället i mitt OS som ger inställningsmöjlighet för ljudet ligger under Volymkontrollen som sorterats in i gruppen Multimedia. Hur som helst så fann jag att jag inte hade reglarna riktigt på max så jag accepterar nu det ljud jag får ut. Kan kanske trimmas ytterligare. Lite nyfiken på hur ljudet från GPU's HDMI-utgångar skulle låta men det ser inte ut som marknaden tillhandahåller enkla adapterkontakter för HDMI till 3,5mm tele. Det enda jag hittade som skulle kunna konvertera signalen är någon slags hub för över tusenlappen, så det får nog vara.

Nöjer mig för tillfället och vill passa på att tacka för hjälpen jag fått i detta foruim. Känns tryggt att ha om något annat skulle strula.
DanMicke
Munk
 
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 14, 2016 6:59 pm

Re: Ljudlöst OS (Mint 17.3)

Inläggav Raggos » lör nov 19, 2016 4:00 pm

I LMDE så har jag installerat en Volymkontroll för PulsAudio, den ligger under Ljud och Video. I den kan man göra en del inställningar. Är det samma Volymkontroll som i 17.3?
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Ljudlöst OS (Mint 17.3)

Inläggav DanMicke » lör nov 19, 2016 4:09 pm

Ser nog ut som den jag har installerad och hos mig ligger den alltså i Multimedia. Kostar det verkligen mer än tusen spänn att ta ut ljudet ur en HDMI-kabel? Någon som vet ett billigt alternativ?
DanMicke
Munk
 
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 14, 2016 6:59 pm



Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster