Rebecca vs LMDE

Rebecca vs LMDE

Inläggav tux-sven » sön feb 22, 2015 1:29 am

Hej allihopa, det var ett tag sedan. :D

Jag skulle redigera lite videoklipp på min gamla burk tänkte jag.... men det var helt omöjligt på en 10 år gammal 386:a. :( Det fick bli en ny maskin, denna gången orkade jag inte bygga något själv - jag köpte en färdig maskin med Ubuntu förinstallerat. Då visste jag att det gick fint att köra Linux Mint på den! :)
Datorer med Linux förinstallerat hittade jag hos GGS-data i Göteborg. Jag beställde en "Workstation +" på förmiddagen (dag 1) Han byggde ihop, installerade och provkörde samt skickade paketet samma dag. Dag 2 kl. 14:00 kunde jag hämta ut min nya dator på ICA!! :D

Nåväl, till saken, Ubuntu rensades bort och jag partitionerade om och installerade snabbt Linux Mint 17.1 Mate, 64-bitars. (Den nya maskinen har nämligen 4 glada och raska kärnor) Dessutom installerade jag LMDE Mate 64-bit på en annan partition. Jag kunde konstatera att Mint 17.1 verkade trevlig och hade mycket vackra skrivbordsbakgrunder. Dock var det brist på vackra skärmsläckare. Compiz fungerar, men inte speciellt bra - om man jämför med mitt kära gamla Mint 10. Jag installerade åxå diverse KDE-program eftersom jag tycker att dessa är helt suveräna. Däremot vill jag inte köra själva KDE-skrivbordet eftersom det saknar en del saker jag vill ha och är allmänt tillkrånglat enligt min åsikt. Kdenlive fungerade alldeles utmärkt med den nya processorkapaciteten och jag kunde förfärdiga mina videoklipp utan problem. Övriga KDE-program jag tycker är obligatoriska är förstås Digikam och K3b. Compiz-Fusion-iconen har jag installerat men kan inte få igång den. (Segmentation fault) :evil:
Jag installerade Nvidias rekommenderade proprietära drivrutin, men den funkade dåligt så jag fick istället välja en annan, som hette samma, men hade buggfixats. (?!) Den fungerade i alla fall helt OK.
En annan sak som ser lite tafflig ut är att panelen, vid inloggningen, först hamnar i överkant för att sedan hoppa ned till rätt position. Ibland missar även Compiz att automatiskt starta upp vid inloggningen. Då måste man göra en ny inloggning, för skrivbordsmiljön är helt obrukbar i detta "mellanläge". ( bl.a. går ej att flytta fönster eller avsluta dem)

På LMDE installerade jag åxå Compiz, men det är en lite mer krävande procedur där. Man får hämta en gammal Compiz-version ur ett äldre Debian-förråd och pilla lite i en python-fil. Men resultatet är helt lysande. Allt fungerar som det gjorde i gamla gnome2! Inget Ubuntu-folk har varit och pillat sönder dessa Compiz-filer! Compiz-Fusion-iconen fungerar exakt som det är tänkt. Alla Compiz skribords-inställningar verkar fungera som tänkt ( De jag har provat i alla fall!)
Däremot finns det inga speciellt vackra skrivbordsbakgrunder medskickade i LMDE. Det är emellertid inget stort problem enär jag har en mängd egentagna natur-foton som platsar utmärkt. Skärmsläckaren Kosmos får duga tillsvidare. Det är i övrigt ganska dåligt med skärmsläckare även i LMDE. Konstigt, när XFCE har en mycket roligare skärmsläckare. I LMDE har jag inte installerat någon Nvidia proprietär drivrutin över huvud taget, men det verka funka bra ändå.... :roll:


Inloggningsfönstret är inte lika snyggt som i Mint 17.1, men det är helt OK ändå tycker jag. En annan sak som skiljer har jag märkt, är när man skall importera bilder från kameran till Digikam. I LM 17.1 måste den automatiskt monterade kameran först avmonteras innan man kan importera bilder från kameran. I LMDE är det bara att ansluta kameran och importera bilderna direkt!

Jag tycker att LMDE fungerar allmänt bättre än LM17.1 och jag kommer nog att köra det som min huvud-dist. Det som kan vara lite lurigare i LMDE är programuppdateringarna, men det får jag leva med. Dessa sker ju inte speciellt ofta. Jag känner mig mest nöjd med LMDE nu i varje fall. :D

Det känns lite tryggare med en "ren" Debian-version, som Ubuntu-folket inte har varit i och "kladdat sönder". ;)

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Rebecca vs LMDE

Inläggav Mikael » sön feb 22, 2015 8:25 pm

Bra input!
Får mig att fundera på att leta reda på min LMDE och installera uppdateringar...
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Rebecca vs LMDE

Inläggav LennartL » sön feb 22, 2015 8:29 pm

Hej tux-sven! Roligt att se dig här igen.
Jag kör 17.1 Mate och har också problem med Compiz.
Får i stort sett inget att fungera med Compiz.
Har också skaffat mig en lite snabbare dator som får räcka ett tag framåt.
En spanskbyggd stationär dator som jag knappt vet namnet på. Innobo heter den visst när jag tittar efter.
Men den funkar bra med Linux och det när ju det viktigaste.
Försökte sätta i ett Nvidia-kort men fick inte till det ordentligt så jag tog bort det igen.
Men funderar på att även lägga in LMDE på en partition och se om det funkar bra.
Ha det bra med ditt nya förvärv och hoppas på att se dig härinne lite oftare nu kanske.
Lennart
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Rebecca vs LMDE

Inläggav tux-sven » ons feb 25, 2015 10:23 pm

Mikael skrev:Bra input!
Får mig att fundera på att leta reda på min LMDE och installera uppdateringar...


Gör inte det, vänta. Det är en ny "LMDE 2" på gång. Den verkar toppenbra! :D Jag har provat den lite, som live bara.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Rebecca vs LMDE

Inläggav tux-sven » mån mar 16, 2015 9:56 pm

Jag har testat LMDE-2 ett tag. Tyvärr går det inte att installera Compiz på LMDE-2 för närvarande. Clem har emellertid sagt att det kommer senare.
I övrigt verkar LMDE-2 fungera alldeles utmärkt tycker jag. Den kommer ut som RC när som helst nu. :D

Detta inlägg görs via 64-bitars testversionen av LMDE-2

Om du vill köra Compiz på LMDE nu, måste du välja den gamla versionen LMDE-1 - tills vidare.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Rebecca vs LMDE

Inläggav tux-sven » ons mar 18, 2015 9:50 pm

Handledning hur man installerar en rikitg "full featured" Compiz på LMDE-1. Passar både 32 och 64-bitars. :D

http://simplylinuxtutorials.blogspot.se ... -mint.html

Lite pilligt är det, men inget omöjligt!

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Rebecca vs LMDE

Inläggav tux-sven » fre mar 20, 2015 12:32 pm

LMDE-1-Compis2.JPG
LMDE-1-Compis2.JPG (221.3 KiB) Visad 10759 gånger



En bild med Compiz igång, på min lilla lilla 32-bitars Aspire One med LMDE-1, så man kan se rakt in i datorns elektronik..... :shock:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster