Hur få tillbaka ljud i LMDE2?

Hur få tillbaka ljud i LMDE2?

Inläggav Raggos » mån jun 15, 2015 4:02 pm

Hej!
Efter uppgradering från LMDE1 till LMDE2 finns det inget ljud längre. Under system>inställningar>ljud saknas analog utgång inbyggt ljud. Nu finns bara Digital output (s/pdif) Built -in audio.
I ubuntu 14.04 på den andra hårddisken i datorn används den analoga utgången så det är knappast något fel på ljudkortet.
Har provat med att köra LMDE2 live på en äldre bärbar dator och då finns den analoga utgången och det finns ljud.
Varför saknas den analoga utgången och hur får jag tillbaka den är frågan :?:
Är det något paket eller modul till kärnan som saknas, någon idé :?:
Mvh
Raggos


Audio device Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SBx00 Azalia (Intel HDA)
Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] RS880 HDMI Audio [Radeon HD 4200 Series]
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Hur få tillbaka ljud i LMDE2?

Inläggav Mikael » ons jun 17, 2015 7:26 am

Av någon anledning, som jag nu inte kommer ihåg, har jag, för "diverse Linux" sparat detta:
Kod: Markera allt
amixer -c 0 -- sset Master playback -4dB


Kanske något att googla vidare på?


Tillägg:
Det var med anledning av denna tråd:
viewtopic.php?f=26&t=306&p=1490
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur få tillbaka ljud i LMDE2?

Inläggav Raggos » ons jun 17, 2015 3:26 pm

Tack för tipset, men tyvärr så är nog inte felet på den nivån. Det som behöver återställas är den analoga utgången, men hur är frågan :?:
Datorn är en HP Pro 64 bitar. Har provat med att köra LMDE live på en gammal bärbar och då finns den analoga utgången men inte på HP Pro datorn, då finns bara digital utgång, något måste saknas men vad :?:
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Hur få tillbaka ljud i LMDE2?

Inläggav Jan-Olof » ons jun 17, 2015 11:17 pm

Jag antar att du har provat att göra lsmod i Ubuntu och jämfört med motsvarande lista i LMDE2 för att se om någon modul saknas.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hur få tillbaka ljud i LMDE2?

Inläggav Raggos » tor jun 18, 2015 4:14 pm

Har tidigare jämfört vilka paket av Alsa och Puls audio som är installerade men inte lsmod systematiskt men nu är det gjort. Det som saknas i LMDE är: rfcomm, usblp, snd_hda_codec, snd_page_aloc, snd_sec-midi, snd_sec-midi_event, snd_raw-midi. ttm, snd_seq-device, drm_kms_helper, i.snd-hda_codec, mac_hid. Men om någon av dessa moduler verkar ha med analog ljudutgång är jag tveksam till :?
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Hur få tillbaka ljud i LMDE2?

Inläggav Raggos » ons jun 24, 2015 10:25 am

Äntligen ljud!
Efter installation av volymcontrollen för puls Audio (Pavucontrol) gick det att få ljud igen genom att där välja antingen digital stereo eller analog stereo. Enda smolket är att den som standard är inställd på att öppna utgången för hörlurar :o
Under system>ljud finns fortfarande bara digital output att välja.
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster