Från 14 till 17

Från 14 till 17

Inläggav Mikael » sön aug 03, 2014 1:33 pm

Skulle vilja testa att byta upp mig från 14 till 17 på en maskin utan att s.a.s. gå den hårda vägen...
Skulle metoden som beskrivs på http://www.tecmint.com/upgrade-linux-mi ... x-mint-17/ fungera även direkt från 14?

Det är 64-bitars versionen av 14 MATE som finns där idag.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Från 14 till 17

Inläggav LennartL » sön aug 03, 2014 3:13 pm

Tror nog att det går bra. MEN är inte säker.
Du ska veta att en uppgradering tar en hiskelig tid.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Från 14 till 17

Inläggav Mikael » sön aug 03, 2014 3:47 pm

Tack!
Får väl testa. Är nyfiken då jag aldrig gjort detta och skulle kunna tänka mig samma procedur - om det går bra - på min "rätta" dator med...
Ska leta något att ta backup på.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Från 14 till 17

Inläggav LennartL » sön aug 03, 2014 6:58 pm

Du kan läsa lite här också innan du gör uppgraderingen:
https://gist.github.com/hgomez/7074150
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Från 14 till 17

Inläggav Mikael » sön aug 03, 2014 10:11 pm

LennartL skrev:Du kan läsa lite här också innan du gör uppgraderingen:
https://gist.github.com/hgomez/7074150

Hann inte läsa ditt inlägg innan jag började men det stöp redan i början:
opening and editing ‘/etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list‘ file

Jag startade på en liveusb med 17 Mate 64 och valde installera därifrån, ikonen på skrivbordet.
Valde "något annat", valde samma partition men valde att INTE formatera.
Installationen gick så snabbt att jag trodde nåt var fel men nu har jag Qiana och alla dokument och bokmärken osv. fanns kvar.
En del program gick inte att "återställa" via "Återskapa programurval men eftersom jag visste vilka program som skulle dit och hur jag skaffade dem så var det en smal sak i sammanhanget.
Ska ta en närmare titt på länken när det är dags för nästa maskin, kanske då gå från 14->16 och sen från 16->17..

(rättat stavfel)
Senast redigerad av Mikael mån aug 04, 2014 9:34 pm, redigerad totalt 2 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Från 14 till 17

Inläggav stickanbj » mån aug 04, 2014 7:34 am

Hej!
Hur "ren" blev uppgraderingen? Blev det några extra filer som "ligger och skräpar". Lätt att kolla i Gparted?
Personligen så har jag alltid en Root- och en Home-partition. Då kommer inte det att bli några "extra" filer vid en uppgradering eftersom bara rootpartitionen formatteras
men man måste ju äterställa alla program som inte installeras av Live-skivan.
Med dagens stora internminnen (minst 4GB) är väl egentligen Swap-partitionen överflödig eller...........?
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Från 14 till 17

Inläggav Mikael » mån aug 04, 2014 9:32 pm

Blev det några extra filer som "ligger och skräpar"

Njae det tror jag väl inte?
Kolla sånt med Gparted? Hur vet jag vad som då är skräp & icke-skräp?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Från 14 till 17

Inläggav Jan-Olof » tis aug 05, 2014 12:07 am

Det som nämns i kommentarerna till ovanstående beskrivningar är bland annat bakgrundsbilder till skrivbordet. Om man inte vill ha kvar bilder som det står version 14 på så får man radera dem för hand.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Från 14 till 17

Inläggav Mikael » tis aug 05, 2014 7:05 am

Jan-Olof skrev:Det som nämns i kommentarerna till ovanstående beskrivningar är bland annat bakgrundsbilder till skrivbordet. Om man inte vill ha kvar bilder som det står version 14 på så får man radera dem för hand.


Ah!
I aktuellt fall så torde dessa bakgrundsbilder utgöra en droppe i havet jämfört med alla andra bilder.
Som ligger i mappar på Skrivbordet! <--- inte jag! :geek: (Ena dotterns)

Det som väl strulade, om man nu kan säga så, var att "Temat Mint-X inte finns". Tydligen något jag hämtat från nätet, eller något som fanns i 14 men inte i 17.
Kom på en annan sak men tror jag startar en ny tråd kring det...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Från 14 till 17

Inläggav stickanbj » tor aug 07, 2014 12:42 pm

Att uppgradera på det sätt som Mikael beskrev går inta att göra om man använder fler än en partition. Jag kunde inte få drivrutinerna från Nvidia och då kraschade firefox & thunderbird.
Jag har inte testat att göra uppgraderingen med en partition. Min personliga reflektion är att det bästa sättet att uppgradera från skiva/Usb-minne är a ha två partitioner ( root & home). Det har alltid fungerat. Jag har också testat att ta bort swap-partitionen och det verkar hittills som att den inte behövs om man har 4GB eller mer internminne. Dock en fundering. Om man t.ex håller på att redigera videofiler kanske man behöver växlingsutrymmet.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Från 14 till 17

Inläggav Mikael » tor aug 07, 2014 7:14 pm

stickanbj skrev:Att uppgradera på det sätt som Mikael beskrev går inta att göra om man använder fler än en partition. Jag kunde inte få drivrutinerna från Nvidia och då kraschade firefox & thunderbird.
Jag har inte testat att göra uppgraderingen med en partition. Min personliga reflektion är att det bästa sättet att uppgradera från skiva/Usb-minne är a ha två partitioner ( root & home). Det har alltid fungerat. Jag har också testat att ta bort swap-partitionen och det verkar hittills som att den inte behövs om man har 4GB eller mer internminne. Dock en fundering. Om man t.ex håller på att redigera videofiler kanske man behöver växlingsutrymmet.


Fler än en partition för Linuxinstallationen?
Jag hade/har en partition med Windows 7 på...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Från 14 till 17

Inläggav stickanbj » fre aug 08, 2014 3:36 pm

Det här med olika partitioner kan väl kanske kallas "miljöskada" från Mandrake/Mandriva-tiden. Då kunde man ha 3-4 partitioner + swap. Fördelen är ju att man endast behöver formatera de programspecifika partitionerna och behålla allt i Home. Nackdelen är ju att man ofta tar till lte extra utrymme för varje partition på hårddisken. Tidsmässigt tar det ungefär lika lång tid som vid en "ren" installation.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Från 14 till 17

Inläggav Jan-Olof » lör aug 09, 2014 11:02 am

En av de främsta anledningarna att ha flera partitioner är ju om man har en snabb, men relativt liten och dyr, SSD för systemet och en aningen långsammare, men rymlig och billig, hårddisk för datalagring. Om man vill så kan man ha en växlingsfil istället för växlingspartition, men jag har själv inte kört så på många år.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Från 14 till 17

Inläggav stickanbj » mån aug 18, 2014 4:46 pm

Windows använder en växlingsfil som kan variera i storlek. I Linux används en växlingspartition (swap) för samma ändamål. Förr, när internminnet var mindre än 512MB kunde Linux krascha då inte kapaciteten i internminnet räckte till att utföra operationen som pågick. En tumregel var ju då att swap skulle vara MINST lika stor som totala internminnet.
Jag testade också att uppgradera från 13 till 17 enligt Mikaels metod och då försvann möjligheten att använda drivrutinhanteraren.Det fick till följd att systemet kraschade.I övrigt blev resultatet OK. Jag är fortfarande av den uppfattningen att det bästa sättet att installera är att ha en Root-partition (/), en home-partion och ev. en swap-partition. Observera att swap-partitionen även användas av ett usb-minne eller av en annan Linuxinstallation.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Från 14 till 17

Inläggav Jan-Olof » tis aug 19, 2014 12:25 am

stickanbj skrev:...det bästa sättet att installera är att ha en Root-partition (/), en home-partion och ev. en swap-partition. Observera att swap-partitionen även användas av ett usb-minne eller av en annan Linuxinstallation.

Ja, jag rekommenderar också att man installerar så. Att en växlingspartition på hårddisken hittas och används automatiskt om man kör från ett USB-minne är en trevlig finess.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Nästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron