Monteringspunkt

Monteringspunkt

Inläggav Mikael » lör sep 13, 2014 4:34 pm

Jag har ju berört frågan lite indirekt i några andra trådar men tycker det vore bra att få dessa frågor klarställda:
Vad avses, egentligen, med monteringspunkt, varför finns det flera olika att välja och varför finns ingen förvald?
Det skulle väl inte vara för mycket begärt om ex. / är förvald och att det finns en liten hjälptext som berättar att just den är förvald och att man ska låta det vara så om man är osäker?
Senast redigerad av Mikael tis sep 16, 2014 7:26 am, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Monteringspunkt

Inläggav stickanbj » mån sep 15, 2014 6:58 pm

Monteringspunkten används för partitionerna i "-nix" -systemen. Partitionen root ( symbolen / ) är alltid nödvändig. Sedan kan man ha flera partitioner och dessa behöver inte nödvändigtvis ligga på samma hårddisk ( t. ex. home, var, usr o. s. v.).
Fördelen är att man t. ex kan ha sina egna filer på en separat partition och då är det enklare att uppgradera systemet och ha dessa kvar. Observera att växlingsutrymmet också är en partition (swap).
Personligen har jag alltid en separat partition för home.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Monteringspunkt

Inläggav Jan-Olof » tis sep 16, 2014 12:33 am

Ja, monteringspunkt avser det ställe i filsystemet där nya enheter, eller rättare sagt deras filsystem, ansluts. För enheter som tillfälligt ansluts till systemet användes tidigare mappen /mnt med eventuella undermappar men numera används istället mappen /media för detta. Mappen /mnt finns dock fortfarande kvar och kan användas om man så önskar.

Att man inte har / förvald kan nog bero på att man inte vill riskera att folk råkar välja den av misstag - du kan ju själv tänka dig vad som skulle hända då... Det påminner mig om när en programtillverkare lade in en funktion för att radera temporära filer i Microsoft DOS. Det man inte visste var att om den systemvariabeln inte tilldelats något annat värde så pekade den på den mapp där operativsystemet fanns :o
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Monteringspunkt

Inläggav Mikael » tis sep 16, 2014 7:30 am

Okej, så monteringspunkten är enbart till för att kunna ansluta fler enheter ex. ett USB-minne?
Skulle man då klara sig utan monteringspunkt, om man inte avser ansluta fler enheter?

Att man inte har / förvald kan nog bero på att man inte vill riskera att folk råkar välja den av misstag - du kan ju själv tänka dig vad som skulle hända då...

Nej, det kan jag inte. Av misstag?
Om nu / är den som normalt ska användas kan jag inte se någon risk med det?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Monteringspunkt

Inläggav stickanbj » tis sep 16, 2014 9:13 am

Monteringspunkten root ( / ) skapas automatiskt vid installationen om man väljer att antingen utnyttja hela hårddisken eller vid sidan om t. ex. windows. Det är ju logiskt. Valet blir bara aktuellt när man väljer manuell partionering ("något annat").
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Monteringspunkt

Inläggav Mikael » tis sep 16, 2014 9:23 am

stickanbj skrev:Monteringspunkten root ( / ) skapas automatiskt vid installationen om man väljer att antingen utnyttja hela hårddisken eller vid sidan om t. ex. windows. Det är ju logiskt. Valet blir bara aktuellt när man väljer manuell partionering ("något annat").

Okej, men om man då väljer "något annat", vad skulle det då göra om / är förvalt?
Allt annat är ju förvalt.
Nu minns jag inte vilka andra monteringspunkter som finns att välja in via dropdown men de som finns där - när används respektive?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Monteringspunkt

Inläggav stickanbj » tis sep 16, 2014 11:05 am

Att inte / läggs upp automatiskt tror jag (rätta mig om jag har fel) beror på att varje partition behandlas individuellt för att man skall få rätt struktur.
Annars tror jag att alla de monteringspunkter som listas är ett arv från tidigare. På Mandrake-tiden rekommenderades det att ha minst fyra partitioner (boot, root, home & var). Varför det var så kommer jag inte ihåg idag, Det är ju ganska länge sedan.
Kanske någon annan iforumet kan bidra med fler fakta.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Monteringspunkt

Inläggav Jan-Olof » tis sep 16, 2014 12:15 pm

Mikael skrev:Okej, så monteringspunkten är enbart till för att kunna ansluta fler enheter ex. ett USB-minne?
Skulle man då klara sig utan monteringspunkt, om man inte avser ansluta fler enheter?

Nja, vi får ju göra skillnad på den monteringspunkt som skapas vid installationen (/) och som utgör "startpunkten" för hela filsystemet och de övriga, som används för att "koppla ihop" filsystemet med andra enheters filsystem. Startpunkten måste alltid finnas. De övriga kan man, åtminstone i teorin, vara utan men visst är det praktiskt att kunna ansluta USB-minnen och annat till datorn.

Vad jag menade med risk är att någon kanske får för sig att använda / till någonting annat och då sabbar hela installationen. Jag vet inte om det är möjligt - och har ingen lust att prova ;)

Jan-Olof skrev:Det påminner mig om när en programtillverkare lade in en funktion för att radera temporära filer i Microsoft DOS. Det man inte visste var att om den systemvariabeln inte tilldelats något annat värde så pekade den på den mapp där operativsystemet fanns :o

De användare som fick hela operativsystemet raderat var inte glada.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Monteringspunkt

Inläggav cgb » tor okt 23, 2014 8:54 pm

jag vet inte om den här frågeställningen hamnar rätt.
Men mina problem i början med Linux var stora,
jag inbillar mig de blev betydligt mindre sen jag började med en root och
en home partition och med swap däremellan.

Om jag fått problem har jag bara formaterat och installerat om root och inte rört home.
Även vid uppgradering från LM13 till LM17 till var kompletterande installationer få,
tex mailen fungerade direkt, när jag bara formaterade root. Vet inte om jag hade tur eller om det är så det
ska fungera.
En anledning till få problem kan även vara att jag gick från xubuntu till Linuxmint.

Om mina funderingar är riktiga tycker jag det vore bra om förstagångsinstallerare
fick den informationen. Hur det nu ska gå till.

Synpunkter?
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Monteringspunkt

Inläggav Mikael » tor okt 23, 2014 10:00 pm

Om mina funderingar är riktiga tycker jag det vore bra om förstagångsinstallerare
fick den informationen. Hur det nu ska gå till.
Synpunkter?


Precis!
Eller.. jag har ju gjort ett flertal installationer både skarpt och virtuellt och i princip inte gjort några val med partitioner hit eller dit (ja om jag inte behövt sära pga. annat OS) och har inte upplevt några problem pga. underlåtenhet till just det.

Men i installationsförloppet så har alla andra val förvalda värden eller inställningar och har någon form av hjälptext.
Men alltså inte just detta med monteringspunkt.
Väljer man inget kan man stega vidare med "Nästa" och först nästa gång det är dags (tror jag) att klicka på "Nästa" får man ett felmeddelande som man kan tolka som: "Är du dum eller?? Gör om och gör rätt!"

Okej, låt vara att värdet inte är förvalt men en liten text av typ "Är du osäker på vad du ska välja, välj /"
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster