Mint 18 "Sarah"

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav stickanbj » fre jun 10, 2016 11:43 am

Du har rätt att adressen inte är en officiell hämtningsplats. Men den fungerar alltid och man kan få ISO:n lite tidigare. RC-versionemn är den sista testversionen innan skarp version (Alpha-Beta-RC). RC står ju för Release Candidate.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav tux-sven » lör jun 11, 2016 9:05 am

Alpha-test kallas även QA-test det innebär en "Mint-intern" testfas för att avgöra om releasen har tillräcklig kvalitet för att skickas till Beta-test som även kallas RC-test.

Bl.a jag själv och Jan-Olof ingår i alpha-test-teamet.

RC eller Beta-testen utförs av av de användare som är intresserade.

För övrigt tycker jag att Mint 18 Mate fungerar riktigt bra, så när som på lite mindre detaljer som inte åtgärdats ännu. På min lill-dator (Acer Aspire One) har jag redan installerat 32-bitars-RC:n för dagligt bruk.
Det har ju vissa risker, MEN jag har ju en dator till (med Mint 17.3) och så kan man alltid stoppa in en USB-installerad Mint om det skulle strula. ;)

:mrgreen:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav Jan-Olof » sön jun 12, 2016 11:10 am

Bra förklaring, tack Sven!
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav tux-sven » tor jun 16, 2016 11:48 am

Jippiii, nu, idag är de småproblem som jag hade med LM 18 MATE -32 fixade. Nu funkar allt som jag behöver, precis som jag vill.
Väntar på att brevbäraren skall komma med lite mer RAM och ett nytt, större, batteri bara... :)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav Jan-Olof » fre jun 17, 2016 2:43 pm

Härligt! Då kanske du kan lägga in en snygg skärmbild här så att alla intresserade får se hur det kan se ut när man kör MATE med Compiz.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav Mikael » fre jun 17, 2016 10:56 pm

tux-sven skrev:Jippiii, nu, idag är de småproblem som jag hade med LM 18 MATE -32 fixade. Nu funkar allt som jag behöver, precis som jag vill.
Väntar på att brevbäraren skall komma med lite mer RAM och ett nytt, större, batteri bara... :)


De där småproblemen - är det för att du kör alpha/beta? Och att de inte längre är problem i skarp version?
Eller är det "unika" problem för dig & din dator?

Tänkte om det är något som vi andra också kommer att uppleva som problem när vi välkomnar Sarah?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav tux-sven » lör jun 18, 2016 1:40 pm

@ Mikael:

Jag kör Beta-versionen, som jag har gjort en "skarp" installation av på min Acer Aspire One.
Den är fullt uppdaterad med "Romeo" repot (utvecklings-repot).

Nu kör jag inte såå avancerat med denna dator, den har jag mest för att kolla nyheter och post. Samt inläggen på diverse fora, bl.a. detta. Den är ju såå liten att den brukar få stå på mitt köksbord.

Det jag retar mig på är, att om man kör ner den i vänte-, eller vilo-läge och väcker upp den igen, så har appleten för Wi-Fi ändrat utseende och dess meny ser åxå annorlunda ut. Wi-Fi fungerar fortfarande MEN om du stänger ner det via applet-menyn så kan du inte starta Wi-Fi igen. Väldigt dumt om man skall gå ut en stund eller kanske sova en "skvätt".

Det är fler än jag som har klagat på Wi-Fi appleten och dess (o-)funktion.

Jag vet inte hur LM 17.3 fungerar i detta avseende eftersom jag hade LMDE-1 installerat före denna LM 18 RC. LMDE-1 började ju fungera allt sämre pga brist på uppdateringar, så då bytte jag ut installationen på den partitionen mot LM 18 RC, men behöll min home-partition.

Jag provade givetvis först med en USB-installation som jag körde på denna datorn. Det kan jag rekommendera för den som är tveksam. Då kan man göra en "riktig" installation, fast utan att äventyra något på sin dator. (Tänk bara på att Grub skall installeras på själva USB-stickan!)

Om man vill säkerställa stabilitet tycker jag annars att man kan avvakta, för LM 17.3 har support fram till 2019.

Själv ville jag ha det större utbudet av skärmsläckare och en FULLT ut fungerande Compiz! :D

Åsså är det ju lite ROLIGT att prova något nytt.... ;)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav tux-sven » lör jun 18, 2016 7:28 pm

Jan -Olof skrev:

Härligt! Då kanske du kan lägga in en snygg skärmbild här så att alla intresserade får se hur det kan se ut när man kör MATE med Compiz.


Jo men der är inte så enkelt, för när man kör Compiz har man alla fingrar upptagna med att hålla på olika knappar och tangenter, då kan man inte ta en skämdump samtidigt... ;) Dessutom är skärmdump-knapparna redan blockerade av mina Compiz-manövrar.

Det enda sättet är nog att ta en kamera och plåta manuellt, men det är ju det där med bara två händer med bara fem fingrar på varje hand. Jag har faktiskt gjort ett försök idag men det blev inte riktig bra. Slutligen överansträngde jag min lilla iN270 processor med inbyggd grafik och endast 1GB Ram så att jag fick starta om istället... :lol:

Får se, jag funderar på att eventuellt göra en liten video istället och kanske lägga i Dropbox, om den inte går att presentera här...? Det är ganska imponerande vad som går att åstadkomma med denna pyttelilla, enkla dator i alla fall. :mrgreen:

Eventuellt kan man ju "fuska" lite och köra Compiz på desktopen istället för att det skall bli lite enklare att visa upp?
Det är ju lättare att filma/fota en stor 24" skärm istället för en liten 10,1" :)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav bittin » mån jun 27, 2016 3:04 pm

Nån som har koll på när den släpps skarpt?
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav tux-sven » mån jun 27, 2016 6:31 pm

Mint har aldrig något bestämt release-datum. Clem släpper utgåvan när den är tillräckligt bra.
Just nu finns det en ny alfa-test-release ute, 64-bit, så det kan säkert ta sin lilla tid :)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav Jan-Olof » tis jun 28, 2016 11:47 pm

För några timmar sedan godkändes de två första utgåvorna, Cinnamon och MATE, av Mint 18. Snart finns de tillgängliga för hämtning :D
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav bittin » ons jun 29, 2016 4:54 pm

Jan-Olof skrev:För några timmar sedan godkändes de två första utgåvorna, Cinnamon och MATE, av Mint 18. Snart finns de tillgängliga för hämtning :D


Najs hörde att dom går att hämta imorgon i veckans Linux Unplugged :)
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav bittin » ons jun 29, 2016 6:36 pm

Hittade en mirror nu och håller på att uppdatera till Sarah på min Mint burk :)
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav tux-sven » tor jun 30, 2016 1:59 pm

NUUU är den officiellt releasad! :D
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 18 "Sarah"

Inläggav Mikael » lör jul 02, 2016 9:12 pm

Jaha, då har jag installerat Sarah.
Under installationsförloppet kunde man på ett bildspel se att Skype, Spotify och DropBox skulle vara förinstallerade.
Men så var inte fallet...

Inte allt översatt än heller ser jag
Sammanfattning (som superanvändare)_017.png
Sammanfattning (som superanvändare)_017.png (36.89 KiB) Visad 19109 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

FöregåendeNästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron